Ambulance en pijnmedicatie

Auteur Topic: Ambulance en pijnmedicatie  (gelezen 9401 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #10 Gepost op: 23 december 2009, 20:54:47
Voor de gebruikte pijnbestrijdingsmiddelen bestaan duidelijk (contra)indicaties die ook voor een deel in de protocollen zijn opgenomen. Maar met fentanyl kun je in veel gevallen wel aan de slag.
Geloof niet alles wat je denkt.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #11 Gepost op: 23 december 2009, 23:17:00
Voor de gebruikte pijnbestrijdingsmiddelen bestaan duidelijk (contra)indicaties die ook voor een deel in de protocollen zijn opgenomen. Maar met fentanyl kun je in veel gevallen wel aan de slag.
klopt helemaal maar............................. kentanes in combinatie met dormicum is ook heerlijk ( tenminste dat zeggen de meeste klanten van ons) ;D
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Gast48368

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 23 december 2009, 23:19:14
Ik heb er helemaal geen verstand van, graag gewoon in grote mensentaal spreken aub.  :)


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #13 Gepost op: 23 december 2009, 23:37:10
FireFamke, wat ik eruit begrijp (ik ben maar een simpele doktersassistente) zijn het merknamen van de werkende stoffen (de pijnmedicatie dus)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #14 Gepost op: 24 december 2009, 09:08:33
Ik heb er helemaal geen verstand van, graag gewoon in grote mensentaal spreken aub.  :)

Hoewel ik zeer regelmatig verduidelijking geef kunnen we ook te ver doorslaan in "gewone mensentaal". Het blijft een hulpverleningsforum, dus wil je ook inhoudelijke discussie zal daar af en toe iets tussen staan waar even op gegoogled moet worden. Zeker namen van medicijnen kom op moet daar echt achter staan hoe en wat?


Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #15 Gepost op: 24 december 2009, 09:28:42
klopt helemaal maar............................. kentanes in combinatie met dormicum is ook heerlijk ( tenminste dat zeggen de meeste klanten van ons) ;D

Probleem is dat veel klanten van ons onder een vrachtwagen zouden springen van zo en cocktail :-)

Heb al wel eens commentaar gekregen op gebruik van Fenta op een 12 jarige, maar daar hebben ze toch een ambu voor uitgevonden niet?
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #16 Gepost op: 24 december 2009, 10:13:03
Hoewel ik zeer regelmatig verduidelijking geef kunnen we ook te ver doorslaan in "gewone mensentaal". Het blijft een hulpverleningsforum, dus wil je ook inhoudelijke discussie zal daar af en toe iets tussen staan waar even op gegoogled moet worden. Zeker namen van medicijnen kom op moet daar echt achter staan hoe en wat?

Al helemaal in het deelforum van de ambulance...
Arts  www.alphalog.nl


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #17 Gepost op: 24 december 2009, 12:41:02
Het gaat nu om de middelen Fentanyl ( een morfine analoog, vele malen sterker)

Ketanest en dormicum
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #18 Gepost op: 24 december 2009, 13:16:24
zijn er meer middelen die ook vaak worden gebruikt?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #19 Gepost op: 25 december 2009, 00:59:48
Wij maken gebruik van een regionale protocol dat, naast het gebruik van de middelen zoals beschreven staan in LPA7, ons toestaat ook Alfentanyl en Perfalgan te gebruiken. De alfentanyl is voor een kort maar krachtig analgesie zoals bijv, bij een repositie van een ledemaat bij bedreigde circulatie. De perfalgen wordt i.c.m. opiaten gebruikt om het effect ervan te versterken.

Daarnaast heb ik ook wel eens, in bepaalde gevallen, gewoon morfine gebruikt. Het blijft een geweldige middel mits je weet wat je doet. En een protocol is er om van afgeweken te worden.... ;D

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon