Porto los, spreeksleutel of oortje?

Auteur Topic: Porto los, spreeksleutel of oortje?  (gelezen 88939 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Gepost op: 27 december 2009, 20:25:25
Geintrigeerd door de discussie die al ontstond in een van mijn vorige topics. Ik was wel benieuwd hoe jullie in de landen de porto dragen? Ik zie sommige regio's alleen met oortjes rondlopen en andere alleen met spreeksleutel. Maar zoveel verschillende korpsen, ook zoveel verschillende dienders. Ik ben benieuwd waar bij jou de voorkeur naar uit gaat?

Ik draag zelf regelmatig het oortje maar ik merk dat ik er oorpijn van krijg en ik vraag mij af hoe gezond dit voor je oor is. Ik draag dan ook steeds vaker een spreeksleutel maar ik merk wel dat ik daardoor wel eens een melding 'mis'!


"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #1 Gepost op: 27 december 2009, 22:33:04
oortje alleen bij evenemten, horeca diensten of burgerdienstjes....

Verder af een toe een spreeksleutel... als er genoeg zijn zeg maar... hier geen porto op de man maar per wijkteam verdeeld...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #2 Gepost op: 28 december 2009, 11:07:04
Draag bijna altijd het oortje recherche model geen enkele last van er zijn verschillende soorten en maten in
er is er ook 1 die in je gehoorschelp past in 3 maten waardoor je ook altijd de omgevings geluiden blijft horen
of je laat er 1 op maat maken kost wat maar dat zit helemaal prettig
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #3 Gepost op: 28 december 2009, 13:18:34
In 95% van de gevallen draag ik gewoon een oortje (op persoon verstrekt). Heb er persoonlijk weinig last van. Heel soms draag ik wel eens een spreeksleutel.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #4 Gepost op: 28 december 2009, 13:36:34
Wat is het recherche-oortje? Heb je hier een foto van? Ik gebruik een optoplastik maatje M, zit perfect, is leverbaar in huidskleur, omgevingsgeluid blijft prima hoorbaar en porto-audio wordt aardig gedempt maar blijft prima hoorbaar. Ik heb vrijwel nooit oorpijn, maar dat komt ook omdat het volume lekker laag kan blijven staan met zo'n oortje in. Prima ding, al is het wel in het begin wel ff wennen.


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #5 Gepost op: 28 december 2009, 13:50:05
Ik draag altijd de combi spreeksleutel met daaraan vast het oortje.
Wij hebben op de man een porto met de daarbij behorende accesoires uitgereikt gekregen een paar jaar terug. Ben een groot voorstander van het oortje. Je hoort alles en het gebeurt dus maar zelden dat je iets mist. Niks is vervelender dan dat de meldkamer een eenheid meerdere keren moet oproepen omdat ze het niet horen. Mijn ervaring is dat dit bijna altijd gebeurt bij collega's welke de porto gewoon aan de koppel hebben hangen zonder spreeksleutel. Die porto staat dan vaak te zacht omdat het anders als hinderlijk ervaren wordt dat die te hard staat. Ook is het super vervelend dat je in de nacht op zoek bent naar bijv inbrekers en je een mooi stil plekje hebt gevonden om de verdachten "op te wachten" en je een collega zijn/haar porto op meters afstand hoort tetteren. Dat horen verdachten ook en deze weten dus dat er nog politie is. De reden dat ik gebruik maak van het oortje in combinatie met de spreeksleutel is dat ik in het verleden gebruik heb gemaakt van alleen het oortje en ik toen rennend achter een verdachte aan zat dat mijn oortje uitviel tijdens het rennen. Dat oortje zat met een schroefje vast aan de zijkant van de porto. Het oortje bungelde en kreeg ik niet meer in en als ik hem wel in kreeg viel de wel weer eruit. Gevolg is dat ik dus de meldkamer niet meer kon horen. Ook zat op dat oortje de zendknop op het snoertje van het oortje. Een klein knopje welke ik tijdens het rennen dus niet even makkelijk kon indrukken. Gevolg geen mogelijkheid om even makkelijk spraak contact te krijgen met de meldkamer. Nu draag ik dus het oortje in combi met de spreeksleutel. Moet ik rennen en valt mijn oortje uit is er geen nood aan de man. Ik trek de stekker van het oortje gewoon uit de spreeksleutel en krijg dus weer geluid uit de spreeksleutel en kan zo weer de meldkamer horen. Ook is het zenden van spraak met de grote spreeksleutel veel makkelijker tijdens het rennen en zo kan ik dus gewoon makkelijk doorgeven waar ik ren. Kortom voor mij de beste oplossing!

Edit: heb nog even de foto's erbij gezocht. Dit is een vergelijkbaar oortje welke ik eerst gebruikte. Deze kon alleen middels een schroefje vast gemaakt worden aan de porto en je had dus geen spreeksleutel. Ook zie je hoe klein de zendknop is.


En dit is het oortje welke ik nu gebruik en welke dus wel aan de spreeksleutel vast gezet kan worden. Deze kan er zo uitgetrokken worden. Ook valt dit oortje iets minder snel uit je oor.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #6 Gepost op: 28 december 2009, 13:52:57
Ik heb er geen photo van maar is er een met een transparant luchtslang in een krul naar je nek toe en een klein microfoontje voor in de mouw op je rever
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 28 december 2009, 14:45:47
In de evenementenbeveiliging maakte ik ook gebruik het zgn rechercheoortje (beter bekend als het doorzichtige luchtslangetje).

Eén zoals mon3aantje beschreef, dus apart een oortje in de spreeksleutel.
En bij de ander zat de spreeksleutel aan het snoer. Die ziet er zo uit:


De spreeksleutel is vrij groot (1x1x4 cm ongeveer), maar wel wel van degelijk materiaal. De ptt knop is ook vrij groot, dus makkelijk te vinden. De knop is niet heel gevoelig, dus ongewenst indrukken had ik vrijwel nooit last van. Daarbij is het allemaal krulsnoer, dus zit er aardig wat rek in.
Het eerste 'kastje', geredeneerd vanaf de plug, is ook een ptt knop. Daarmee activeer je ook de mic in de spreeksleutel. Echt nutig vind ik het niet, want als je een hand vrij hebt om die knop in te drukken, heb je ook een hand vrij om de knop op de spreeksleutel in te drukken.
Voordeel van de spreeksleutel is, dat je 'm vrijwel overal kwijt kunt dmv het stevige klemmetje dat erop zit. Je zou 'm zelfs in je mouw kunnen stopen, zodat je de spreeksleutel dicht bij je hand hebt. De verstaandbaarheid is ook erg goed.

De redenen dat ik zo'n rechercheoortje gebruikte zijn:
- mensen in mijn omgeving hoeven de gesprekken niet mee te horen
- in de evenmentenbranche is er vaak veel omgevingsgeluid, met oortjes die niet 'in ear' zijn, zijn de gesprekken niet te volgen.
- andere oortjes vallen uit m'n oor of doen pijn aan m'n oor. Bijvoorbeeld zo'n schelp kan ik niet hebben, omdat ik vrij grote oren heb ;)


Ook beschikbaar voor de motorola MTH800 zie ik net:


http://www.fegeluid.nl/contents/nl/d47.html 2e van onder. (C2000-10 Luchtslang oortje met dubbele bediening)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #8 Gepost op: 28 december 2009, 15:34:44
Dank je Maarten voor de photo's,
dit zijn ze de onderste
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #9 Gepost op: 28 december 2009, 16:29:10
Ik heb overigens van de week deze besteld (overigens niet via deze site, veels te duur):



Kijken hoe deze me bevalt, ik loop nu met de Lowe LP190, bevalt opzich ook goed.