Valwildverlofhouders op de Veluwe

Auteur Topic: Valwildverlofhouders op de Veluwe  (gelezen 4040 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Gepost op: 25 december 2009, 17:26:16
Ik ben al een tijdje op zoek naar de districts- cq gebiedsverdeling van de zogenaamde valwildverlofhouders op en rond de Veluwe. Ik weet inmiddels dat de Achterhoek-Oost, Achterhoek-West en IJsselstreek-Oost 3 van deze gebieden zijn, maar als het goed is is er een onderverdeling in ongeveer 10 gebieden..




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 25 december 2009, 17:36:07
Valwildverlofhouders? ::)

Voor de mensen die net als ik niet wisten wat dit inhoudt:
Streekgids.nl
MinLNV
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 25 december 2009, 17:42:11
Valwildverlofhouders? ::)

Dit plaatste ik eerder vandaag toevalligerwijs in Bijzondere P2000-meldingen :

Dood wild
1. Bij een melding van een verkeersongeval met wild wordt door de Regionale Meldkamer een politieauto ter plaatse gestuurd.
2. Indien het doodgereden wild ter plaatse wordt aangetroffen, zal via de Regionale meldkamer een plaatselijke BOA c.q. poelier worden gewaarschuwd.
3. De BOA c.q. poelier draagt er zorg voor dat het doodgereden wild wordt afgevoerd.

Gewond wild (nog ter plaatse aanwezig)
4. Indien het gewonde wild nog ter plaatse aanwezig is draagt de Regionale Meldkamer er zorg voor, dat deze melding direct aan het betreffende Centrale Meldpunt (Veluwe) wordt gefaxt.
5. Het Centrale Meldpunt benadert direct de WBE / FBE c.q. jachthouder of BOA, die met een kogelgeweer ter plaatse komt.
6. Het dier wordt dan zo snel mogelijk uit zijn lijden verlost.
7. Het gedode stuk wild wordt door de BOA c.q. polier afgevoerd.
8. Indien de komst van de jachthouder / BOA niet kan worden afgewacht, zal het wild door de politie ambtenaar ter plaatse, met behulp van zijn dienstpistool, doodgeschoten
moeten worden. Dit geschiedt conform de gegeven instructie en (melding) richtlijnen.

Gewond wild (niet meer ter plaatse aanwezig)
9. Indien het wild niet ter plaatse wordt aangetroffen, maar (gewond) is weggekropen / weggelopen draagt de Regionale Meldkamer er zorg voor, dat deze melding wordt gefaxt aan het betreffende Centrale Meldpunt (Veluwe).
10. Het Centrale Meldpunt benadert WBE / FBE c.q. jachthouder die zorgdraagt dat er nazoek zal worden gedaan.
11. Het Centrale Meldpunt koppelt resultaat nazoek terug aan de Regionale Meldkamer.
12. Indien het aangereden stuk wild is gevonden vindt de verdere afhandeling plaats conform punt 3.

http://www.wbe-voorsterbeek.nl/nb/VB21.pdf


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 25 december 2009, 18:26:51

8. Indien de komst van de jachthouder / BOA niet kan worden afgewacht, zal het wild door de politie ambtenaar ter plaatse, met behulp van zijn dienstpistool, doodgeschoten
moeten worden. Dit geschiedt conform de gegeven instructie en (melding) richtlijnen.


http://www.wbe-voorsterbeek.nl/nb/VB21.pdf

Zouden toch eigenlijk landelijke richtlijnen moeten worden, zeker nu er in het Noord-Hollandse steeds meer incidenten plaats vinden met herten en ander groot lopend wild  :-\
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 25 december 2009, 19:00:01
Ik kwam nog op een interessante site van groennetwerk; is zeker het bekijken waard:

http://www.groennetwerk.nl/
Op die site staat ook dit filmpje van TV Gelderland.


In ieder geval weer wat leesvoer gehad voor vanavond :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 26 december 2009, 16:36:09
Ik ben al een tijdje op zoek naar de districts- cq gebiedsverdeling van de zogenaamde valwildverlofhouders op en rond de Veluwe.
Ik weet inmiddels dat de Achterhoek-Oost, Achterhoek-West en IJsselstreek-Oost 3 van deze gebieden zijn, maar als het goed is is er een onderverdeling in 10 gebieden

Aan de hand van de capcodes op P2000 :

0830110 Ermelo, Putten, Harderwijk, Elspeet (Noord-West Veluwe Zuid??)
0830111 Epe, Wezep, Hattem, Nunspeet, Wapenveld, Emst, Heerde, t Harde, Vaassen (Noord-West Veluwe Noord??)
0830112 Apeldoorn, Uddel, Hoog Soeren, Wenum Wiesel
0830113 Apeldoorn, Beekbergen, Hoenderloo, Klarenbeek
0830116 Terwolde, Twello, Nijbroek
0830117 Voorst, Klarenbeek, Wilp
0830118 Brummen, Hall, Leuvenheim, Eerbeek, Empe (IJsselstreek-West)?
0830119 IJsselstreek-Oost
0830120 Achterhoek-West
0830121 Achterhoek-Oost

De laatste 3 kloppen zeker, wie helpt met de rest?


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #6 Gepost op: 26 december 2009, 16:39:02
0830110 Ermelo, Putten, Harderwijk, Elspeet (Noord-West Veluwe Zuid??)
0830111 Epe, Wezep, Hattem, Nunspeet, Wapenveld, Emst, Heerde, t Harde, Vaassen (Noord-West Veluwe Noord??)

Die vraagtekens mogen weg en Nunspeet mag naar boven verschoven worden.
Elburg mag bij de NWV Noord. Zoiets:

0830110 Ermelo, Putten, Nunspeet, Harderwijk, Elspeet (Noord-West Veluwe Zuid)
0830111 Epe, Wezep, Hattem, Elburg, Wapenveld, Emst, Heerde, t Harde, Vaassen (Noord-West Veluwe Noord)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 26 december 2009, 16:43:55
Er valt weinig te schuiven, want de plaatsen in kwestie worden gealarmeerd via de codes die ervoor staan. Het hoeven immers geen logische gebieden, vergelijkbaar met die van de hulpdiensten te zijn, aangezien de Valwild BOA's hele andere werkgebieden kunnen hebben...

Waar het dus om gaat, welke benaming zou je geven aan de gebieden met de bovenstaande combinatie van plaatsnamen...


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #8 Gepost op: 27 december 2009, 14:50:10
8. Indien de komst van de jachthouder / BOA niet kan worden afgewacht, zal het wild door de politie ambtenaar ter plaatse, met behulp van zijn dienstpistool, doodgeschoten
moeten worden. Dit geschiedt conform de gegeven instructie en (melding) richtlijnen.

Dit heb ik een keer mee gemaakt toen ik met de vrachtwagen een aanrijding heb gehad met een ree. Gebeurde op de N18, rond 2:30 op een zaterdag. Was erg mistig die ochtend...

Zal nooit het geluid van dat schot op de verder compleet stille omgeving horen... :'(
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 15 november 2013, 12:02:36
Aanrijdingen wild op de Veluwe
Aanrijdingen wild op de Veluwe
NLvanBoven
Gepubliceerd op 15 nov 2013
Fatale aanrijdingen met reeën, everzwijnen en edelherten brengen het wegennetwerk van de Veluwe in kaart. Eén hert ontspringt de dans.
Samen sterk in de hulpverlening!