Vergelijking EHBO opleidingen

Auteur Topic: Vergelijking EHBO opleidingen  (gelezen 11841 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2010, 16:26:14
Allereerst iedereen de beste wensen
Want net je rijbewijs gehaald, maakt je nog geen goede chauffeur..

Na 5 dagen ben je ook nog geen goede chauffeur om te zeggen ik heb een voortgezette rijopleiding dus ik kan met OGS rijden
Alles moet je in de praktijk leren ook dat
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 9 februari 2011, 15:58:30
Leuk dit topic nog een keer tegen te komen...

De meeste ehbo opleidingen bevatten slechts individuele vaardigheden..   Ik ken maar slechts weinig opleidingen die verder gaan met TEAM vaardigheden..  Naarmate EHBO handelingen complexer, of lastiger omstandigheden plaats vind, komt het niet meer uitsluitend op de kennis van de individu aan, maar op de kennis en kunde van team..

Ik heb daar echter nog geen fatsoenlijke programma voor gevonden..

Na 5 dagen ben je ook nog geen goede chauffeur om te zeggen ik heb een voortgezette rijopleiding dus ik kan met OGS rijden
Alles moet je in de praktijk leren ook dat

Ik meen dat ik wel eens eerder iets over competenties niveau heb geschreven..

Maar na het behalen van diploma, moet je praktijk ervaring op gaan doen.. en dat kan je niet kopen... en dat kost tijd..  Het grappige is dat geen van de eerder genoemde programma's, echte competentiegericht toetst op welke niveau iemand competent is..


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2011, 19:08:04
De meeste ehbo opleidingen bevatten slechts individuele vaardigheden..   Ik ken maar slechts weinig opleidingen die verder gaan met TEAM vaardigheden..  Naarmate EHBO handelingen complexer, of lastiger omstandigheden plaats vind, komt het niet meer uitsluitend op de kennis van de individu aan, maar op de kennis en kunde van team..

Maar na het behalen van diploma, moet je praktijk ervaring op gaan doen.. en dat kan je niet kopen... en dat kost tijd..  Het grappige is dat geen van de eerder genoemde programma's, echte competentiegericht toetst op welke niveau iemand competent is..
Is het wel een doelstelling van een EHBO opleider / certificeerder om cursisten uitgebreid in team verband op te leiden?
Daaraan kan geen enkele huidige EHBO opleiding in voorzien en is het wel de bedoeling om dit uitgebreid te behandelen.
Dan kunnen de huidige EHBO opleidingen drastisch op de schop en dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Sommige EHBO organisaties voorzien wel in beperkte samenwerking en overdrachtsmethodieken in hun EHBO opleidingen waarop ook wordt getoetst.
Voor het leren werken in teamverband zijn andere communicatie en "teamgeest vergrotende" opleidingen en cursussen beter geschikt.
Als je een balans zoekt tussen beide opleidingen of cursussen, dan ben je al een aardig eind op weg om een team van samenwerkende EHBO-ers te formeren.

Eerst de EHBO basis kennis en vaardigheden en dan pas in het diepe praktijk opdoen, onder het motto samen sterk !  ::)
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2011, 12:18:01
Is het wel een doelstelling van een EHBO opleider / certificeerder om cursisten uitgebreid in team verband op te leiden?
Daaraan kan geen enkele huidige EHBO opleiding in voorzien en is het wel de bedoeling om dit uitgebreid te behandelen.
Dan kunnen de huidige EHBO opleidingen drastisch op de schop en dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Sommige EHBO organisaties voorzien wel in beperkte samenwerking en overdrachtsmethodieken in hun EHBO opleidingen waarop ook wordt getoetst.
Voor het leren werken in teamverband zijn andere communicatie en "teamgeest vergrotende" opleidingen en cursussen beter geschikt.
Als je een balans zoekt tussen beide opleidingen of cursussen, dan ben je al een aardig eind op weg om een team van samenwerkende EHBO-ers te formeren.

Eerst de EHBO basis kennis en vaardigheden en dan pas in het diepe praktijk opdoen, onder het motto samen sterk !  ::)

Interessante wending die Rescue hier aanbrengt! ;)

Is inderdaad wel vreemd dat er in de EHBO-opleidingen nauwelijks aandacht is voor teamwork, terwijl EHBO'ers op evenementen enzo juist vaak in teams/koppels opereren.

