Vier personen omgekomen bij VKO Vierhavensstraat / Speedwellstraat - Rotterdam 26-12-2009

Auteur Topic: Vier personen omgekomen bij VKO Vierhavensstraat / Speedwellstraat - Rotterdam 26-12-2009  (gelezen 20282 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
een puur technische vraag voor de experts.als een rechtszaak wegens doodslag volgt kan dan worden volstaan met een rapport van de gemeentelijk lijkschouwer zijnde een schouwing of word dan de hulp van het nfi ingeroepen?

Niet dat ik mijzelf tot de experts reken, maar toch even een reactie ;)
De lijkschouwer zal alleen de directe doodsoorzaak vaststellen.
In dit geval zou dat bijvoorbeeld beschadiging van een vitaal orgaan kunnen zijn (heb daar geen verstand van, maar dat lijkt me plausibel).

Voor het achterhalen en in kaart brengen van de aanleiding die dat letsel veroorzaakt heeft, zijn er de specialisten van de technische recherche (forensische opsporing) en de Verkeers Ongevallen Analyse. Zij kunnen in het onderzoek worden bijgestaan door het NFI.

Even om het verschil aan te geven tussen het vaststellen van de doodsoorzaak en het technisch onderzoek.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Over de snelheid, ook ik ben geen deskundige op dit gebied, maar toch wil ik even het volgende opmerken.

Bij een aanrijding komen zeer veel krachten vrij, die moeten ergens heen.
Daarbij vervormt de auto en de VOA (verkeers ongevallen analyse) kan met bepaalde rekenmethodieken en proefondervindingen de remvertraging, afstand, (doorschieten of gelijk stil staan), en andere zaken vaststellen.

Als een auto x km per uur rijdt, en hij botst tegen een stilstaand voorwerp aan, zal het voertuig x meter doorschuiven, maar als een auto xx km rijdt, ...... etc....



Dank voor jullie reactie. Wat ik me alleen afvroeg of de onderzoeksmethodes zou nauwkeurig zijn dat je een impact snelheid of de snelheid voordat er geremd is op de kilometer nauwkeurig kunt bepalen? Hoe weet men zo zeker dat de impact snelheid 86 km/h geweest is en niet 85 of 87 km/h? De vervorming van een auto bij een botsing is zo'n mega-dynamisch proces dat ik me niet kan voorstellen dat je dat uit de wrakken kunt halen.  

Het zou mij persoonlijk geloofwaardiger in de oren klinken als de conclusie is dat de auto 86 km/h gereden heeft met een onzekerheidsmarge van 5 of 10 km/h. Wellicht is dat ook zo gegaan en is dat detail in de journalistieke berichtgeving gesneuveld. Misschien dat iemand dat kan ophelderen?

geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
een puur technische vraag voor de experts.als een rechtszaak wegens doodslag volgt kan dan worden volstaan met een rapport van de gemeentelijk lijkschouwer zijnde een schouwing of word dan de hulp van het nfi ingeroepen?

Ook ik reken mezelf niet tot de experts, maar ook een reactie.

Bij een niet-natuurlijke dood (ook in geval van het vermoeden van een strafbaar feit) is een sectie niet verplicht. De officier van justitie kan wel daartoe een bevel geven. Dient een sectie plaats te vinden, dan wordt die (in principe of misschien wel altijd) door het NFI verricht - de naam van dr. R. Visser, patholoog, komt dan ook regelmatig in overwegingen van rechters in strafzaken voor. In sommige gevallen kan dus worden volstaan met een schouwing door de gemeentelijk lijkschouwer.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
(Ook ik praat vanuit mijn lekenkennis t.a.v. V.O.A. en autotechniek, puur als ICT'er)

Iedere nieuwere auto is tegenwoordig uitgerust met hardware en software om de auto te besturen. Denk hierbij aan tractie-controle, ESP, Dyn. stuurbekrachtiging,  brandstof niveau, verbruik, etc. De systemen geven input aan de boordcomputer (hoe klein of beperkt ook) Deze bepaald hoe de aansturing van de diverse onderdelen moet verlopen. (Meer kracht links achter, minder rechts achter, etc). Deze computer toont bijv. op het dashboard wat basale informatie.

