Vier personen omgekomen bij VKO Vierhavensstraat / Speedwellstraat - Rotterdam 26-12-2009

Auteur Topic: Vier personen omgekomen bij VKO Vierhavensstraat / Speedwellstraat - Rotterdam 26-12-2009  (gelezen 20283 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Voorwaardelijke tijdsstraf + geldboete + tijd in voorarrest... :-X

Als hij daadwerkelijk voor 4x doodslag wordt veroordeeld, dan denk ik dat daar toch wel een vrijheidsstraf uit zal rollen (waarop de inverzekeringstelling en de eventuele voorlopige hechtenis uiteraard in mindering op moet worden gebracht). En die vrijheidsstraf zou wel eens langer dan een paar jaar kunnen zijn. Begin deze maand is bijvoorbeeld een automobiliste door het hof in Den Bosch veroordeeld tot 6 jaar gevangenisstraf en 8 jaar rijontzegging voor 2x doodslag.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Als hij daadwerkelijk voor 4x doodslag wordt veroordeeld, dan denk ik dat daar toch wel een vrijheidsstraf uit zal rollen (waarop de inverzekeringstelling en de eventuele voorlopige hechtenis uiteraard in mindering op moet worden gebracht). En die vrijheidsstraf zou wel eens langer dan een paar jaar kunnen zijn. Begin deze maand is bijvoorbeeld een automobiliste door het hof in Den Bosch veroordeeld tot 6 jaar gevangenisstraf en 8 jaar rijontzegging voor 2x doodslag.

Vergelijkbare omstandigheden?  ???


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Nee. Puur als voorbeeld dat bij doodslag in het verkeer toch (aanzienlijke) gevangenisstraffen worden opgelegd. De straffen zijn uiteraard lager als het gaat om een overtreding van artikel 6 Wegenverkeerswet 1994 (dat zal waarschijnlijk subsidiair ten laste worden gelegd).


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Vergelijkbare omstandigheden?  ???

Voor het vonnis zie : http://jure.nl/bk5229

Duidelijk een andere zaak, maar als doodslag bewezen kan worden, dan zit verdachte nog wel een tijdje in de cel.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Razende automobilist twee weken vast

ROTTERDAM - De man die zaterdag in Rotterdam een aanrijding veroorzaakte die vier levens eiste, is woensdag voorgeleid aan de rechter-commissaris.
 
De man, een 25-jarige Schiedammer, is in bewaring gesteld, laat het Openbaar Ministerie (OM) weten. Hij zal nog zeker twee weken vastzitten.

De automobilist, die met hoge snelheid door de deelgemeente Delfshaven raasde, wordt beschuldigd van doodslag.

Zijn zware wagen bereikte een snelheid van 147 kilometer per uur, waar 30 is toegestaan. Bij de botsing bedroeg de snelheid nog 86 km.

Ziekenhuis

Twee mensen in de geraakte personenauto overleden ter plekke, twee anderen inzittenden stierven later in het ziekenhuis.

De Schiedammer was in een pick-up truck ingereden op de personenwagen die zonder voorrang te verlenen was afgeslagen.

Een vijfde inzittende in de personenauto overleefde de botsing. Zij moest wel in het ziekenhuis worden behandeld.

www.nu.nl


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Hoe kunnen deze snelheden zo nauwkeurig bepaald worden? Zat er een black box in de auto?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Onderzoek door de verkeerspolitie. Zeker bij dergelijke ongevallen wordt nauwkeurig onderzoek gedaan.
Men heeft daar geavanceerde onderzoektechnieken voor.
Aan de hand  van de sporen en de wrakken is heel veel terug te herleiden.


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geďnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Hoe kunnen deze snelheden zo nauwkeurig bepaald worden? Zat er een black box in de auto?
Nuttige info (met details over hoe en wat qua onderzoek, de 2e alinea van het artikel):
http://www.politie.nl/Friesland/projecten/dewereldvandeverkeersongevalsanalyse.asp

Dit kán voorkomen bij de analyse (plaatje): KLIK HIER De foto vond ik té mooi om te negeren.. :)
Dit plaatje is zelfs mooier: KLIK HIER (wat je noemt "er het fijne van willen weten")
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
een puur technische vraag voor de experts.als een rechtszaak wegens doodslag volgt kan dan worden volstaan met een rapport van de gemeentelijk lijkschouwer zijnde een schouwing of word dan de hulp van het nfi ingeroepen?


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Onderzoek door de verkeerspolitie. Zeker bij dergelijke ongevallen wordt nauwkeurig onderzoek gedaan.
Men heeft daar geavanceerde onderzoektechnieken voor.
Aan de hand  van de sporen en de wrakken is heel veel terug te herleiden.

Citaat
Nuttige info (met details over hoe en wat qua onderzoek, de 2e alinea van het artikel):
http://www.politie.nl/Friesland/projecten/dewereldvandeverkeersongevalsanalyse.asp

Dit kán voorkomen bij de analyse (plaatje): KLIK HIER De foto vond ik té mooi om te negeren.. Smiley
Dit plaatje is zelfs mooier: KLIK HIER (wat je noemt "er het fijne van willen weten")

Dank voor jullie reactie. Wat ik me alleen afvroeg of de onderzoeksmethodes zou nauwkeurig zijn dat je een impact snelheid of de snelheid voordat er geremd is op de kilometer nauwkeurig kunt bepalen? Hoe weet men zo zeker dat de impact snelheid 86 km/h geweest is en niet 85 of 87 km/h? De vervorming van een auto bij een botsing is zo'n mega-dynamisch proces dat ik me niet kan voorstellen dat je dat uit de wrakken kunt halen.  

Het zou mij persoonlijk geloofwaardiger in de oren klinken als de conclusie is dat de auto 86 km/h gereden heeft met een onzekerheidsmarge van 5 of 10 km/h. Wellicht is dat ook zo gegaan en is dat detail in de journalistieke berichtgeving gesneuveld. Misschien dat iemand dat kan ophelderen?