Laat ik beginnen met de veronderstelling dat de vergelijking vliegtuigcrash TA vs dit VKO bij Staphorst, natuurlijk appels met peren vergelijken is. Bij de crash had je een vliegtuig met 100+ personen die gewond, al niet geschrokken en over de rooie waren. Dan is een Sigma team absoluut nuttig, aangezien het een onmogelijke taak is om dat met alleen ambulancepersoon en mmt's te doen. Toe nwas er daadwerkelijk sprake van een soort van triage, waar het SIGMA-team ook zeer nuttig is ter ondersteuning van de MMT's. De gewondennesten met "minder" gewonde personen word dan door die mensen onder hoede genomen waardoor de "erger" gewonde mensen de volle aandacht van de mmt's en ambulance personeel krijgt. Met het SIGMA kan je dus in afwachting op meer ambulances, iemand toch verzorgen tot vervoer.
Bij het ongeval echter, is sprake van een veel kleiner inzetgebied, en waren er een x aantal gewonden. Naar ik lees in de berichten +- 8 waarvan 3 zwaar gewond. Om daar een SIGMA team voor opte roepen, heb ik m'n twijfels over.Over het algemeen is het mogelijk om binnen een half uur 3 kwartier, 8 ambulances + een MMT tp te krijgen. Ik denk zelf dat bij dit aantal gewonden, het onzinnig is om het SIGMA team op te roepen, omdat
A. Eer ze TP zijn de gewonden of al verzorgd worden, of al weg zijn. B. Er denk ik genoeg ambuteams zyn om het te kunnen opvangen. C. Meer Sigmaleden dan gewonden lijkt me ook niet zo handig op een snelweg.
Correct me if i'm wrong, maar het lijkt mij dat het SIGMA teams toch meer bestemd is voor wat ze noemen een "ramp", en ik zelf denk dan aan een Xaantal gewonden, waar het ongemolijk is om binnen de aanrijtijd van een sigmateam, alle gewondnte vervoeren.