Leg mij dan eens uit waarom NODE bij het oranje kruis berantwoording moet afleggen vwb het eigen lesprogramma.
Op uitzonderingen na, zijn bijna alle EHBO organisaties uitsluitend OK georienteerd en zijn hiervan blijkbaar afhankelijk.
Vanuit de marktsituatie gezien van voor 2005 is dat begrijpelijk.
Echter, door marktwerking en opkomst van andere certificerende EHBO organisaties (MFA, FAI, LPEV, Nedcert ed.), kunnen EHBO organisaties besluiten om desgewenst over te stappen naar een andere marktpartij dan het OK als zij dit nodig achten.
Er is tegenwoordig immers keuze mogelijkheid om als EHBO vereniging of opleidings instituut, EHBO opleidingen aan te bieden van andere organisaties naast die van het OK.
Tegen wil en dank zijn en/of blijven onderstaande organisaties afhankelijk van de OK opleidingen: - Alle EHBO koepelorganisaties
- NODE
- Competentierayons
- Rode Kruis afdelingen (ondanks eigen EHBO opleidingen)
- EHBO verenigingen
- BHV opleidings organisaties en instituten
Met de huidige structuur van de OK opleidingen verzorgt door bovenstaande organisaties, is een effectieve samenwerking met ambulancepersoneel nog zeer ver weg en het zal nog jaaaaaaren duren tot het er wel is.
Het OK is tevens (mede)oprichter van en/of heeft commerciele belangen in: - NIBHV (marktleider BHV opleidingen)
- BV Eerstehulp Dichtbij
- NRR
Het OK vormt met haar EHBO opleidingen en grote (commerciele) belangen in andere EHBO organisaties een enorm economisch machtsblok, waardoor opleiders blijkbaar niet iets anders kunnen doen en als zodanig gedwongen worden bij het OK aangesloten te blijven.
Het wachten is op een melding en/of klacht richting NMa voor economisch machtsmisbruik.
Leg mij dan eens uit waarom NODE bij het oranje kruis berantwoording moet afleggen vwb het eigen lesprogramma.
@IJsselvechter : Bovenstaande is mijn antwoord op jouw vraag.