Apr 2004 - Persoon onder busje

Auteur Topic: Apr 2004 - Persoon onder busje  (gelezen 27320 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Gepost op: 2 april 2004, 22:52:26
Ditmaal géén brand als "Casus van de maand", maar een multidisciplinaire inzet van een bijzonder ongeval.

Het ongeval is waargebeurd, de foto's zijn echt, maar zoals bij de vorige casussen, kan de casus zich vanzelf aanpassen aan de hand van de geplaatste opmerkingen en suggesties!

Casusbeschrijving:

Op een zomerse avond komen er diverse 112-meldingen binnen op de centrale. Enkele ooggetuigen hebben nét buiten de bebouwde kom van Hulpdorp-Zuid een bestelbusje van de weg zien gaan: Eén van de melders kan een vrij nauwkeurige beschrijving geven van wat er gebeurd is: Deze melder zag het busje met ca. 60 km/uur slippen, is min of meer "gelanceerd" tegen een boom, de inzittende is uit het busje geslingerd, waarna het busje terug op de straat is gevallen, óp het slachtoffer.

Vanwege de schrik bij de 112-melders, is er nog niemand gaan kijken wat dit slachtoffer mankeert.

Allereerst de volgende vragen: (Maar spontaan commentaar mag natuurlijk ook!)
  • Welke hulpdiensten zou je als centralist inschakelen op basis van deze paniekmeldingen?
  • Ambulance: Wat zijn je eerste handelingen ter plaatse?
  • Brandweer: Wat zijn je eerste handelingen ter plaatse?
Laten we zeggen, dat de brandweer en ambulance gelijktijdig arriveren bij het ongeval.

Ga jullie gang!  8)


[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


De AED specialist van Europa


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 2 april 2004, 23:19:55
Ah, da's een bekend ongeval! ;)
Maar in elk geval zou ik 2 ambulances die kant opsturen, auto op so kan vrij ernstig uitpakken, evt. de heli (dan ook OvDG), voor de brandweer een TAS en HV en natuurlijk de politie.
Ik denk dat als prioriteit wel gesteld kan worden dat die wagen gestabiliseerd dient te worden.

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 2 april 2004, 23:56:58
als eerste controle op lekkende vloeistoffen van het voertuig,en eventueel brandgevaar wegnemen.Dan in overleg met het ambulancepersoneel het busje stabiliseren,zodat het voertuig geen beweging kan maken want dat is zeker funest voor het slachtoffer.

Daarna in overleg met het ambulancepersoneel een bevrijding op poten gaan zetten,waar ik de voorkeur heb om met hefkussens het voertuig omhoog te brengen


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 3 april 2004, 00:20:12
Uit de politiehoek: Weg afzetten, proberen meer personeel terplaatse te krijgen voor een omleiding, dan kijken bij het slachtofffer, eventueel via Meldkamer nog dingen mee proberen te geven voor de cpa, alvast de ongevallendienst bestellen, en dan is het wachten op brandweer/ambulance.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 3 april 2004, 00:52:55
Uit de brandweerhoek :d

Busje stabiliseren
Eventuele lekkage nagaan
! Wat zit er in het busje!!!!!!!
In overleg slachtoffer(s) bevrijden dmv hefkussen(s)

(Hier in west veluwe is standaard TP TAS, HV3, HV1 en OvD), dat zou ik hier dan ook graag bij willen hebben.....


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #5 Gepost op: 3 april 2004, 09:11:52
Misschien ook idee om gelijk een takelbedrijf/HV-1 aan te laten rijden ivm het slachtoffer dat onder het busje zit.

Als bij aankomst blijkt dat het nogal gecompliceerd is misschien gelijk een HVH laten komen.

(Je kunt dit materiaal maar beter achter de hand hebben denk ik)

Verder natuurlijk politie voor afzetten van de weg,
standaard uitruk van brw (van de betreffende gemeente) en ambu, de foto bekijkende is traumaheli niet mogelijk ivm 'donker' (als de heli wel vliegt natuurlijk aan laten vliegen)

Handelingen ambu, niet mijn gebied, maar dat zal wel kijken hoe situatie van slachtoffer is en zoveel mogelijk hulp bieden.

Handelingen brw is plan opzetten voor bevrijding en mogelijke gevaren wegnemen mbt lekkage etc....

(Ik ben redelijke leek..  ;) )


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 3 april 2004, 10:17:29
ik zou een takelbedrijf in dit geval niet het busje oplaten takelen om het slachtoffer eronderuit te halen,dat kan doormiddel van de hefkussens.Klein stukje heffen en onderstoppen met stophout zodat het voertuig niet terug kan zakken


bert

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 3 april 2004, 11:44:04
Vanuit ambulancehoek:

Eerst en vooral de eigen veiligheid. Dus overleg met de brandweer

Als het redelijk veilig is, gaan we naar het slachtoffer


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 3 april 2004, 12:04:18
Leuke case,

Als wij samen aankomen wordt het voor de brandweer alleen maar makkelijker.
Er zal een eerste verkenning plaats gaan vinden. Bevelvoerder samen met 3+4. 1+2 kunnen zich alvast gaan bezighouden met de werkcircels.
Wat wij moeten voorkomen is dat het ambulancepersoneel gaat handelen voordat er gestabiliseerd is. Dus er zal overleg moeten plaatsvinden. Het ambulancepersoneel zal samen met 4 zich gaan bezighouden met het so. Zover als dat gaat zonder stabilisatie. Na het maken van de circels zullen 1+2 gaan stabiliseren, waarna 3 zich kan bezighouden met het voorkomen van brand (losmaken accupolen, opvang uitstromende vloeistoffen)
Nu kunnen we samen met het ambupersoneel gaan bepalen wat de beste bevrijdingsmethode zal zijn. Hefkussens zijn hier denk ik de meest voor de hand liggende optie, hangt een beetje van de toestand van het so af. Als het echt snel moet is het volgens mij zelfs mogelijk om het busje handmatig te lichten. Maar dat zal in het vervolg van deze casus wel duidelijk worden.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #9 Gepost op: 3 april 2004, 12:43:55
Volgens onze procedure rukken wij uit met een blusvoertuig, hulpverleningsvoertuig en de officier van dienst.

Ter plaatse kan de ggd zich bekommeren over het slachtoffer. Dan zal ook duidelijk worden hoe het slachtoffer onder het busje bekneld zit.

Voor ons in ieder geval de taak het busje te stabiliseren. Dan is het denk ik afhankelijk van hoe snel het slachtoffer er van onderuit moet welke inzet we gaan doen.

Indien we genoeg tijd hebben stel ik ook hefkussens voor. Wanneer er direct gehandeld moet worden zou je kunnen denk aan een spreider.