Fentanyl zit in durogesicpleisters, dus dat is analgesie met als bijwerking sedatie. Midazolam is dormicum, dus sedatie en de andere 2 ga ik opzoeken.
Alfentanyl klinkt als een zusje van fentanyl maar het FK kent hem niet. Ketamine kent het FK ook niet (wat gek) maar als ik het me goed herinner, wordt dat gegeven als analgesie.
Dan geef ik nu het stokje door: Kan iemand wat meer details geven van deze middelen, zoals halfwaardetijd, bijwerkingen, etc.?
Fentanyl (stofnaam) is een synthetisch opioïd wat beschikbaar is voor parenteraal en voor transdermaal/oromucosaal gebruik. IV gespoten werkt het binnen 2-3 minuten en heeft het een werkingsduur van 30-60 minuten bij een eenmalige gift. De snelle werking/uitwerking maakt het een prettig middels voor pre-hospitaal gebruik en gebruik op de OK, alhoewel het op de OK inmiddels stevige concurrentie heeft van alfentanil (stofnaam, merknaam Rapifen, let op met een "i" ipv een "y"). Alfentanil is ook een synthetisch opioïd met een nog snellere werking (1 minuut) en ook een kortere werkingsduur (20-30 minuten). Op de OK ken ik ook nog sufentanil wat meer bij grotere ingrepen gebruikt wordt en ook voor epidurale analgesie gebruikt kan worden.
Bijwerkingen van deze middelen zijn gelijk aan de andere uit de opiaatgroepen, o.a. ademhalingsdepressie, misselijkheid, tensieschommelingen, obstipatie, etc.
Dormicum -> midazolam, het middel voor het bekende "roesje" bij scopieën, fractuurbehandeling etc. Tegenwoordig ook bekend door het gebruik bij "terminale sedatie"
Ketamine (stofnaam, merknaam Ketanest) kan zowel als analgeticum als als anestheticum gebruikt worden, wordt in de humane geneeskunde niet zo heel veel meer gebruikt omdat veel mensen trippend bijkomen uit de anesthesie. Wordt nog wel gebruikt in de traumatologie omdat het de ademhaling en de tensie minder beïnvloedt dan de andere middelen. Tevens nog veel gebruikt in de diergeneeskunde.
@Amstaf3 zolang iemand pijn heeft kan je nooit teveel geven, hooguit te weinig. Weet wel wat je doet en ben bereid en vaardig genoeg om op overdoseringen adequaat te reageren. Bijvoorbeeld middels Naloxon (rustig geven in kleine bolusjes, je hebt er niks aan als iemand weer schreeuwend van de pijn wakker wordt) en kapbeademing. Zaken die de ambulance allebei bij zich hebben en beheersen.