Oefening deur forceren

Auteur Topic: Oefening deur forceren  (gelezen 13794 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 24 december 2009, 19:39:24
Maar mijn onderliggende vraag is of er wel eens deuren tegenkomt die alleen met een kettingzaag te openen zijn? :) Wordt ook wel eens holmatro gebruikt?

Sam Hendrix

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 25 december 2009, 01:24:42
Maar mijn onderliggende vraag is of er wel eens deuren tegenkomt die alleen met een kettingzaag te openen zijn? :) Wordt ook wel eens holmatro gebruikt?

In januari van dit jaar bij brand in een villa(was wel te verwachten)een spreider gebruikt om baksteen en deur uit elkaar te persen... Met succes overigens!

Arnold van Leeuwen

• Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 26 december 2009, 09:49:10
tuurlijk zijn er ook deuren die allen met grof geweld fo bijzonder gereedschap open te krijgen zijn.
Spreider is te gebruiken maar vaak gaat dan ook de muur stuk (maar als het hele pand af brand heb je nog meer schade)

Er zijn ook kettingzagen met een andere ketting en een diepte beveiliging. Deze andere tandjes op de ketting zorgen dat metalen ook gezaagd kunnen worden zonder dat de ketting na 2 cm zagen helemaal bot is.

informatie link van stih http://www.stihl.nl/isapi/nederland/default.asp?contenturl=/nederland/katalog/produkt/11282580000/MS+460-R+Reddingszaag.html

handTAS

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2010, 15:47:48
Ik ben bijzonder fan van de hooligan tool!

Weegt minder dan bonkieboy (nog steeds niet licht trouwens) en is multi-purpuse als je met een bonkie niet binnenkomt probeer het eens met de hooligan tool. (Soms is bonkie beter soms HT) Het gaat zoals eerder gezegd om de techniek erachter, juisteplaatspunt en afzetpunt vinden. Bij binnenaanval is bonkie meennemen niet prettig. Met de HT kan je een heleboel deuren door. Wel de beschermhoes op de punt laten bij het lopen maar dat lijkt me logisch.

Probeer het maar een uit op een oefenavond (nee niet op de roldeur! ;D) In een slooppand ofzo.

HT is ook handig voor ramen (of straatterroristen die sneeuwballen gooien met stenenkern.)

Tim Van de Cavey

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 3 april 2010, 10:00:43
Beste deur die ik ben tegengekomen was in een appartementsgebouw, gepantserde deur met 12 sluitpinnen...was geen brand maar een medische interventie.

Na alles geprobeerd te hebben is er uiteindelijk rond de deur in de muur geslepen om met een hydraulische ram de deur volledig uit de muur te drukken, spijtig genoeg was het een valse oproep  :-X De dame bleek wat labiel te zijn en zat met haar telefoon vanuit de psychiatrie te bellen naar de meldkamer.

Het is op het filmpje moeilijk te zien, maar als de man met de haligan zijn handen zo ver naar voor heeft al het lijkt is de kans dat de andere er tijdens een interventie met zijn bijl op slaat vrij groot  ;D
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be

juuldeman

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #15 Gepost op: 28 april 2010, 22:20:59
Leuk filmpje duur lijkt me erg makkelijk open te gaan maar ik weet er ook niks vanaf. :o

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 7 mei 2010, 23:57:26
Ik weet niet hoe de rode kant erover denkt, maar waarom altijd een deur forceren als je met het forceren van een raam ook binnen kunt treden?
Een nieuw raam is vaak goedkoper te repareren dan een (al dan niet complete) deur.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 8 mei 2010, 00:07:40
Ik weet niet hoe de rode kant erover denkt, maar waarom altijd een deur forceren als je met het forceren van een raam ook binnen kunt treden?
Een nieuw raam is vaak goedkoper te repareren dan een (al dan niet complete) deur.

Hangt ervan af hoe hoog het raam zit. Is niet altijd even makkelijk om erdoorheen te komen en mocht je een slachtoffer vinden zijn er betere manieren om hem/haar naar buiten te krijgen dan door een raam...zeker als het slachtoffer ook nog eens bewusteloos is  ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Arnold van Leeuwen

• Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 8 mei 2010, 12:52:25

Het binnentreden via een raam is in veel gevallen goed mogelijk. Echter bij een brandbestrijding wil je graag een aanvalsweg die ook als vluchtweg is te gebruiken voor het geval dat het uit de klauwen loopt. Een raam is daar niet geschikt voor omdat je daar altijd moet klauteren om eruit te komen. Daarom zal een raam nooit de voorkeur krijgen bij de brandweer maar zeker in andere situaties wel bruikbaar zijn.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 28 augustus 2011, 00:08:43
Topic is een beetje weggezakt .... Kan iemand mij vertellen wat een hooligantool ongeveer kost?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !