Sedatie in de ambulancezorg

Auteur Topic: Sedatie in de ambulancezorg  (gelezen 11279 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 30 december 2009, 23:29:26
Inmiddels al wat meer foto's:
http://www.hvnieuws.nl/index.php?action=1&id=2023

MMT bus uit Groningen is wel TP geweest. Mogelijk personeel in Leeuwarden van het MCL opgehaald. Het bestaat nl niet dat die het traumateam van het UMCG er mee is vervoerd. De gewonde persoon die door hen werd begeleid was nl onder narcose gebracht op plaats ongeval Drachten, en zal dus ten allen tijde door een arts begeleid moeten worden. Om binnen een half uur van Drachten via Groningen naar Leeuwarden te rijden zal niet lukken...

Hoe kom je erbij dat een gesedeerde patient altijd onder begeleiding van een (MMT) arts moet worden vervoerd?


Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Gast48368

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 30 december 2009, 23:30:56
Hoe kom je erbij dat een gesedeerde patient altijd onder begeleiding van een (MMT) arts moet worden vervoerd?

Oei, gewoon nederlands graag, wat is een gesedeerde patient?


Firefighter Peter

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 296
  • Firefighter Peter
Reactie #2 Gepost op: 30 december 2009, 23:32:48
Oei, gewoon nederlands graag, wat is een gesedeerde patient?
Sedatie is het verlagen van de staat van het bewustzijn van een patiënt met het doel een medische procedure of ingreep aangenamer te maken. Dit gebeurt door middel van toediening van geneesmiddelen (sedativa).
bron WIKIPEDIA
Spoed komt meestal door voorafgaande traagheid


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #3 Gepost op: 30 december 2009, 23:39:31
Bij mijn weten is het sederen en het onderhouden van de sedatie een voorbehouden handeling volgens de wet BIG. Vandaar mijn aanname dat dat door een daartoe bevoegd iemand gedaan moet worden. Een ambu pleeg mag een hoop, maar volgens mij dat nou net niet.
Ik kan er natuurlijk volledig naast zitten met deze redenatie, dan hoor ik wel graag hoe het dan wel is geregeld met het vervoer van een gesedeerde trauma patient (zwaar trauma overigens).

Maar ook al zou de ambu gestopt zijn onderweg om de arts over te laten stappen, dan kunnen ze nog nooit zo snel heen en weer zijn geweest. Gezien de snelheid waarmee de betreffende ambu naar Groningen is vertrokken (persoonlijke waarneming) en de tijd die de chauffeur van de MMT wagen nog aan het inpakken is geweest, moet de ambu al een flink eind in de richting van Groningen geweest voor de MMT wagen bij Drachten weg reed. Toen overigens zonder OGS. Dus nog niet met spoed achter de ambu aan, om evt de arts over te nemen. De arts en vpk heb ik zelf in de ambu zien stappen, en de MMT bus met alleen een chauffeur weg zien rijden. De kans dat ze een rendezvous hebben gehad voor de stad Groningen is bijna verwaarloosbaar, of ze moeten de ambu stil hebben gezet op de vluchtstrook. Of dat met een dergelijk trauma gedaan wordt is me onbekend.


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #4 Gepost op: 30 december 2009, 23:42:07
volgens mij is anstesie want een ambu pleeg niet mag maar een arts,
immers iemand lachgas geven is volgens mij ook sedatie
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Kanarie

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 30 december 2009, 23:52:07
Tebby bedoelt: "Met alle kennis die ik heb, kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat ambulanceverpleegkundigen geen anaesthesie mogen geven, maar wel mogen sederen. Voor evidence based informatie verwijs ik naar de website over de wet BIG [link] en het protocollenboek van ambulanceverpleegkundigen [titel, auteurs, ISBN]"


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #6 Gepost op: 30 december 2009, 23:57:35
volgens mij is anstesie want een ambu pleeg niet mag maar een arts,
immers iemand lachgas geven is volgens mij ook sedatie

Ik denk dat dit niet helemaal de juiste plaats is om hier lang op door te gaan, want dit heeft niets meer met het ongeval zelf te maken. Ik ben er echter zelf over begonnen dus laat ik nog maar een kleine toevoeging geven op mijn eerder bericht.

Het zal een MMT arts zijn die de patiënt "in slaap brengt" wanneer dit door de ambulanceverpleegkundige, dan wel de MMT arts zelf, als noodzakelijk word geacht. Wanneer de patiënt eenmaal onder narcose is gebracht is de begeleiding van de arts niet altijd langer noodzakelijk.

Lachgas wordt op de ambulance gegeven in de vorm van 50% lachgas en 50% zuurstof, dit mengsel noemt men Entonox. Dit gebruikt men als pijnstiller (niet als een algehele narcosemiddel).

Géén idee of in dit geval de ambulance met optische- en geluidssignalen reed, maar het doet je toch weer beseffen hoeveel risico jij en je omgeving elke keer weer loopt.  :|
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #7 Gepost op: 30 december 2009, 23:59:06
mischien kan een van de mods hier een appart topic van maken want vind dit wel een leuke discusie.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #8 Gepost op: 31 december 2009, 00:06:48
Tebby bedoelt: "Met alle kennis die ik heb, kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat ambulanceverpleegkundigen geen anaesthesie mogen geven, maar wel mogen sederen. Voor evidence based informatie verwijs ik naar de website over de wet BIG [link] en het protocollenboek van ambulanceverpleegkundigen [titel, auteurs, ISBN]"

Nu we dit onderwerp een eigen plek hebben gegeven, kunnen we erop los discussieren. Nog een leuke: waar houdt sedatie op en begint anaesthesie?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 31 december 2009, 00:08:20
Mogen EHBO-ers daarom geen aspirine meer geven? Valt dat ook onder het kopje ''sedatie''?

 :)

Weliswaar een milde vorm...maar toch.