Overigens bedacht ik me meteen dat het in de Reddingsopleidingen van de Reddingsbrigade juist wel sterk naar voren komt. Al bij de jeugdopleidingen in het zwembad is er veel aandacht voor het inschakelen van anderen, taken verdelen, leidinggeven etc. In de hogere opleidingen zit zelfs theorie verwerkt over leidinggeven en samenwerken. En bij de praktijkexamens van KNBRD-B en Schipper kun je zakken op een gebrek aan leidinggevende capaciteiten en het werken in teamverband.

Dit zie je vaak ook terug in de manier waarop zij EHAD/EHBO verlenen: als een team. Maar dat is dus eerder ondanks dan dankzij de EHBO-opleidingen ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2011, 17:00:57
EHBO maakt slechts één deel uit van de totaal hoeveelheid opleidingen, ook binnen de Reddingsbrigade.
Door samenwerking al te promoten vanaf de eerste opleiding bereik je uiteindelijk de juiste teamspirit.
Leren samenwerken hoeft niet perse of uitsluitend binnen de EHBO opleiding te vallen.
Een EHBO opleiding moet geen samengestelde bundel worden of zijn van overige niet-EHBO-gerelateerde onderwerpen  binnen een bepaald opleidingstraject.
Dan schiet je het doel van het aanleren van eerstehulpvaardigheden voorbij.
In een communicatiecursus leer ik ook geen EHBO!
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 30 maart 2011, 18:11:50
EHBO maakt slechts één deel uit van de totaal hoeveelheid opleidingen, ook binnen de Reddingsbrigade.
Door samenwerking al te promoten vanaf de eerste opleiding bereik je uiteindelijk de juiste teamspirit.
Leren samenwerken hoeft niet perse of uitsluitend binnen de EHBO opleiding te vallen.
Een EHBO opleiding moet geen samengestelde bundel worden of zijn van overige niet-EHBO-gerelateerde onderwerpen  binnen een bepaald opleidingstraject.
Dan schiet je het doel van het aanleren van eerstehulpvaardigheden voorbij.
In een communicatiecursus leer ik ook geen EHBO!

In ehbo-opleiding hoor je te leren hoe het meest effectief, hulpverleent, en effectief hulpverlenen, gaat verder dan alleen jouw kunstje te laten zien..  Dus moet je ook leren communiceren en organiseren....  En dat zullen de meesten moeten leren..
en inderdaad bij de reddingsbrigades besteden ze daar meer aandacht aan dan in een passantenhulpverlening..

De vraag is dus ook, ben je dus een goede ehbo-er na een cursus, en ben je dan geweldig op evenementen hulpverlening gebied.. of de top-waterredders, en reanimist...  
Nee, dat vergt dus veel meer training en oefening niet alleen individuele skills, maar ook team vaardigheden en praktijkervaring op doen...


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #16 Gepost op: 30 maart 2011, 19:09:14
Nee, je bent geen goede EHBO-er na een EHBO cursus.

Er zit wel verschil in de wijze van opleiden.
In de ene EHBO cursus leer je EHBO vaardigheden op (hoofdzakelijk) individuele basis EHBO toe te passen als een uit te voeren kunstje, bij een andere EHBO cursus is inzicht en het samenspel met andere eerstehulpverleners en professionele hulpverleners belangrijker waarbij zelf nadenken cruciaal is.
Waar ben ik beter mee geholpen als ik slachtoffer zou zijn, een EHBO-er die nadenkt over hoe te handelen, of een EHBO-er die een kunstje heeft geleerd en vertoont?
Dit maakt gelijk het niveau verschil in EHBO opleidingen, ondanks dat cursisten nagenoeg dezelfde onderwerpen behandeld hebben gekregen.

Wat alle EHBO opleidingen gemeen hebben: Een EHBO opleiding is en blijft de basis, de rest van de ervaringen en kennis zal in teamverband door herhalings-en vervolgopleidingen, veel inzetten en aanvullende cursussen opgedaan moeten worden.

In ehbo-opleiding hoor je te leren hoe het meest effectief, hulpverleent, en effectief hulpverlenen, gaat verder dan alleen jouw kunstje te laten zien..  Dus moet je ook leren communiceren en organiseren....  En dat zullen de meesten moeten leren..
en inderdaad bij de reddingsbrigades besteden ze daar meer aandacht aan dan in een passantenhulpverlening..