In het geval er een storing optreedt in het voertuig zal de boordcomputer dit registreren en de gebruiker (bestuurder) hiervan op de hoogte stellen. Het oliepeil lampje gaat branden, de indicator ESP gaat aan, of het gemiddelde verbruik wordt getoond.

Een aantal van dit soort systemen slaat ook informatie voor langere termijn op (afhankelijk uitvoering) voor technische analyse in de garage. Dit kan je scharen onder een hele simpele blackbox. Als deze intact is, uit te lezen en/of bevat interessante informatie, is dit input.

Mijn oude Seat had een aircounit (!!!!), die ook in de Audi A3 zat. Door twee toetsen in te drukken en het juiste kanaal te kiezen (!! in de airco bediening !!) kon ik de temperatuur uitlezen buiten, het toerental, de exacte snelheid (die dus analoog getoond werd met een naald).

Ergens komt die data dus binnen. Ik kan mij voorstellen dat de activering van de veiligheidsvoorzieningen (gordel, airbag, etc) een vastlegging initieren voor analyse achteraf.

Daarnaast zijn er natuurlijk de oude speurneus technieken om zaken vast te stellen.
- Heb je, je gordel om dan zal de gordelband door de kracht ergens schade hebben (gesprongen vezels). Overigens een deuk in de ruit is ook al een goede indicator
- Kleine kiezels onder de band die strepen op de wegtrekken geven aan dat de wielen blokkeren
- De lengte van de remsporen icm impact
- En bij oude auto's was de snelheid af te lezen door de schade die de naald veroorzaakte op het glaasje.

Daarnaast vind er ook onderzoek plaats in laboratoria ten aanzien van de schade, snelheid, auto. Dit dient als input voor software voor schademodellen die fabrikanten gebruiken om hun auto's te ontwerpen. (Bouwen en dan crashen om te zien is een beetje duur na elke wijziging). Deze modellen worden ook gebruik om de crashtest dummies te verbeteren en dus voor ongeval analyse.

TNO heeft vroeger (misschien nog) regelmatig met een auto achter ongevallen aan gereden om data te verzamelen (Weet niet of ze het nog doen). Ik geloof dat Volvo (vroeger?) ook een team had/heeft die bij ongevallen met Volvo's ter plaatse ging om data te verzamelen (waarschijnlijk alleen in zweden).

Maar goed wat ik al zei; Ik heb ook alleen maar een klepel horen luiden en geen bel gezien.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
(Ook ik praat vanuit mijn lekenkennis t.a.v. V.O.A. en autotechniek, puur als ICT'er)

Iedere nieuwere auto is tegenwoordig uitgerust met hardware en software om de auto te besturen. Denk hierbij aan tractie-controle, ESP, Dyn. stuurbekrachtiging,  brandstof niveau, verbruik, etc. De systemen geven input aan de boordcomputer (hoe klein of beperkt ook) Deze bepaald hoe de aansturing van de diverse onderdelen moet verlopen. (Meer kracht links achter, minder rechts achter, etc). Deze computer toont bijv. op het dashboard wat basale informatie.

In het geval er een storing optreedt in het voertuig zal de boordcomputer dit registreren en de gebruiker (bestuurder) hiervan op de hoogte stellen. Het oliepeil lampje gaat branden, de indicator ESP gaat aan, of het gemiddelde verbruik wordt getoond.

Een aantal van dit soort systemen slaat ook informatie voor langere termijn op (afhankelijk uitvoering) voor technische analyse in de garage. Dit kan je scharen onder een hele simpele blackbox. Als deze intact is, uit te lezen en/of bevat interessante informatie, is dit input.

Mijn oude Seat had een aircounit (!!!!), die ook in de Audi A3 zat. Door twee toetsen in te drukken en het juiste kanaal te kiezen (!! in de airco bediening !!) kon ik de temperatuur uitlezen buiten, het toerental, de exacte snelheid (die dus analoog getoond werd met een naald).

Ergens komt die data dus binnen. Ik kan mij voorstellen dat de activering van de veiligheidsvoorzieningen (gordel, airbag, etc) een vastlegging initieren voor analyse achteraf.

Daarnaast zijn er natuurlijk de oude speurneus technieken om zaken vast te stellen.
- Heb je, je gordel om dan zal de gordelband door de kracht ergens schade hebben (gesprongen vezels). Overigens een deuk in de ruit is ook al een goede indicator
- Kleine kiezels onder de band die strepen op de wegtrekken geven aan dat de wielen blokkeren
- De lengte van de remsporen icm impact
- En bij oude auto's was de snelheid af te lezen door de schade die de naald veroorzaakte op het glaasje.

Daarnaast vind er ook onderzoek plaats in laboratoria ten aanzien van de schade, snelheid, auto. Dit dient als input voor software voor schademodellen die fabrikanten gebruiken om hun auto's te ontwerpen. (Bouwen en dan crashen om te zien is een beetje duur na elke wijziging). Deze modellen worden ook gebruik om de crashtest dummies te verbeteren en dus voor ongeval analyse.

TNO heeft vroeger (misschien nog) regelmatig met een auto achter ongevallen aan gereden om data te verzamelen (Weet niet of ze het nog doen). Ik geloof dat Volvo (vroeger?) ook een team had/heeft die bij ongevallen met Volvo's ter plaatse ging om data te verzamelen (waarschijnlijk alleen in zweden).

Maar goed wat ik al zei; Ik heb ook alleen maar een klepel horen luiden en geen bel gezien.

Interessante analyse :)
Het spreekt mij als leek aan  :)

En de experts zullen best commentaar (dat verwacht ik) hebben op details, maar voor mij als leek gaat het om de grote lijn.
En die is goed.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Dank je, ik geloof ook best dat er een hoop onzin zal tussen staan voor de proffie persoon :):):)  Het komt uit een goed hart en is met de beste intentie neergezet ;)

Lees het in iedergeval niet als de hoogste waarheid, maar als een extern beschouwde schatting
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik vraag me af of hij de bocht vierhavenstraat/pelgrimssstraat gehaald had met deze snelheid....volgens mij was hij daar uit de bocht gevlogen...  :-X


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Die bocht is niet heel erg scherp en als ik zo op google maps kijk had-ie nog zo'n honderd meter om daarvoor af te remmen. Lijkt me geen onmogelijke opgave....  :|


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Het is ongelofelijk erg voor de slachtoffers en de familie. Maar wanneer wordt er nu tegenwoordig geen stille tocht gehouden?  ???

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2009%2Fdecember%2FStille%20tocht%20voor%20slachtoffers%20Vierhavensstraat

Stille tocht voor slachtoffers Vierhavensstraat
31 december 2009


De vier dodelijke slachtoffers van de aanrijding op de Vierhavensstraat in Rotterdam-West op Tweede Kerstdag, worden op 10 januari herdacht met een stille tocht.


Nabestaanden hebben daar op oudejaarsdag overleg over gehad met de deelgemeente Delfshaven.

Drie van de vier overleden slachtoffers kwamen uit één familie; de 48-jarige chauffeur, zijn 22-jarige zoon en een 26-jarige neef. De 47-jarige echtgenote van de bestuurder ligt nog gewond in het ziekenhuis. Ook een 78-jarige inzittende kwam om.

De auto waarin zij zaten werd aangereden door een pickup-truck die 147 kilometer per uur reed, waar 30 was toegstaan. De 25-jarige bestuurder van die auto wordt doodslag ten laste gelegd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
&hl=nl_NL&fs=1&color1=0x5d1719&color2=0xcd311b&border=1

http://www.youtube.com/v/s_nCcdNBGT4