Apr 2004 - Persoon onder busje

Auteur Topic: Apr 2004 - Persoon onder busje  (gelezen 27329 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #30 Gepost op: 4 april 2004, 23:50:34
MMT lijkt me, gezien de redelijk stabiele toestand van het slachtoffer niet noodzakelijk. OVDG is denk ik wel op zijn plaats met name voor het overleg met de overige hulpdiensten. Ik zou gaan voor een rustige benadering, wel 2 lijnen erin i.v.m. evt. crushletsel, zuurstof en pijnstilling in de vorm van ketanest en monitoren. De bus liften met hefkussens, maar pas nadat nader is bekeken waar de penetrante lucht vandaan komt. Slachtoffer lijkt me stabiel genoeg om hiervoor te kiezen.


Spocky

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 5 april 2004, 00:09:33
Vanuit de politie:

25 meter is in deze niet genoeg dus publiek op een afstand van minimaal 50 meter brengen. Er wordt gesproken over meerdere getuigen met allemaal een ander verhaal. Ik zou getuigen naar een lokatie brengen waar ze rustig gehoord worden.


zijpe

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 5 april 2004, 00:12:50
Ik zou als centralist het volgende inzetten; twee ambulances voor so (afhankelijk van slachtoffer een MMT over de weg) ter beoordeling van de 1e ambu kan deze wel of niet doorkomen. Een OVDG zou in pricipe meerwaarde hebben als deze optijd aanwezig zou zijn. Brandweer (HV - TS - OVD voor ongeval beknelling en de politie.


Bralo20

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 5 april 2004, 11:22:04
Gezien het voertuig gedeeltelijk op een instabiele ondergrond ligt zou ik een takelwagen opvorderen om het slachtoffer vanonder het voertuig te halen.  Vetterkussens zijn niet echt geschikt voor een instabiele ondergrond.  Enkel op een vaste, goede ondergrond zijn deze optimaal inzetbaar.  Doormiddel van stabilisatieblokken het voertuig stabiliseren, het slachtoffer door de ambulanciers laten verzorgen en eventueel een MUG team (Geen idee of men dit in NL ook heeft?) ter plaatse laten komen.

Wat het opvorderen van een takelwagen betreft:

Ik zou hiervoor opteren om een takelwagen voorzien van een Palfinger kraan met HPLS functie op te vorderen.  De HPLS functie bij een Palfinger kraan zorgt ervoor dat de bewegingen van de kraan enorm traag gaan (en zo verkrijgt men meer capaciteit) en dit kan de takeling alleen maar ten goede komen.  Ook dient de takelwagen zo kort mogelijk naast het voertuig geplaatst te worden.  Indien dit om een of andere reden niet mogelijk zou zijn dan dient de opgevordere kraan een kraan te zijn van een zwaardere klasse (+/-16tm) zodat op een afstand toch een stabiele werking gegarandeerd kan worden.  Indien mogelijk zou ik ook met een spreaderbalk (ook wel evenaar genoemd) en met kettingen werken die dan op de juiste hoogte ingekort kunnen worden.  Dit vermijdt dat het voertuig bij de "lift" onderuit gaat zakken en nog meer kwetsures gaat aanrichten (je kan het voertuig mooi recht omhoog liften in de positie waarin het zich bevind).  Hier kunnen de vetterkussens dan weer wel van pas komen als extra beveiliging en om eventuele schokken op te vangen bij een te brute beweging.


Mvg,


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #34 Gepost op: 5 april 2004, 12:26:11
MUG-team is vergelijkbaar met een MMT in Nederland.

Voor zover ik kan zien ligt dat busje gewoon op een weg met klinkerbestrating. Bovendien vrees ik dat als we moeten gaan zoeken naar een takelwagen met een Palfinger-kraan met een speciale optie dat dat erg lang gaat duren.