De vraag is dus ook, ben je dus een goede ehbo-er na een cursus, en ben je dan geweldig op evenementen hulpverlening gebied.. of de top-waterredders, en reanimist...  
Nee, dat vergt dus veel meer training en oefening niet alleen individuele skills, maar ook team vaardigheden en praktijkervaring op doen...

@Rescue: Dan zou je dus ook kunnen stellen dat leden van Reddingsbrigades beter EHBO kunnen verlenen omdat ze beter kunnen communiceren en samenwerken gezien hun opleidingen?!
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 30 maart 2011, 23:43:21
@Rescue: Dan zou je dus ook kunnen stellen dat leden van Reddingsbrigades beter EHBO kunnen verlenen omdat ze beter kunnen communiceren en samenwerken gezien hun opleidingen?!

Ja.. dat kan je in algemene zin stellen...  door het optreden als een team leveren gezamenlijk een betere eerste hulp dienst, dan een paar ehbo-ers die nooit met elkaar geoefend en getraind en samengewerkt hebben..

Of ze individueel het mooiste verbandje kunnen aanleggen, is niet zo relevant, maar dat zij gezamenlijk een incident zo effecient en mogelijk kunnen oplossen in in levensbedreigende situaties gezamenlijk efficienter zijn, als zij samen een team zijn, dan zal iedereen wel snappen..  

Een goed op elkaar ingespeeld team die zal altijd beter scoren, (ook de individuele vaardigheden), dan een zelfde aantal individualisten..
Een team maak je pas echt efficient als mensen voor elkaar door het vuur gaan...

Citaat
In de ene EHBO cursus leer je EHBO vaardigheden op (hoofdzakelijk) individuele basis EHBO toe te passen als een uit te voeren kunstje, bij een andere EHBO cursus is inzicht en het samenspel met andere eerstehulpverleners en professionele hulpverleners belangrijker waarbij zelf nadenken cruciaal is.
Waar ben ik beter mee geholpen als ik slachtoffer zou zijn, een EHBO-er die nadenkt over hoe te handelen, of een EHBO-er die een kunstje heeft geleerd en vertoont?


In een basis cursus hoor je snel en efficienten leer winsten te halen, zodat je zelfvertrouwen krijgt om te handelen..  Dat is geen aap een kunstje leren, maar een mensen zelfvertrouwen geven, dat als ze in situatie a een bepaalde drill uitvoeren, dat ze dan de overlevingkans aanzienlijk vergroten..
De meest efficiente training is afhankelijk van tijdsduur van training, leer momenten, en in welke omstandigheden iemand een bepaald techniek moet leren..

Je kan mensen een drill aanleren, en tevens inzicht geven, waarom die drill in die situatie het beste is.. en dat je kan afwijken van de drill, als situatie en middelen anders zijn..

Echter je leert mensen eerste een basis drill, en in aanvullende trainingen, leer je mensen meer inzicht te verwerven..  
Dus je kan nooit zeggen, dat het slachtoffer beter geholpen is door iemand die een drill heeft geleerd en correct toepast, of door iemand die veel inzicht heeft, echter telkens twijfelt, dat hij misschien nu wel weer de zoveelste uitzondering op de regel heeft..

De beste cursus is die het best bij die doelgroep past..


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #18 Gepost op: 15 maart 2012, 11:42:44
Intrekkingen  door Raad van Accreditatie (RvA)
Nr   Naam           Plaats   Land           Datum   
......
C339   NedCert   Amsterdam   Nederland   01-01-2012        Vrijwillig ingetrokken, Gehele scope
......
Laatste update: 15-03-2012 01:02:41.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 15 maart 2012, 18:15:17
Intrekkingen  door Raad van Accreditatie (RvA)
Nr   Naam           Plaats   Land           Datum   
......
C339   NedCert   Amsterdam   Nederland   01-01-2012        Vrijwillig ingetrokken, Gehele scope
......
Laatste update: 15-03-2012 01:02:41.

Het is gissen naar de reden van het vrijwillig intrekken van de accreditatie, naast NedCert zijn er nog een aantal andere / grote bedrijven en instellingen zoals Deltares(weterloopkundig lab in Delft) die vrijwillig hun certificatie hebben laten intrekken. Misschien biedt de RVA niet wat die bedrijven zoeken/willen uit bedrijfskundig oogpunt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod