Brandweerplan Ter Horst brengt burgers in gevaar - 15-12-2009

Auteur Topic: Brandweerplan Ter Horst brengt burgers in gevaar - 15-12-2009  (gelezen 5122 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #20 Gepost op: 16 december 2009, 09:27:02
Bedenk wel dat de minister dit natuurlijk niet roept zonder dat ze dit eerst heeft uitgezet bij de regiocdt en beleidsmakers van BZK. Oftewel het zijn de lokale commandant en regiocommandanten die de brandweerman/vrouw op straat een dolksteek in de rug geven.
Ik heb nog geen reatie gezien van Brandweer Commandenten in de media op deze voortsellen van de Minister. ???

Opkomsstijden van 8 min. zijn in grote delen van Nederland niet te halen, met een TS met 6 man. Dus gaan we dat probleem niet oplossen maar passen we de norm aan en als het dan nog niet lukt laten we de TS ook nog met minder mensen uitrukken.
Interessant wordt natuurlijk de reactie van verzekeringsmaatschappijen op dit voorstel van de Minister De vakbekwaamhied van de brandweer staat toch al ter discussie( zie rapport De Punt), brandschades lopen alllen nog maar hoger op, (minder branden, hogere schades) .
Dan wordt het een rekensom voor de verzekeringsmaatschappijen, als de brandweer niet de kwaliteit kan leveren om de gebouwen te beschermen of te redden, is een eigen particuliere brandweer organisatie misschien wel goedkoper en effectiever als de gemeentelijek brandweer met een opkomstijd van 15 minuten met een uitgeklede TS.

 ;D Wil wel zien hoe het gaat bij grootschalige incidenten( Duinbrand Schoorl, Vliegtuigcrash Schiphol, Brand TU Delft.) Parkeerterreinen en verkeersregelaars om de stroom van alle TS 4 op te vangen en te parkeren ( je moet toch hetzelfde aantal handjes ter plaatse krijgen, en nog meer gaten in de restdekking van de getroffen regio's.  ;D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 16 december 2009, 09:46:15
Wat denk je ervan om in gebieden met een TS4 en een opkomsttijd van 18 minuten gewoon een hogere verzekeringspremie voor de burger? Als je rookt moet je je ook meer betalen aan premies.  ;)


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #22 Gepost op: 16 december 2009, 13:22:01
Proef met minder brandweerlieden  :(

APELDOORN - De brandweer in Apeldoorn gaat bij wijze van proef het aantal brandweerlieden op een brandweerauto terugbrengen van zes naar vier.

Het Rijk wil bezuinigen op de bezetting op brandweerwagens.

In Apeldoorn willen ze nu kijken wat daar de gevolgen van zijn.

Bron: omroep gelderland.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 18 december 2009, 23:08:23
en de volgende:

Proef brandweer in Haven

http://www.almerevandaag.nl/nieuws/almere/article5585245.ece/Proef-brandweer-in-Haven

Gepubliceerd op 18 december 2009, 22:01
Laatst bijgewerkt op 18 december 2009, 22:02

almere -  
De brandweer Flevoland gaat in Almere Haven binnenkort een proef doen met vier brandweermensen in plaats van zes op het eerste brandweervoertuig dat uitrukt. Als er tijdens de proefperiode wordt uitgerukt met vier man volgt direct een back-up vanuit de beroepsbrandweer Almere Stad. De proef loopt van februari tot juni.

Dat zegt woordvoerder Geertjan Veenstra van de brandweer Flevoland in een reactie op nieuwe rechten die minister Guusje ter Horst de korpsen heeft verleend. Om het tekort aan vrijwillige brandweerlieden het hoofd te bieden, mogen korpsen van de minister bij het uitrukken minder mensen op de eerste wagen zetten en langer over de rit doen.

(...)
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 18 december 2009, 23:17:11
Waren er dan harde eisen in het verleden? ??? Volgens mij verschuilen ze zich nu achter de minister... Zijn hier ook de procedures aangepast?  ??? ???


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #25 Gepost op: 19 december 2009, 12:53:23
Ik denk dat we veel beter naar voorbeelden in bijv. Engeland zouden moeten kijken. Het feit blijft wel dat de brandweerzorg steeds duurder gaat worden en dat er minder geld toestroomt. Je zult idd moeten afvragen waar je op kan bezuinigen. Als ik kijk hoe vaak wij uitrukken en dat wij niets kunnen doen. Je kunt je zoals al werd gezegd afvragen of dat wel een taak voor de brandweer is...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 19 december 2009, 13:01:29
En waarom wordt het steeds duurder? ::) Doordat de politiek de brandweer wil professionaliseren? ??? 8) Meer doen voor hetzelfde geld gaat echt niet lukken.... :-X


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #27 Gepost op: 19 december 2009, 13:51:30
Citaat
Ik denk dat we veel beter naar voorbeelden in bijv. Engeland zouden moeten kijken
Wat zijn dan de voorbeelden in Engeland ?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #28 Gepost op: 19 december 2009, 16:59:39
Citaat
Om geld te besparen mogen gemeenten van minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) straks zelf bepalen hoe snel de brandweer na een 112-melding ter plaatse is.

Waarom heb ik zo'n vaag vermoeden dat dit op een dag een kleine tragedie teweeg gaat brengen ?


HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #29 Gepost op: 19 december 2009, 17:36:11
Ik denk dat Ter Horst zich nog maar eens goed achter de oren moet krabben, of ze hier wel op wil bezuinigen. Als er echt bezuinigd moet worden, doe dat dan niet door 4 man op een TAS te zetten. Daarmee krijg je dat als er brand is, en er nog iemand in het pand is, je geen redding kunt doen.
Als je het probleem nou es bij de wortel aanpakt. De reden waarom men uit moet rukken.
Automatische brandalarmen vliegen je dagelijks om de oren. Als men hier nou eens wat aan zou kunnen doen, hoeft er ook minder uitgerukt te worden. Woningbranden idemdito, zorg dat de mensen rookmelders in huis nemen. Ik heb het huis er vol mee hangen. De buren echter niet. Daar heb ik ze op geatendeerd, en nu hebben ook zij ze.
Wat ook een kostenpost kan zijn is de aanschaf van voertuigen. Zorg dat je wagenpark goed is onderhouden, kunnen ze een jaartje extra mee.

Heb ik nou zo`n naieve kijk hier op? Of zitten hier kernen van waarheid in? Reacties welkom uiteraard  ;D