Verder zeg ik niets omdat ikzelf de maker van de foto's ben  ;)

Gr
Erik


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 5 april 2004, 15:41:05
Wijzig niks aan mijn inzetplan. Zou kiezen voor een rustige gecontroleerde bevrijding m.b.v. hefkussens.
De operationele leiding ligt bij de OvD brandweer samen met de OvD-G. Wat mij een beetje dwars zit is die penetrante geur, kan echter van alles wezen.
Zou er voor kiezen om mijn veiligheidsman uit te rusten met perslucht en een HD straal. Mocht het fout gaan kan hij gelijk ingrijpen.
Alleen de meest noodzakelijke mensen bevinden zich binnen de 5 meter cirkel. 1+2 van de brandweer, eventueel nr4 maar gezien de hoeveelheid medisch personeel lijkt mij dat overbodig, 1 iemand van de ambulance. Verders heeft niemand daar wat te zoeken.
Bevelvoerder staat op afstand voor het behouden van het overzicht en de veiligheidsman kan plaatsnemen op 5 meter.
Vooralsnog zie ik geen problemen, min of meer een standaard bevrijding
Groet Jaap brw Beverwijk


firemanr

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 5 april 2004, 16:41:00
De leiding van het geheel zal, zoals jij ook weet Pieter ;), liggen bij de brandweer OVD en ambulance, de brandweer zal op aangeven van de ambulce zijn werk proberen te doen. ;)


Bralo20

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 5 april 2004, 17:08:35
MUG-team is vergelijkbaar met een MMT in Nederland.

Voor zover ik kan zien ligt dat busje gewoon op een weg met klinkerbestrating. Bovendien vrees ik dat als we moeten gaan zoeken naar een takelwagen met een Palfinger-kraan met een speciale optie dat dat erg lang gaat duren.

Verder zeg ik niets omdat ikzelf de maker van de foto's ben  ;)

Gr
Erik

Ah, op de foto's was het niet duidelijk te zien over welke ondergrond het ging.  Het leek erop dat de wagen gedeeltelijk op instabiele ondergrond lag.

Mja, ik gaf hier dan ook de oplossing om zo min mogelijk extra schade aan te richten aan de geknelde persoon.  Het hoeft niet perse een Palfinger kraan te zijn hoor, waarschijnlijk hebben andere merken iets vergelijkbaars.  Ik nam de Palfinger als voorbeeld omdat we hier op de firma 2 van dergelijke kranen in gebuik hebben en omdat je met deze zeer nauwkeurig kan werken (zeker als de HPLS ingeschakeld is).

Wij hebben hier enkele jaren geleden ook eens een bevrijding moeten doen van een slachtoffer dat onder haar wagen gekneld zat (wagen lag in de gracht op zijn kop).  En toen bleek ook dat vetterkussens geen optie waren (mede door de ondergrond) en werd er besloten om een plaatselijke takeldienst op te vorderen.  In dat geval lag de wagen gewoon recht op zijn dak en kon met doormiddel van de 4 wielen aan te slagen de wagen mooi "liften" zodat de bevrijding kon gebeuren.  

In dit geval ligt de wagen niet stabiel en niet recht.  Ik vermoed dat de ontzetting dmv van stabilisatieblokken en vetterkussens gedaan zal zijn toch vind ik dit in dit geval niet de beste optie.  Als het SO stabiel is en er geen noodontzetting dient te gebeuren dan zou ik "rustig" de tijd nemen om een naburig takelbedrijf op te vorderen en een takelwagen onder prioritaire begeleiding naar de plaats van het ongeval laten komen.  Het kost misschien 20 tot 30 minuten (hier kan binnen de 15 à 20 minuten op ons volledig grondgebied een takelwagen met kraan ter plaatse zijn) meer maar het is dan ook de minst risicovolle ontzetting.

Greetzzz,


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #38 Gepost op: 5 april 2004, 18:36:09
verwondingen observeren evt er wat aan doen of m.b.v de rautek slachtoffer verplaatsen naar veiligere omgeving.

Rautek gaat niet, want Pieter zei al dat het so vanaf z'n bekken onder het voertuig.

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #39 Gepost op: 5 april 2004, 19:13:02
gezien de penetrante geur,ga ik direct over op Ongeval gevaarlijke stoffen.En gaat een ieder zonder adembescherming pas op de plaats maken,een nadere verkenning van 2x brandwachten met adembescherming.Wat voor stoffen liggen er achterin?en lekken de verpakkingen?En vooral in welke hoeveelheden

De ROGS wordt gealarmeerd,en in ieder geval op de hoogte gesteld van dit ongeval of hij terplaatsen komt is zijn inschatting
De leiding ligt bij de OVDbrandweer en OVDG