Het project ARC is al enige tijd gaande: Aanbesteding Randapparatuur C2000. Aanbesteding moet in de zomer openbaar gemaakt worden, waarna bedrijven kunnen inschrijven. Later in het jaar gebruikerstesten. Gewenste uitrol mei 2015. Recent zijn gebruikersdagen georganiseerd. Uitgangspunt is een porto op de man voor frequente gebruikers en voor andere doelgroepen een verdeelsleutel. Porto moet voorzien zijn van GPS dat op meldkamer zichtbaar met zijn.
Per doelgroep (recherche, BPZ, verkeer enz ) was er een inloopdag. Daar zijn wensen geïnventariseerd. Bleek ook dat er nu nog heel verschillend gewerkt wordt. Er zijn oude regio's waar men vanwege de kosten geen spreeksleutels verstrekt. Ook grote verschillen in programmering van porto's die het zelfde type hebben.
Ben er ook bij geweest. Men heeft nu in ieder geval de gebruikers er bij betrokken. Vond wel dat de meeste collega's zich nog te veel hebben gericht op de huidige apparatuur, terwijl zo'n aanbesteding juist kans biedt om fabrikanten te prikkelen. Kortom een duidelijk plan van eisen op stellen, dat voldoet aan de technische en gebruikerseisen, en dat in de markt wegzetten. Gaat toch om een order van zo'n 50.000 apparaten. Douane doet ook mee namelijk.
Alle apparaten krijgen de landelijke fleetmap. Er werd volgens mij ook gemeld dat er ook een zogenaamde reis-gg komt die automatische gaat schakelen naar een andere meldkamer als je binnen het bereik van het gebied van die meldkamer komt. In combinatie met het landelijke roepnummerplan lijkt me dit heel handig.
Volgens mij gaat in juni 2014 het landelijke roepnummer plan in werking.