Replica VOC-schip in brand - Den Helder 30-7-2009

Auteur Topic: Replica VOC-schip in brand - Den Helder 30-7-2009  (gelezen 15593 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #60 Gepost op: 21 november 2009, 02:09:28
:-\ :-\ :-\

http://www.hdci.nl/06nhd/HEL/rapportprinswillim.pdf

interessant artikel over de brand op de VOC replica Prins Willim, met name pagina 12 aangaande scheepsbrand of kelder brand..




Gast48368

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 21 november 2009, 13:13:43
Te veel risico blussen VOC-schip

18 november 2009 - 9:52
http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=103834

DEN HELDER Bij het blussen van de brand in de VOC Replica Prins Willim in Den Helder heeft de brandweer te veel risico genomen. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek in opdracht van de gemeente.

Er was bij de brandbestrijding afgelopen zomer te weinig aandacht voor de veiligheid van het personeel.

Op de vraag of de marinebrandweer had moeten worden ingeschakeld hebben de onderzoekers geen antwoord kunnen geven. Juist hierover waren veel vragen bij burgers en de Helderse politiek.

Over teveel risico's gesproken; Hier schrik ik toch wel een beetje van. (rapport pag.11)

De brandweer heeft zich toegang verschaft via een relatief kleine deur aan de
achterzijde van de Prins Willim door middel van een sleutel die een
beveiligingsfunctionaris van de firma Deko heeft overhandigd. Voor de inzet bleek
het handiger om ook de grote deur in het midden van de Prins Willim te openen.

Deze deur was van de buitenkant niet eenvoudig te openen (hooguit met grof geweld
te forceren). Op advies van een ‘deskundige’ (volgens de geïnterviewden
waarschijnlijk een medewerker van Willemsoord) op de kade hebben manschappen
twee pogingen gedaan om deze deur van binnenuit te openen.


Hierbij moesten zij via de kleine achterdeur een
 behoorlijke afstand over het middendek lopen, dus boven en over de brandende ruimte.   :o :o :o

Dit is toch absoluut "not done", en dit is iets wat je als eerste leert in je brandwachtopleiding en krijgt een vette KO als je dit wel doet.

Wat beweegt een bevelvoerder en/of brandwacht om toch zoveel risico te nemen?  :-\  Wie waren er allemaal op de hoogte van deze wanhoopsaktie?

We moeten, als we het rapport dus moeten geloven, heel erg blij zijn dat alle manschappen weer thuis zijn gekomen?


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #62 Gepost op: 21 november 2009, 16:17:26
Tevens heel blij dat er geen feest aan de gang was op het schip met honderden bezoekers


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #63 Gepost op: 21 november 2009, 17:57:54
Tevens heel blij dat er geen feest aan de gang was op het schip met honderden bezoekers

Dan was de grote deur waarschijnlijk wel open geweest....

 ;D

Groeten,
Mark


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #64 Gepost op: 8 december 2009, 00:00:38
Brandgevoelig straks ook publiekgevoelig

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article5531480.ece/Brandgevoelig-straks-ook-publiekgevoelig
Gepubliceerd op 07 december 2009, 22:30
Laatst bijgewerkt op 07 december 2009, 22:35

DEN HELDER -  
De gemeente gaat scherper kijken naar het belang van gebouwen en objecten voor de stad. Dan kan bij toekomstige brandbestrijding meer rekening worden gehouden met de publieksgevoeligheid van een eventueel verlies.

Die les is volgens burgemeester Kees Vriesman getrokken uit de verwoestende brand op de VOC-replica Prins Willim en het recent verschenen evaluatierapport daarover. Uit dat rapport blijkt dat de brandweer het behandelde als een uit de hand gelopen kelderbrand, terwijl het schip - dat volgens de vergunningen feitelijk geen schip was - als blikvanger van grote waarde was voor Den Helder en de Oude Rijkswerf Willemsoord. Na afloop ontstond dan ook uitgebreide publieke discussie en veel landelijke publiciteit over de inzet van de brandweer. Die was met slechts twee wagens ter plaatse en zag geen heil in het inroepen van assistentie van de marinebrandweer. De aanwezige wethouders, eerst een en later twee, lieten ook alles op zijn beloop, aldus het rapport.

Tijdens een commissiebehandeling, door een tiental brandweerlieden bijgewoond, werd de inzet van de brandweer gisteravond niet betwist. Maar met name Roel Prins (PvBB) zette wel vraagtekens bij de manier waarop de brandweer het veld was ingestuurd. ,,Zij vochten als leeuwen, maar werden geleid door ezels''  :-\ , refereerde hij aan een boektitel.

Burgemeester Vriesman hield ook gisteravond staande dat de brandweer formeel juist had gehandeld en meer manschappen en materieel, of de komst van de marinebrandweer, de Prins Willim niet hadden gered. Maar hij erkende dat het belang van zulke objecten verder reikt dan de economische dagwaarde. De aanwezige wethouders hadden dat moeten onderkennen en hun verantwoordelijkheid moeten nemen. ,,We hebben zeer veel geleerd van deze brand en zijn er sterker uitgekomen'', aldus Vriesman.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #65 Gepost op: 11 december 2009, 12:23:46
Replica Prins Willim versleept

11 december 2009 - 11:12
http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=104538&tijdlijn=1

DEN HELDER De replica van het VOC-schip Prins Willim, dat op 30 juli door brand werd verwoest, is vanmorgen in alle vroegte vanuit Den Helder naar Harlingen vertrokken.

Daar zal het door de Franeker scheepswerf Talsma opnieuw worden opgebouwd.

Eigenaar Jelle Talsma van de werf vond het schip nog voldoende intact om door twee sleepboten te worden gesleept. Het schip komt naar verwachting halverwege de middag in Harlingen aan.
Samen sterk in de hulpverlening!


NLBulletjeDH

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #66 Gepost op: 2 januari 2010, 10:51:19

Hierbij moesten zij via de kleine achterdeur een
 behoorlijke afstand over het middendek lopen, dus boven en over de brandende ruimte.   :o :o :o

Dit is toch absoluut "not done", en dit is iets wat je als eerste leert in je brandwachtopleiding en krijgt een vette KO als je dit wel doet.

Wat beweegt een bevelvoerder en/of brandwacht om toch zoveel risico te nemen?  :-\  Wie waren er allemaal op de hoogte van deze wanhoopsaktie?

We moeten, als we het rapport dus moeten geloven, heel erg blij zijn dat alle manschappen weer thuis zijn gekomen?


In werkelijkheid is het wel iets anders verlopen als dat de analyse weergeeft.
Het is erg moeilijk om een analyse goed weer te geven als je weinig partijen gesproken hebt die erbij aanwezig geweest zijn.