Ook bij ons (haaglanden) zitten we op gescheiden kanalen ivm de drukte op de meldkamer. 1 persoon op meldkamer, ander op wat wij noemen het bureaukanaal. Op dit laatste kanaal doe je je bevragen, krijg je je P3/4/5 meldingen en heb je onderling contact. Wordt in principe altijd uitgeluisterd door de wachtcommandant van het bureau, dus ook in een noodsituatie kan hij gelijk de meldkamer op de hoogte stellen.
Druk je op de rode knop terwijl je op het bureaukanaal staat, dan schakelt de porto automatisch naar het meldkamer kanaal en zet hem met voorrang open, dat maakt dus geen verschil.
Dit geldt overigens voor alle kanalen, of het nou bureau, regionaal, bijstand of inrap is.... rode knop is altijd voorrang bij meldkamer. Af en toe komt de meldkamer ook naar het bureaukanaal, ze kunnen alles uitluisteren.
En wat nou in een "ga jij linksom, ga ik rechtsom"-situatie? Of wat als dat net in een stresssituatie zo loopt?
Dit heb ik al meerdere malen meegemaakt en is geen probleem. Er zit een sneltoets op de porto, als ik tijdens het rennen die knop even ingedrukt hou schakelt de porto automatisch naar het eigen bureaukanaal of naar de meldkamer (afhankelijk van waar je op zit). Je kunt dus vrijwel direct met elkaar communiceren, de wcdt luistert mee en kan desnoods de meldkamer inlichten.
Ik vind het ideaal! Maar ben ook niks anders gewend