Ambulance en pijnmedicatie

Auteur Topic: Ambulance en pijnmedicatie  (gelezen 9417 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #30 Gepost op: 5 januari 2010, 18:45:38
Tim,

Wij gebruiken midazolam ook voor opheffen van de nare bijwerkingen van ketamine, maar we gebruiken het ook als zelfstandig middel in bepaalde situaties. Neem bijvoorbeeld cardioversie, het landelijk protocol schrijft een kleine dosering Fentanyl voor. Dat vinden we in mijn regio niet menselijk en daarom gebruiken we midazolam. Mits de haemodynamische status van de pt. het enigszins toelaat, natuurlijk.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #31 Gepost op: 6 januari 2010, 23:53:16
Tim,

Wij gebruiken midazolam ook voor opheffen van de nare bijwerkingen van ketamine, maar we gebruiken het ook als zelfstandig middel in bepaalde situaties. Neem bijvoorbeeld cardioversie, het landelijk protocol schrijft een kleine dosering Fentanyl voor. Dat vinden we in mijn regio niet menselijk en daarom gebruiken we midazolam. Mits de haemodynamische status van de pt. het enigszins toelaat, natuurlijk.

WM

Zoals je zelf zegt: is de reden dat Fenta boven Midazolam verkozen wordt niet omdat het eerste de bloeddruk minder laat dalen? Buiten dat het nogal ademhalingsonderdrukkend is vind ik Fentanyl persoonlijk een goed product (maar daar hebben ze dan weer beademingsballonnen en ETT's voor uitgevonden :P)

Of is het de kleine dosis die maar toegestaan is via protocol die jullie onmenselijk vinden?

Let op: ik ben Belgisch Ambulancier en geven geen medicatie, maar volg graag en intensief de Artsen hier op straat en leer graag bij, dus als ik domme dingen zeg laat het me dan gerust weten  ;)
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #32 Gepost op: 7 januari 2010, 09:06:43
Fentanyl wordt idd verkozen boven een benzodiazepine omdat de hemodynamisch consequenties geringer zou zijn. Ik vraag me echter af of de werkgroep die het protocol heeft bedacht niet zelf een electieve cardoversie moet ondergaan met alleen fentanyl als piijnstilling. Dat zou ze onmiddelijk van gedachten doen veranderen, vermoed ik. Er is geen enkele ziekenhuis dat het zou wagen om zo'n pijnlijke procedure uit te voeren zonder een benzodiazepine roesje.

Voor de regio's die geen midazolam tot hun beschikking hebben, kunnen ze altijd nog een beroep doen op het MMT. Alleen in geval van cardioversie o.a. gaat er kostbare tijd verloren.

Je zegt geen domme dingen, hoor! Ik vind het juist een intelligente dscusssie. Ik weet dan ook toevallig dat er druk achter schermen wordt gewerkt om het niveau van de ambulancehulpverlening in Belgie op te krikken. Vorig jaar heb een collega uit Belgie meegenomen. Hij was van huis uit psychiatrie verpleegkundige en vrijwillig ambulancier. Hij heeft bij mij stage gelopen in het kader van zijn BANABA Spoed/IZ. Hij wilt graag een voortrekkersrol nemen in het verhaal PIT, wat je waarschijnlijk bekend in de oren klinkt.

Waren er meer zoals jullie in Belgie...

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Freeze

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #33 Gepost op: 11 januari 2010, 00:05:00
Bij ons in in de klinische setting van het MCL werd zelfs gebruik gemaakt van propofol om mensen te sederen en te cardioverteren. Dit gebeurde onder begeleiding van een anesthesist. Ik moet er persoonlijk ook niet aan denken om geheel bij bewustzijn te zijn terwijl je de joules door je lichaam geduwd krijgt!

Bij trauma hebben mensen snel pijn, angst, letsel als koppeling. Is dit waar? lijden mensen veel pijn tijdens trauma ten tijde dat er ambulancehulpverlening de zorg op zich heeft genomen? Of is de sedatie/ pijnbestrijding afdoende tegenwoordig? Of zouden jullie persoonlijk nog meer middelen tot jullie beschikking hebben? Zijn er ook gegevens beschikbaar vanuit het patientenperspectief? Doen jullie screeningen vanuit meso- niveau (kwaliteitszorg)? Ik weet namelijk dat er pijnscorekaarten op de ambu aanwezig zijn (microniveau)

Wat passen jullie nog meer toe naast medicatie, om pijn, angst, stress te verminderen (sociale/ verpleegkundige vaardigheden)?

Ik ben erg benieuwd.
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #34 Gepost op: 11 januari 2010, 10:07:25
Strebertje........... ;D Kijk in je PM-box.

C.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Freeze

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #35 Gepost op: 11 januari 2010, 21:07:14
:-[ ;D

De PM van Welsh Medic ging niet inhoudelijk over mijn vragen. Ik zou graag uw mening en ervaringen horen!
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #36 Gepost op: 12 januari 2010, 23:52:46
Bij ons in in de klinische setting van het MCL werd zelfs gebruik gemaakt van propofol om mensen te sederen en te cardioverteren. Dit gebeurde onder begeleiding van een anesthesist. Ik moet er persoonlijk ook niet aan denken om geheel bij bewustzijn te zijn terwijl je de joules door je lichaam geduwd krijgt!

Bij trauma hebben mensen snel pijn, angst, letsel als koppeling. Is dit waar? lijden mensen veel pijn tijdens trauma ten tijde dat er ambulancehulpverlening de zorg op zich heeft genomen? Of is de sedatie/ pijnbestrijding afdoende tegenwoordig? Of zouden jullie persoonlijk nog meer middelen tot jullie beschikking hebben? Zijn er ook gegevens beschikbaar vanuit het patientenperspectief? Doen jullie screeningen vanuit meso- niveau (kwaliteitszorg)? Ik weet namelijk dat er pijnscorekaarten op de ambu aanwezig zijn (microniveau)

Wat passen jullie nog meer toe naast medicatie, om pijn, angst, stress te verminderen (sociale/ verpleegkundige vaardigheden)?

Ik ben erg benieuwd.

Inderdaad, stress en angstreductie door psychosociale vaardigheden. geruststellen, ademhalingsoefening en ondertussen combinatie met pijnmedicatie. Met alleen een bekertje warme melk en een arm op de schouder kom je ook niet zo ver. Optimale therapie houdt in dat je verpleegkundige en medische vaardigheden uitvoert.wbe
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #37 Gepost op: 15 januari 2010, 22:43:01
off topic maar nu het over cardioverteren gaat: wat zijn jullie protocollen om te syncen/cardioverteren, ik vermoed dat je vi
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be


Bart S

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 16 januari 2010, 13:10:28
off topic maar nu het over cardioverteren gaat: wat zijn jullie protocollen om te syncen/cardioverteren, ik vermoed dat je vi

Wat is er? Ben je flauwgevallen?


Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #39 Gepost op: 16 januari 2010, 19:37:16
Wat is er? Ben je flauwgevallen?

Verkeerd knopje en vond het topic met mijn slaperige kop niet terug, dus bij deze: dank U

Wat ik wou vragen, alvorens hardwarematig te cardioverteren, vermoed ik dat jullie sternummassage en blaasproef toepassen, maar hebben jullie medicatie voorzien in een volgende fase of gaan jullie direct voor de shock?

Hoe frequent passen jullie dit toe? Want een urgente cardioversie ben ik volgens mij nog niet tegengekomen.
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be