(Ook ik praat vanuit mijn lekenkennis t.a.v. V.O.A. en autotechniek, puur als ICT'er)
Iedere nieuwere auto is tegenwoordig uitgerust met hardware en software om de auto te besturen. Denk hierbij aan tractie-controle, ESP, Dyn. stuurbekrachtiging, brandstof niveau, verbruik, etc. De systemen geven input aan de boordcomputer (hoe klein of beperkt ook) Deze bepaald hoe de aansturing van de diverse onderdelen moet verlopen. (Meer kracht links achter, minder rechts achter, etc). Deze computer toont bijv. op het dashboard wat basale informatie.
In het geval er een storing optreedt in het voertuig zal de boordcomputer dit registreren en de gebruiker (bestuurder) hiervan op de hoogte stellen. Het oliepeil lampje gaat branden, de indicator ESP gaat aan, of het gemiddelde verbruik wordt getoond.
Een aantal van dit soort systemen slaat ook informatie voor langere termijn op (afhankelijk uitvoering) voor technische analyse in de garage. Dit kan je scharen onder een hele simpele blackbox. Als deze intact is, uit te lezen en/of bevat interessante informatie, is dit input.
Mijn oude Seat had een aircounit (!!!!), die ook in de Audi A3 zat. Door twee toetsen in te drukken en het juiste kanaal te kiezen (!! in de airco bediening !!) kon ik de temperatuur uitlezen buiten, het toerental, de exacte snelheid (die dus analoog getoond werd met een naald).
Ergens komt die data dus binnen. Ik kan mij voorstellen dat de activering van de veiligheidsvoorzieningen (gordel, airbag, etc) een vastlegging initieren voor analyse achteraf.
Daarnaast zijn er natuurlijk de oude speurneus technieken om zaken vast te stellen.
- Heb je, je gordel om dan zal de gordelband door de kracht ergens schade hebben (gesprongen vezels). Overigens een deuk in de ruit is ook al een goede indicator
- Kleine kiezels onder de band die strepen op de wegtrekken geven aan dat de wielen blokkeren
- De lengte van de remsporen icm impact
- En bij oude auto's was de snelheid af te lezen door de schade die de naald veroorzaakte op het glaasje.
Daarnaast vind er ook onderzoek plaats in laboratoria ten aanzien van de schade, snelheid, auto. Dit dient als input voor software voor schademodellen die fabrikanten gebruiken om hun auto's te ontwerpen. (Bouwen en dan crashen om te zien is een beetje duur na elke wijziging). Deze modellen worden ook gebruik om de crashtest dummies te verbeteren en dus voor ongeval analyse.
TNO heeft vroeger (misschien nog) regelmatig met een auto achter ongevallen aan gereden om data te verzamelen (Weet niet of ze het nog doen). Ik geloof dat Volvo (vroeger?) ook een team had/heeft die bij ongevallen met Volvo's ter plaatse ging om data te verzamelen (waarschijnlijk alleen in zweden).
Maar goed wat ik al zei; Ik heb ook alleen maar een klepel horen luiden en geen bel gezien.