Hierbij wil ik toch even het volledige bericht van de Telegraaf plaatsen met daarin een aantal accenten
in het blauw die ik persoonlijk zeer schokkend vind.
Eigenlijk is het hele bericht zeer schokkend en ben ik blij dat er eindelijk eens iemand zijn mond open trekt.ma 28 dec 2009, 05:30 | 485 reacties | lees voor
Ex-medewerkster met zwijgplicht doet boekje openZware kritiek op knullige controle door Johan van den Dongen en Bart Olmer
SCHIPHOL
Schipholbeveiligers slaan alarm over de wijze waarop passagiers worden gecontroleerd voor ze aan boord gaan richting Amerika.
Met name Group4Securicor (G4S), het beveiligingsbedrijf waaraan de controle voor de 'aanslagvlucht' naar Detroit was uitbesteed, ligt zwáár onder vuur. Beveiligers en ex-beveiligers schetsen een verbijsterend beeld van de situatie op de F- en G-pieren van Schiphol, waarvandaan de vluchten naar de VS vertrekken. De verscherpte controle naar aanleiding van '11 september' bestaat volgens hen slechts uit de inzet van extra medewerkers die van toeten noch blazen weten.
G4S, dat voor deze vluchten de ondervragingen, röntgenscans en fouilleringen verzorgt, weigert elk commentaar.
Dat de beveiligers niet eerder alarm sloegen, is volgens hen het gevolg van de geheimhoudingsplicht waarvoor ze moesten tekenen.
Nu, na het incident tussen Amsterdam en Detroit, willen ze niet langer zwijgen.
"Het algemeen belang is groter dan mijn persoonlijk belang", legt Belinda Kreugel uit, die tot voor kort bij G4S werkte.
"Er zijn daar zó veel dingen die niet kloppen.
De risicovluchten op Amerika worden gecontroleerd door beginnelingen, uitzendkrachten met een beveiligingsdiploma waarmee je net aan winkelbeveiliger mag zijn. In een opleiding van twee weken wordt je geleerd hoe je moet fouilleren en hoe je een pistool kunt herkennen op röntgenbeeld, en dat is het dan.Geen vervolgcursussen, geen bijscholing.
Driekwart van de mensen is nog geen jaar in dienst. Daarna worden ze te duur.Niemand mag dat weten. Schiphol Airport wil heel graag weten waar de fouten zitten, maar wij hebben zwijgplicht."
"Ik was binnen twee maanden al 'vluchtverantwoordelijke'. Dan leid je de controle voor zo'n grote vlucht naar Amerika, uitgevoerd door twee ploegen van vijf man. Je wilt niet weten hoe amateuristisch dat gaat.
Ze kijken niet naar de persoon die aan boord gaat. Als iemand explosieven op zijn benen heeft geplakt, dan zie je dat aan zijn broek, aan zijn manier van lopen. Maar die beveiligers zijn alleen geprogrammeerd op die piep van het detectiepoortje." Meerdere ex-Schipholbeveiligers schetsen een dramatisch beeld van bewaking. Een van hen stelt dat onder bewakers lieden waren die sympathieën hadden voor islamitische terroristen. "Onder mijn collega's zaten vrienden van Samir A." Gejuich"Ik zag wat er zich afspeelde onder bewakingspersoneel tijdens de aanslag op 11 september.
In de wachtruimte van de 'security-members' ging een luid gejuich op van moslimcollega's.
Hiervan waren meerdere oud-collega's getuige. Er was een staande ovatie.Samen met andere collega's heb ik hierover nog een klacht ingediend bij marechaussee."
Ook leidinggevenden zijn zéér kritisch over het niveau van de bewakers.
Eén van hen: "Na een kleine week 'opleiding' worden nieuwelingen in het diepe gegooid en staan dan op een hoogst verantwoordelijke post, zonder praktijkervaring en begeleiding van meer ervaren mensen."Zijn kritiek lijkt een parlementair onderzoek waard: "In de beveiliging word je bijna gedwongen tot het structureel verrichten van overwerk, zestig uur per week, twaalf uur per dag. Het werk is zwaar onderbetaald. De kwaliteit van de hulpmiddelen laat te wensen over. Er werken te veel bedrijven aan de veiligheid en ze werken allemaal langs elkaar heen, met allemaal verschillende voorschriften en richtlijnen."
BRON:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5663003/__Kritiek_op_knullige_controle__.html?p=20,1Persoonlijk verbaasd het mij niets wat hierboven gezegd is.
Als je het afgelopen jaar / de afgelopen jaren de wervingsadvertenties goed gevolgd hebt van Group 4 Securicor, Trigion en Securitas in de Landelijke dagbladen zoals Telegraaf en het Algemeen Dagblad dan is dit echt niet vreemd en dat moet men in Den Haag toch ook gezien hebben.
Op het moment dat een beveiligingsbedrijf toestemming heeft om op Schiphol mensen te mogen gaan leveren ( of men krijgt er extra werklocaties bij ) dan moet men z.s.m. zo veel mogelijk nieuwe personeelsleden werven en ontvang je een bonus in 2 fases als je een xx aantal maanden bij hun op Schiphol blijft werken.
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat men het minder snel zal doen als die bonus niet in het vooruitzicht wordt gesteld en het salaris beter
( lees: hoger ) is en men het overwerk goed en correct en optijd uitbetaald.
Want dat is ook een heel groot probleem wat door de buitenwereld zwaar onderschat wordt je bent een top vent of vrouw als je overwerkt maar verwacht niet dat je overwerkcenten kloppen.
Ik ben blij dat ik uit de beveiliging ben na 15 jaar. En overwerken zal ik nooit meer doen in mijn leven.