Status amerikaanse sirene MUG-team in Nederland

Auteur Topic: Status amerikaanse sirene MUG-team in Nederland  (gelezen 5884 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

guus

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Gepost op: 29 maart 2004, 23:00:48
Vraag:

Situatie:
Valkenswaard, 14 maart 2004 - Zwaar ongeval met brand en beknelling is de melding. Vanuit diverse posten rukt de brandweer uit alsmede diverse ambulances èn het Medisch Urgentie Team uit het Belgische Lommel, ookwel MUG-team genoemd. Met hun speciale MUG-voertuig rukken zij uit naar de plaats van het ongeval in het Nederlandse Valkenswaard net over de grens. Tijdens hun rit voeren zij optische en akoustische signalen. De akoustische signalen worden niet afgegeven in de vorm van een twee-of drietonige hoorn zoals in Nederland gebruikelijk is, maar in de vorm van een zogenaamde amerikaanse (Yelp?)-sirene.

Vraag/Probleem:
Hoe is dit bij wet geregeld en wat zijn de consequenties als zo een voertuig betrokken raakt bij een ongeval. Het voertuig is namelijk voor de Nederlandse wet geen voorrangsvoertuig. In Nederland is pas sprake van een voorrangsvoertuig als het voertuig 'een blauw zwaai- of knipperlicht voert, in combinatie met een twee- of drietonige hoorn.

Wie weet meer.... ben benieuwd naar de reacties.

Vriendelijke groeten,
Guus Mahler

Rolf

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2004, 23:28:17
IK weet het antwoord ook niet  ;D maar wat ik wel kan vermelden is dat in Vaals (kijkt u even onder op de kaart van Nederland) de aanrij tijd van de Duitse AMBU sneller is dan die uit Nederland en het heeft jááááááren gedurd maar uiteindelijk hebbeb de Duitse ambu's van het Duitse Rodekruis nu sinds een jaar of 2 status van voorangsvoertuig zodra ze de grens oversteken.
Daar is jááááren van overleg voor nodig geweest en ik dank dat dit al zeker meer dan één levens gekost heeft maar ja regeltjes hé.

Groetjes Rolf

guus

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2004, 00:05:38
weet dat er in limburg en een aantal andere gebieden in den lande regelingen zijn met de oosterburen.

Mijns inziens doen zich daar hoogstwaarschijnlijk geen problemen voor daar de duitsers voor het overgrote deel (brandweer en ambulance) gebruik maken van de ook in nederland veelgebruikte tweetonige Martinhoorn en politievoertuigen en overige brandweer en ambulancevoertuigen eveneens een tweetonige elektronische sirene voeren die nagenoeg gelijk is aan de nederlandse varianten.

Dit even ter aanvulling op de vorige reactie ;)

Groetend,
Guus

Michel

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2004, 18:38:59
Het is juridisch vast weer lastig allemaal. Het is volgens de wet natuurlijk geen voorrangsvoertuig. Of het echt wat uitmaakt bij een aanrijding weet ik niet, immers hulpverleners zitten toch altijd in een moeilijke positie bij een aanrijding. Goed opletten en de brancherichtlijnen van Nederland volgen is volgens mij verstandig.
Ik denk dat de meeste mensen wel weten wat de bedoeling is als er een MUG achter ze rijdt met OGS. Ze zullen er waarschijnlijk net zo beroerd op reageren als op de Nederlandse sirenes  :-\

Groeten van Michel

Enforcer

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 4 april 2004, 19:35:21
Kort om gezegd: Een amerikaanse sirene heeft geen enkele status in Nederland. Bij gebruik is het volgens de Wegenverkeerswet  geen voorangsvoertuig.

Dus mocht dit voertuig tijdens het gebruik van deze sirene een ongeluk veroorzaaken, is de chauffeur het haasje!

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #5 Gepost op: 5 april 2004, 20:21:26
Ik zal dit doorspelen aan de collega's in het ziekenhuis van Lommel. Waar ik ook zelf werkzaam ben als ambulancier. Om hen te waarschuwen voor de "valkuilen" die er zijn indien zij over de grens moeten werken. Alhoewel er mij iets van voor staat dat de buitenlandse hulpverlenings voertuigen in Nederland in orde zijn ivm prioritaire signalen met de op hun voertuçg aanwezige signalen. (heb ik ergens gelezen in een Nederlandse richtlijn over prioritaire signalen).
Versta me niet verkeert, deze valkuilen zijn er ook in België hoor.
De "amerikaanse"sirene wordt in België op meer voertuigen geplaatst hoor.
Vb.
Zware voertuigen meestal tweeklank of Martin-hoorn, soms ook met amerikaanse sirene. (vrachtwagens brandweer)
Lichte voertuigen meestal met Amerikaanse sirene en soms met tweeklank. (commandowagens, MUG, Ambulances, politie)
Go home we got it !!!  We finish what others can't

ffemt19

• Senior gebruiker
    • Brandweer Lommel
Reactie #6 Gepost op: 7 april 2004, 20:13:23
Sorry hoor maar naar mijn weten rijden er geen rode wagens rond als MUG voertuig.
Deze zijn meestal wit of geel (merendeel zelfs).

Twee wagens die in Nederland opereren:
Die van Lommel:

Die van Turnhout:

ffemt19

• Senior gebruiker
    • Brandweer Lommel
Reactie #7 Gepost op: 7 april 2004, 20:20:11
Citaat
MUG-wagens zijn niet altijd voorzien van de Star of Life, of de tekst 'ambulance'. Zeg nou zelf: een rode auto, blauw zwaailicht, amerikaanse sirene en in grote letters het woord 'mug' er op.....

Op de Belgische MUG wagens zal nooit 'ambulance' en dit omdat het geen ambulance is, kan geen patienten vervoeren. En dit is een vereiste in de Belgische wet om als 'ambulance' te kunnen worden ingeschreven.
MUG wagens zijn derintegen appart vermeld in de wet op prioritaire voertuigen net zoals voertuigen van sommige nutsbedrijven en DOVO.
En een star of life zal er ook niet dikwijls opstaan. Staat ook niet op alle ambulances. Vind dit dan weer spijtig.

Gunther

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 7 april 2004, 22:32:53
De huidige MUG's in Limburg zijn allemaal geel, uitgezonderd Lommel.
De MUG wagens waren in het verleden appart vermeld als prioritair voertuig, met goedkeuring van het ministerie, nu staan ze in de wet (sinds maart 203) dat deze als ambulance ingeschreven kunnen worden, maar er moet niet ambulance op staan. Op de wagens voor patiëntentransport moet dit wel.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 8 april 2004, 08:50:39
Op zich is dat wel helder, alleen ambulance er op zetten als het een ambulance is.
In Nederland staat op alle gele wagen uit de ghor-lijn (ovdg, mmt, sigma, ambu-team) het woord "ambulance". Dat ze het niet zijn bewijst de twee-tonige sirene.

Rader.