Vanuit de ambulancekant:
Tijdens het aanrijden zou ik controleren of de CPA het mmt gewaarschuwd heeft, gezien het tijdstip <donker> zal de aanrijtijd aanzienelijk langer zijn. Bij aankomst patient zou ik eerst overleg plegen met de bevelvoerder, veiligheid, stabilisatie etc.
Indien Voertuig gestabiliseerd is en het slachtoffer veilig te benaderen is zou ik starten met mijn primary survey.
Na evaluatie van het slachtoffer zou ik overleggen met de bevelvoerder om de bevrijdingsmethode te bespreken hefkussens/spanbanden e.d.
Eigenlijk zijn er 2 optie's
1. Rapid extircation:
is eigenlijk niet mogelijk, gezien de mate van beknelling, dus eigenlijk wordt het een versneld transport, in ieder geval 2 infusen ruim infuusvloeistof laten inlopen en bedacht zijn op plotse bloeddrukdaling bij bevrijding. Ik zou ook pijnstilling geven, in dit geval zou mijn voorkeur uitgaan naar ketanest-s
2. Gecontroleerde bevrijding.
Dit zou ik bij voorkeur samen met 't mmt doen, waarbij de patient gesedeerd en geintubeerd wordt, zodoende heb je maximale controle over de vitale functies van de patient. Vervolgens een gecontroleerde bevrijding en op naar het traumacentrum.
Gezien de ernst van het ongevalsmechanisme zou ik in ieder geval rekening houden met ernstig thoraxletsel <pneu, fladderthorax, hematothorax, asfyxie> tevens kan men naast inwendige bloedingen <bekken en buik> ook een fors neurotrauma verwachten.