Status amerikaanse sirene MUG-team in Nederland

Auteur Topic: Status amerikaanse sirene MUG-team in Nederland  (gelezen 5975 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #10 Gepost op: 8 april 2004, 15:46:35
Dat zal wel kunnen kloppen, maar ik heb hier nog een foto van Maaseik, en die is wel rood. Maar inderdaad, er zat nogal wat stof op de foto, dus zal wel aardig verouderd zijn. Jammer van die stoflaag, anders had ik 'm wel ingescand  :D

Dat kan inderdaad een zeer oude foto geweest zijn.
De wagen die jij voorhebt was de allereerste MUG van Maaseik. De wagen deed eerst dienst in Maaseik als VIA (Verpleegkundige Interventie Auto). Zo reed en identiek voertuig rond in Bree.
Het huidige MUG voertuig van Maaseik is een gele volvo.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Zeno

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 18 april 2004, 19:31:25
Weet iemand waarom men in België gekozen heeft voor de "Amerikaanse" sirenes, en in Nederland voor de tweetonige?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 18 april 2004, 22:38:28
Als ik het goed begrepen heb, is in Nederland het zijn "akoustische signalen" concreet omschreven, terwijl in belgië dat niet gebeurd is. Daardoor is er groot scala aan aukoustische signalen ontstaan die als gemeenschappelijk element "opvallen tussen alle andere geluiden van de straat".


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 19 april 2004, 20:39:16
In een van de Belgische wetteksten staat dat er een tweetoon dient gebruikt te worden. Signalisatie: 1 zwaailicht dat vooraan het voertuig moet geplaatst worden. Indien het voertuig te hoog is mag er een tweede zwaailicht achteraan worden gezet.

In de praktijk zet men daar op wat men wil.

De wetteksten dateren uit de jaren 60. Sindsdien zijn er amper aanpassingen geweest. Een goede reglementering rond ziekenvervoer (zowel dringend als niet-dringend) is voor de Belgische overheid geen prioriteit.


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #14 Gepost op: 20 april 2004, 21:32:27
Effe Loekie bijtreden met een artikel uit de Belgische wegcode:
Citaat
Art. 37 : prioritaire voertuigen

37.1. Prioritaire voertuigen zijn uitgerust met één of meerdere blauwe knipperlichten en een speciaal geluidstoestel overeenkomstig de bepalingen van de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.
37.2. De blauwe knipperlichten moeten gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.
Ze mogen gebruikt worden bij de uitvoering van elke andere opdracht.

37.3. Het speciaal geluidstoestel mag slechts gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.
37.4. Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden na te hebben gestopt en op voorwaarde dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.


Hieruit kun je dus opmaken dat het niet uitmaakt hoeveel blauwe zwaailichten er op een ambulance staan, het moet er minimum 1 zijn voor een prioritair voertuig te kunnen zijn.


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #15 Gepost op: 24 april 2004, 04:03:53
als ik me niet vergis zijn er met België en Duitsland afspraken gemaakt over grensoverschrijdende inzet met OGS. Het gebruik van de, voor het land van oorsprong, geldende signalen is dan toegestaan tot 10 km over de grens.

Als je deze vraag stelt aan onze collega's van de politie kunnen die je vast wel een antwoord geven.

Greetz,
The Chief


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #16 Gepost op: 24 april 2004, 12:29:48
hallo, in het vroegere tijden heeft nederland gekozen voor de twee toon, niet omdat deze beter hoorbaar zou zijn of om welke andere reden dan ook, de oorsprong ligt in het verleden dat er alleen claxons en luchthoorns voor handen waren,daar is toen het RVV op gebaseerd, de luidsprekers zijn van latere tijd.
in vrijwel geheel europa hebben ze verschillende geluiden toegepast, er lijkt bijna niet een op elkaar, mogelijk dat in de toekomst daar nog eens verandering in komt.
de uit america afkomstige whale en yelp geluiden zijn gebasseerd op onderzoek en hebben aangetoond dat zij het best hoorbaar zijn, vaak is dit een afwisseling van de whale , die laag begint en hoog eindigd, met de yelp die in hoofdzaak hoog is.
een lage toon draagt verder, maar heeft weinig richtings gevoel, terwijl een hogere toon meer attentie waarde heeft, ook hebben de amerikanen nog rekening gehouden met de elektronica die het geluid moeten voort brengen.
een hoorn luidspreker(alle huidige sirene luidsprekers zij hoorn luidsprekers) geeft het hoogst rendement in het hoge tonen gebied, vanaf 800/1000 Hz ligt deze het beste.
de keuze in nederland voor 494Hz en 659Hz ligt dus al ongelukkiger, omdat hier een vermogen moet worden verkregen van tenminste 100dB gemeten op 7meter afstand en 1meter hoog, zoals dat in de nederlandse regelgeving staat, hiervoor is momenteel een speciale versterker van ongeveer 125 Watt nodig.
als men naar de zoals in het eindrapport van de werkgroep optisch en geluidssignalen aanbeveelt naar een 200Hz(die nog slechter uit die luidspreker komt) en een vermogen overdag van tenminste 110dB wil, komen er nog andere problemen om de hoek kijken, zoals zwaardere elektronica, en wat nog veel erger is mogelijk blijvende gehoorbeschadiging van mensen die het voertuig passeren op de fiets of lopend, dit kan toch niet de bedoelling zijn.

ik hoop dat dit duidelijkheid geeft over verschil twee-toon en whale-yelp.

overigens is in amsterdam al meerdere malen een politievoertuig gesignaleerd die een yelp gebruikte, wie het weet mag het zeggen.

groeten.
Nemo me impune lacessit