Bij mijn weten is het sederen en het onderhouden van de sedatie een voorbehouden handeling volgens de wet BIG. Vandaar mijn aanname dat dat door een daartoe bevoegd iemand gedaan moet worden. Een ambu pleeg mag een hoop, maar volgens mij dat nou net niet.
Ik kan er natuurlijk volledig naast zitten met deze redenatie, dan hoor ik wel graag hoe het dan wel is geregeld met het vervoer van een gesedeerde trauma patient (zwaar trauma overigens).
Maar ook al zou de ambu gestopt zijn onderweg om de arts over te laten stappen, dan kunnen ze nog nooit zo snel heen en weer zijn geweest. Gezien de snelheid waarmee de betreffende ambu naar Groningen is vertrokken (persoonlijke waarneming) en de tijd die de chauffeur van de MMT wagen nog aan het inpakken is geweest, moet de ambu al een flink eind in de richting van Groningen geweest voor de MMT wagen bij Drachten weg reed. Toen overigens zonder OGS. Dus nog niet met spoed achter de ambu aan, om evt de arts over te nemen. De arts en vpk heb ik zelf in de ambu zien stappen, en de MMT bus met alleen een chauffeur weg zien rijden. De kans dat ze een rendezvous hebben gehad voor de stad Groningen is bijna verwaarloosbaar, of ze moeten de ambu stil hebben gezet op de vluchtstrook. Of dat met een dergelijk trauma gedaan wordt is me onbekend.