Porto los, spreeksleutel of oortje?

Auteur Topic: Porto los, spreeksleutel of oortje?  (gelezen 89033 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #120 Gepost op: 28 maart 2013, 20:21:18
En wat nou in een "ga jij linksom, ga ik rechtsom"-situatie? Of wat als dat net in een stresssituatie zo loopt?


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #121 Gepost op: 28 maart 2013, 20:25:38
En wat nou in een "ga jij linksom, ga ik rechtsom"-situatie? Of wat als dat net in een stresssituatie zo loopt?

Meldkamerkanaal wordt uiteraard uitgeluisterd door de meldkamer. De districtelijke portofoon wordt, als het goed is, uitgeluisterd door collegas en een districtelijk plot.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #122 Gepost op: 28 maart 2013, 20:29:43
Daar ging ook wel vanuit, maar ik doelde meer op de onderlinge communicatie, of de onmogelijkheid daartoe.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #123 Gepost op: 28 maart 2013, 20:49:49
Daar ging ook wel vanuit, maar ik doelde meer op de onderlinge communicatie, of de onmogelijkheid daartoe.

Onmogelijk is het zeker niet. Mocht je contact willen maken met je collega, die bijv. aan de andere kant van een huis staat, dan zou degene die op het kanaal van de meldkamer staat kunnen schakelen en dan via het districtelijke kanaal praten met zijn maatje.


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #124 Gepost op: 28 maart 2013, 21:29:26
Idd zoals Frank aangaf lijkt mij het niet handig om allebei op een apart kanaal te zitten. Met name met ad hoc situatie, bijv. Heterdaadje die ervandoor gaat niet erg handig om te moeten gaan schakelen onder een achtervolging te voet?
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #125 Gepost op: 28 maart 2013, 21:52:01
Idd zoals Frank aangaf lijkt mij het niet handig om allebei op een apart kanaal te zitten. Met name met ad hoc situatie, bijv. Heterdaadje die ervandoor gaat niet erg handig om te moeten gaan schakelen onder een achtervolging te voet?
In de situatie zoals jullie die schetsen is het inderdaad niet heel handig. Gewoon zorgen dat je snel de verdachte onder controle hebt.  :P Maar een wedervraag van mijn kant is, hoe onderhouden jullie contacten met de overige collega's? Allemaal via het kanaal van de meldkamer?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #126 Gepost op: 28 maart 2013, 21:59:51
Geplande actie en lange verhalen is even schakelen naar het districtskanaal. Maar de communicatie tijdens een actie in de noodhulp gaat inderdaad over het noodhulpkanaal. Etherdiscipline is dan wel een must want de hele regio luistert mee.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #127 Gepost op: 28 maart 2013, 22:13:47
Maar een wedervraag van mijn kant is, hoe onderhouden jullie contacten met de overige collega's? Allemaal via het kanaal van de meldkamer?
Bij ons is het afhankelijk van de werkzaamheden, of via districtskanaal, of telefoon en anders kunnen wij ook nog van porto naar porto bellen. Echter voor het laatste is het wel van belang dat beide op hetzelfde kanaal zitten.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #128 Gepost op: 28 maart 2013, 22:17:42
Geplande actie en lange verhalen is even schakelen naar het districtskanaal. Maar de communicatie tijdens een actie in de noodhulp gaat inderdaad over het noodhulpkanaal. Etherdiscipline is dan wel een must want de hele regio luistert mee.

In het Amsterdamse is het portofoonverkeer over het meldkamerkanaal daar te druk voor. Verder hebben veel coll weinig of geen etherdiscipline.  ;)

Dus navragingen en onderlinge gesprekken gaan over het districtskanaal. Men praat over het districtskanaal een stuk "vrijer" dan over het meldkamerkanaal.

Onderling bellen is eruit gehaald. Kost teveel capaciteiten van de gespreksgroepen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #129 Gepost op: 28 maart 2013, 23:16:20
Echter voor het laatste is het wel van belang dat beide op hetzelfde kanaal zitten.

Is dat zo? Wij waren laatst even het e.e.a. aan het proberen met de private call, waarbij we wel merkte dat het niet "zomaar" tussen iedere porto kan, we hebben het nog niet werkend gekregen buiten één fleetmap. Nou zal het niet zo snel gebruikt worden, buiten slapen gel*l dan, maar het kan wel handig zijn om in ad-hoc situaties even een lijntje te maken tussen 2 eenheden of diensten ter plaatse.

Dan kan je ook buiten de meldkamer om even zelf (dmv het uitwisselen van de nummertjes) een "koppeling" creëren met een andere dienst. Heb een aantal situaties gehad waarbij dat wel handig zou zijn geweest, maar zoals eerder opgemerkt werkt het niet altijd...

**Even een klein theoretisch kader voor de lezers**
Er zit een verschil tussen "bellen" met de portofoons, dat kan namelijk ook, en het maken van een private call. Het eerste is vrijwel overal uitgeschakeld, kost namelijk veel capaciteit en dan kan je net zo goed je GSM pakken. In de tweede modus maak je in feite een soort tijdelijke "privé" gespreksgroep aan. Je toetst het nummer van de andere portofoon in, de ander krijgt een beltoontje en als je dan op de spreeksleutel drukt wordt de tijdelijke groep geopend. Je kan dan d.m.v. het indrukken van de PTT met elkaar praten. Bij het einde van het contact druk je op een andere toets (ligt eraan per porto) en kom je weer terug in je vaste gespreksgroep.