Sedatie in de ambulancezorg

Auteur Topic: Sedatie in de ambulancezorg  (gelezen 11296 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Kanarie

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 31 december 2009, 00:12:56
Mag je op deze vraag gokken of is er een eenduidig antwoord dat opgezocht moet worden? Gezien het commentaar van Palmpie op Tebby kort hiervoor, vraag ik het maar even....


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #11 Gepost op: 31 december 2009, 00:15:29
ik ga morgen vroeg me studieboeken op na slaan.
en google mar er komt een antwoord aan
flappus  niet elke verandering is een verbetering


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #12 Gepost op: 31 december 2009, 00:15:48
Nee, je moet een mening geven, geen sluitend wetenschappelijk antwoord.

@ Dinges: Aspirine is geen sedatie maar analgesie (oftewel pijnstilling). Dat is geen voorbehouden handeling en dus geen probleem.Sedatie is, zeg maar, iemand een roesje geven. Een andere onderwerp dus.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #13 Gepost op: 31 december 2009, 00:20:26
weet je wat het is je het verschillende vormen van sedatie, bijvoorbeeld algeme narcose en dat kan ok terplaatse maar dat is niet iets wat een ambuverpleegkundige za doen.
maar bijvoorbeeld morfine (en alle  broertjes en zusjes) isiets wat wel gebeurt door een ambu verpleegkundige. zover k weet zijn er protocollen met maximale hoeveel heden, en als daar va afgeweke moet worden vind er op zijn minst contact met een arts plaats.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #14 Gepost op: 31 december 2009, 00:20:39
WM

Dank. Ik sla mijn boekwerk er eens op na.  ;)

Okee, een ander onderwerp. Misschien dat iemand mij kan PM-en waarom de EHBO (althans op veel locaties) niet eens meer aspirine mogen verstrekken. Ook de medewerkers van Defensie mogen dat niet meer, weet ik uit eigen ervaring.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #15 Gepost op: 31 december 2009, 00:24:12
weet je wat het is je het verschillende vormen van sedatie, bijvoorbeeld algeme narcose en dat kan ok terplaatse maar dat is niet iets wat een ambuverpleegkundige za doen.
maar bijvoorbeeld morfine (en alle  broertjes en zusjes) isiets wat wel gebeurt door een ambu verpleegkundige. zover k weet zijn er protocollen met maximale hoeveel heden, en als daar va afgeweke moet worden vind er op zijn minst contact met een arts plaats.

Niet altijd zal er een arts geconsulteerd worden. Het komt ook wel eens voor dat je van de maximale hoeveelheden afwijkt, maar dit registreer en motiveer je op het ritformulier.
Je moet het niet dagelijks doen, maar als jij achteraf goed kan onderbouwen waarom je de beslissing heb genomen om meer medicatie te geven dan volgens protocol behoort te gebeuren, is dat prima.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Gast48368

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 31 december 2009, 00:28:45
Dank. Ik sla mijn boekwerk er eens op na.  ;)

Okee, een ander onderwerp. Misschien dat iemand mij kan PM-en waarom de EHBO (althans op veel locaties) niet eens meer aspirine mogen verstrekken. Ook de medewerkers van Defensie mogen dat niet meer, weet ik uit eigen ervaring.

Ik als pedagogisch medewerkster mag dit ook niet.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #17 Gepost op: 31 december 2009, 00:29:29
Tebby,

Nu haal jij ook sedatie en analgesie door elkaar. Opiaten worden uitsluitend in de ambulancezorg gebruikt voor analgesie en geen sedatie. Wij beschikken over andere middelen om sedatie te bewerkstelligen. In de regio waar ik werk hebben een vooruitstrevend Medisch Manager en wij mogen van hem daadwerkelijk sederen ipv de suboptimale sedatie dat in het Landelijk Protocol wordt voorgeschreven.

Zoek de volgende middelen op: alfentanyl, fentanyl, midazolam, ketamine. Daar leer je meer over het onderwerp. Kun je mij vertellen welke we gebruiken voor sedatie en welke voor analgesie? Verdiep je maar eens in de stof. Ik daag je uit....... ;)

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #18 Gepost op: 31 december 2009, 00:32:36

Ik als pedagogisch medewerkster mag dit ook niet.

Ik heb er overigens nooit aan meegedaan. Als iemand komt met hoofdpijn of andere gangbare lichamelijke klachtjes gaf ik altijd, indien tot mijn beschikking, een aspirine. Niet uit de EHBO-kist (want die zitten er niet meer in) maar uit mijn eigen kledingkastje. We moeten tenslotte wel een beetje menselijk blijven..


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #19 Gepost op: 31 december 2009, 00:33:17
ik weet dat ik zelf bhoorlijk van de wereld ben geweest door fentanyl,
ik ga ze morgen opzoeken.
flappus  niet elke verandering is een verbetering