Sedatie in de ambulancezorg

Auteur Topic: Sedatie in de ambulancezorg  (gelezen 11297 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #20 Gepost op: 31 december 2009, 00:36:00
Ik heb er overigens nooit aan meegedaan. Als iemand komt met hoofdpijn of andere gangbare lichamelijke klachtjes gaf ik altijd, indien tot mijn beschikking, een aspirine. Niet uit de EHBO-kist (want die zitten er niet meer in) maar uit mijn eigen kledingkastje. We moeten tenslotte wel een beetje menselijk blijven..

Vind ik ook! We moeten natuurlijk niet doorslaan met voorzichtigheid. Echter het verhaal van firefamke begrijp ik ook wel. Daar gaat het om kinderen en daar is voorzichtigheid mee geboden.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #21 Gepost op: 31 december 2009, 00:37:55
ook als ehbo bij dance feestenen zo geef ik het nooit. omdat mensen vaak zegge niets gebruikt te hebben maar geen normaal woordt kunnen uit brenge van dronkenheid
flappus  niet elke verandering is een verbetering


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #22 Gepost op: 31 december 2009, 00:39:09
Tebby,

Nu haal jij ook sedatie en analgesie door elkaar. Opiaten worden uitsluitend in de ambulancezorg gebruikt voor analgesie en geen sedatie. Wij beschikken over andere middelen om sedatie te bewerkstelligen. In de regio waar ik werk hebben een vooruitstrevend Medisch Manager en wij mogen van hem daadwerkelijk sederen ipv de suboptimale sedatie dat in het Landelijk Protocol wordt voorgeschreven.

Zoek de volgende middelen op: alfentanyl, fentanyl, midazolam, ketamine. Daar leer je meer over het onderwerp. Kun je mij vertellen welke we gebruiken voor sedatie en welke voor analgesie? Verdiep je maar eens in de stof. Ik daag je uit....... ;)

WM

Waarom is jullie Medisch Manager hiermee akkoord gegaan? Is dit een proef en hoe bevalt het jullie?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Kanarie

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 31 december 2009, 00:39:53
Fentanyl zit in durogesicpleisters, dus dat is analgesie met als bijwerking sedatie. Midazolam is dormicum, dus sedatie en de andere 2 ga ik opzoeken.
Alfentanyl klinkt als een zusje van fentanyl maar het FK kent hem niet. Ketamine kent het FK ook niet (wat gek) maar als ik het me goed herinner, wordt dat gegeven als analgesie.
Dan geef ik nu het stokje door: Kan iemand wat meer details geven van deze middelen, zoals halfwaardetijd, bijwerkingen, etc.?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #24 Gepost op: 31 december 2009, 00:44:41
Nee, geen proef. Alleen een MMA dat een middelvinger durft op te steken tegen de ballenbende dat Stichting LAMP heet. Hij geeft ons gewoonweg de gereedschappen om ons werk fatsoenlijk uit te voeren. Er staat wel tegenover dat wij een vrij strak scholingsprogramma hebben met naast de Landelijke profchecks ook regionale. Je moet je bekwaamheidsverklaring bij ons echt verdienen. Daar sta ik overigens 100% achter. (moet natuurlijk ook als werkbegeleider.. ;D).

En uiteraard bevalt het prima, ik merk dat we veel beter pijnbestrijding kunnen bieden en dat het tot minder complicaties leidt. Een rustig pt is per definitie iets om na te streven.
Sinds een aantal maanden zijn  we ook begonnen met paracetamol IV i.c.m. Fentanyl. Je merkt echt dat het effect wordt verhoogd in met name trauma patienten. Dit is overigens nog niet " Evidence Based" maar wel mijn persoonlijk ervaring.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #25 Gepost op: 31 december 2009, 00:47:30
dat zouvan mij wel meer mogen binnen de hele verpleegkundige zorg en medicatie
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 31 december 2009, 09:44:12
Ik heb er overigens nooit aan meegedaan. Als iemand komt met hoofdpijn of andere gangbare lichamelijke klachtjes gaf ik altijd, indien tot mijn beschikking, een aspirine. Niet uit de EHBO-kist (want die zitten er niet meer in) maar uit mijn eigen kledingkastje. We moeten tenslotte wel een beetje menselijk blijven..

Aspirine bestaat ook niet meer, in ieder geval niet meer in de vorm die verkocht werd als pijnstiller. Paracetamol (een beter en 'onschuldiger' pijnstiller) mogen we hier trouwens ook niet uitdelen.

Oei, gewoon nederlands graag, wat is een gesedeerde patient?

Dit is het ambulanceboard - hoe ver moeten we hier gaan in het versimpelen? ???
Arts  www.alphalog.nl


Gast48368

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 31 december 2009, 09:57:28
Het is afgesplitst van een ander topic........ ;)


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #28 Gepost op: 31 december 2009, 10:40:28
Fentanyl zit in durogesicpleisters, dus dat is analgesie met als bijwerking sedatie.


Hier heb ik een vraagje over stel je komt bij een SO en deze gebruikt deze pleisters 75UG/UUR om de dag tevens gebruikt ze ook Oxynorm 5mg 4x Daags.
Alleen jullie weten dat niet (kan ook niet).
en er zo besloten worden on Fentanyl te gaan gebruiken tegen de pijn kan dit dan fout gaan
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #29 Gepost op: 31 december 2009, 13:23:39
Als iemand pijn heeft op dat moment voldoet de pijnstilling die iemand al gebruikt niet en geeft het dus niet om meer pijnstilling te geven. Daarnaast moet de ambupleeg vragen naar oa allergiën, medicatiegebruik en verleden. Het is natuurlijk wel zo praktisch om dit te doen voordat je medicatie gaat geven. Is er niemand die antwoord kan geven op die vraag, maar je merkt wel dat het slachtoffer pijn heeft, dan kun je gewoon je pijnstilling volgens (regionaal) protocol geven.
Geloof niet alles wat je denkt.