Eyeworks maakt documentaire over 'bomheld'http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/278924/2010/02/10/Eyeworks-maakt-documentaire-over-bomheld.dhtml10-02-10 20:03
Deze foto maakte Jasper Schuringa met zijn iPhone toen de Nigeriaan die hij had overmeesterd werd afgevoerd. AMSTERDAM - Televisieproducent Reinout Oerlemans gaat een documentaire maken over Jasper Schuringa, de 32-jarige Amsterdammer die op eerste kerstdag een Nigeriaanse terrorist overmeesterde in een vliegtuig boven de Verenigde Staten. Dat maakten Eyeworks en Schuringa woensdag bekend.
'De held van vlucht 253' was in één klap wereldnieuws. Hij was in Amerika onder meer te zien bij CNN, maar dook al snel onder omdat de hectiek hem te groot werd. Schuringa krijgt elke dag verzoeken vanuit de hele wereld om zijn verhaal te doen.
,,Hoewel het allemaal nauwelijks te bevatten is, besef ik dat wat ik heb meegemaakt heel bijzonder is. Daarom wil ik graag voor iedereen, inclusief mezelf, de gebeurtenis zo gedetailleerd mogelijk reconstrueren zodat iedereen zelf kan zien wat er gebeurde.'' Volgens hem was er na het eerste gesprek met Oerlemans een klik.
De tv-producent liet weten dat hij het verhaal weliswaar uit de media kende, maar dat het nog veel meer indruk op hem maakte toen Schuringa het zelf vertelde. ,,Wij zijn vereerd dat Jasper juist met ons deze gebeurtenis wil gaan vastleggen.''
De heldhaftige Amsterdammer, zelf ook filmmaker van beroep, zal nauw betrokken zijn bij het maken van de documentaire. Volgens Oerlemans hebben vooral Britse en Amerikaanse zenders al belangstelling getoond voor de film.
Smeulend pakketje
Schuringa deed woensdagavond voor het eerst zijn verhaal bij het tv-programma De Wereld Draait Door. De held vertelde daar tot in detail hoe hij de Nigeriaan fouilleerde en diens onderbroek met daarin het explosief wist te bemachtigen, terwijl een vliegtuigdekentje al in de brand stond. ,,Ik trok zijn hele onderbroek van zijn lijf en had vervolgens een smeulend pakketje verbrand plastic in mijn handen'', aldus Schuringa, die later met zijn handen en met een kan thee de brand aan boord probeerde te blussen.
Schuringa vertelde bang te zijn dat de Nigeriaan nog meer bommen bij zich zou hebben die door de brand konden ontploffen. Om dat te voorkomen, bracht hij de terrorist met hulp van een steward naar de business class, alwaar ze hem zijn kleren afrukten.
Schuringa was kort na de aanslag te gast in de studio van CNN. Hij voelde zich er zienderogen opgelaten en kapte het interview snel af, omdat hij net had gehoord dat al-Qaeda achter de aanslag zou zitten en hij daarom uit de publiciteit moest blijven. (ANP)