Ik heb wel ooit een documentje gemaakt, die alle competenties en onderdelen van (bijna) alle in Nederlandstalige gebied actieve opleiders gemaakt..Waarbij AED bij alle onderdelen inmiddels is geintegreerd.. Daarnaast staat er ook een beschouwing in over de gehandteerde didactische keuzes, wijze van certificering, duur en kosten..
met ondere andere LPEV, OK Modules, NIBHV, LPLHB, MFA (en varianten), FAI, Rode Kruis, EFAM, DAN, NRR, ERC, First Responder.NL, NIBHV, diverse outdoor EH, Emergency First Reponse, Wilderness First Aid, Medizon..
Daarnaast zijn er nog interne opleiders zoals : MedicalRescue.NL First Responder opleiding, MAI, Daarnaast zijn alle competenties ook gespiegeld aan bij voorbeeld de PHTLS en SOSA lesmateriaal.
Er zit zelfs een toelichting bij over de uitvoering van de competenties.. Als je de lesmaterialen naast elkaar legt, zie je veel overeenkomsten, maar ook aardige verschillen De verschillen varieren van meerdere wegen naar Rome of specifieke didactische keuzen, tot zelfs echte fouten in schriftelijke en fotografische uitleg en uitvoering van vaardigheden.
De enige die er niet bij staat is de Meduca opleidingen, om dat ik daar de boeken niet van heb..
Als je kijkt naar de wijze van certificering kan je al een complete boom opzetten..
Meduca (NedCert) en NIKTA zijn de enige die hun certificeringstraject erkend zijn door de RvA.. Het lijkt er sterk op dat de markt certificering niet echt belangrijk vindt. Het NRK, LPEV, OK, hebben iets wat op een onafhankelijke certificering lijkt, echter zijn relatief star, in bijvoorbeeld doelgroepen beleid..
Het NRR, ERC, FAI, MFA, Medizon, NIBHV, LPLHB etc geeft de lesgevende instructeur beoordeeld de certificering.
De niveau's die je kan onderscheiden, los van de behandelde competenties.. onderstaande lijst is gebasseerd op het lesmateriaal, en niet op wat de aanvullende lessen word gegeven door de instructeur. (Bijvoorbeeld OK, FAI, MFA, LPEV word bijvoorbeeld ook in een zeer uitgebreidere vormen gegeven)
First Level | Type | Voorbeelden van Opleiding systemen |
|
|
|
First Aid Level I | Passanten Hulpverlening | (OK basis module, MFA, LPEV, FAI, ERC, NRR, EFAM, Emergency First Response |
First Aid Level II | Georganiseerde Hulpverlening | NIBHV, D.A.N., LPLHB, MAI. LPEV gevorderde opleiding, Rode Kruis; MedicalRescue.NL First Responder (BLS) opleiding, Medizon Buitensport EHBO, Meduca (uit derde hand), Medic First Aid at Work. |
First Aid Level III Ook wel First Responder opleidingen | Georganiseerde Hulpverlening | First Responder.NL, MedicalRescue.NL First Responder (ILS) opleiding, OK water ongevallen(??) |
De reden dat we dat bijhouden is juist alle competenties van zoveel mogelijk alle opleiders bijhouden is de onderbouwing voor de MedicalRescue.NL interne First Response opleidingen..Dit document is tot medio 2009 bijgewerkt.
Dit documentje ga ik alleen niet hier publiceren.. Voor mensen die er
echt serieus in geinteresseerd zijn kunnen mij mailen en krijgen een uitnodiging om het document en alle onderbouwing, toelichtingen en lesmaterialen te bekijken..