Sedatie in de ambulancezorg

Auteur Topic: Sedatie in de ambulancezorg  (gelezen 11282 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #30 Gepost op: 31 december 2009, 13:32:02

Sinds een aantal maanden zijn  we ook begonnen met paracetamol IV i.c.m. Fentanyl. Je merkt echt dat het effect wordt verhoogd in met name trauma patienten. Dit is overigens nog niet " Evidence Based" maar wel mijn persoonlijk ervaring.

WM

Er is inderdaad een versterking van het effect. Binnen de postoperatieve pijnstilling wordt van dit effect ook gebruik gemaakt. De analgesie is opgebouwd uit een aantal treden.
Trede 1: Paracetamol
Trede 2: NSAID's (oa Diclofenac, Ibuprofen, Acetylsalycilzuur (Asprine), Naproxen, ed)
Trede 3: Tramadol
Trede 4: Opiaten (oa Morfine, Remifentanyl, ed)
Afhankelijk van de ingreep en te verwachten pijn (en allergiën / contraindicaties) krijg je pijnstilling. Hoe meer pijn, des te meer treden.
Geloof niet alles wat je denkt.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #31 Gepost op: 31 december 2009, 13:50:53
Hier heb ik een vraagje over stel je komt bij een SO en deze gebruikt deze pleisters 75UG/UUR om de dag tevens gebruikt ze ook Oxynorm 5mg 4x Daags.
Alleen jullie weten dat niet (kan ook niet).
en er zo besloten worden on Fentanyl te gaan gebruiken tegen de pijn kan dit dan fout gaan  


Ja, dat kan.
Arts  www.alphalog.nl


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #32 Gepost op: 31 december 2009, 13:52:33
Fentanyl zit in durogesicpleisters, dus dat is analgesie met als bijwerking sedatie. Midazolam is dormicum, dus sedatie en de andere 2 ga ik opzoeken.
Alfentanyl klinkt als een zusje van fentanyl maar het FK kent hem niet. Ketamine kent het FK ook niet (wat gek) maar als ik het me goed herinner, wordt dat gegeven als analgesie.
Dan geef ik nu het stokje door: Kan iemand wat meer details geven van deze middelen, zoals halfwaardetijd, bijwerkingen, etc.?



Fentanyl (stofnaam) is een synthetisch opioïd wat beschikbaar is voor parenteraal en voor transdermaal/oromucosaal gebruik. IV gespoten werkt het binnen 2-3 minuten en heeft het een werkingsduur van 30-60 minuten bij een eenmalige gift. De snelle werking/uitwerking maakt het een prettig middels voor pre-hospitaal gebruik en gebruik op de OK, alhoewel het op de OK inmiddels stevige concurrentie heeft van alfentanil (stofnaam, merknaam Rapifen, let op met een "i" ipv een "y"). Alfentanil is ook een synthetisch opioïd met een nog snellere werking (1 minuut) en ook een kortere werkingsduur (20-30 minuten). Op de OK ken ik ook nog sufentanil wat meer bij grotere ingrepen gebruikt wordt en ook voor epidurale analgesie gebruikt kan worden.

Bijwerkingen van deze middelen zijn gelijk aan de andere uit de opiaatgroepen, o.a. ademhalingsdepressie, misselijkheid, tensieschommelingen, obstipatie, etc.

Dormicum -> midazolam, het middel voor het bekende "roesje" bij scopieën, fractuurbehandeling etc. Tegenwoordig ook bekend door het gebruik bij "terminale sedatie"

Ketamine (stofnaam, merknaam Ketanest) kan zowel als analgeticum als als anestheticum gebruikt worden, wordt in de humane geneeskunde niet zo heel veel meer gebruikt omdat veel mensen trippend bijkomen uit de anesthesie. Wordt nog wel gebruikt in de traumatologie omdat het de ademhaling en de tensie minder beïnvloedt dan de andere middelen. Tevens nog veel gebruikt in de diergeneeskunde.

@Amstaf3 zolang iemand pijn heeft kan je nooit teveel geven, hooguit te weinig. Weet wel wat je doet en ben bereid en vaardig genoeg om op overdoseringen adequaat te reageren. Bijvoorbeeld middels Naloxon (rustig geven in kleine bolusjes, je hebt er niks aan als iemand weer schreeuwend van de pijn wakker wordt) en kapbeademing. Zaken die de ambulance allebei bij zich hebben en beheersen.


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #33 Gepost op: 31 december 2009, 13:58:58
nu we het toch hebben over pijnmedicatie
hoe zit het met alergische reacties op pijn medicatie?
dragen mensen daar een sos bijvoorbeeld voor?
flappus  niet elke verandering is een verbetering


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #34 Gepost op: 31 december 2009, 15:52:40
nu we het toch hebben over pijnmedicatie
hoe zit het met alergische reacties op pijn medicatie?
dragen mensen daar een sos bijvoorbeeld voor?
Als je weet dat je daar allergisch voor bent lijkt het me intelligent om dat op enigerlei wijze bekend te maken, meestal is men nog wel bij kennis als er pijnmedicatie gegeven wordt, maar voor de enkele keer dat dit niet het geval is is het best handig dit ergens aan te geven, hoewel ik niet elk slachtoffer uit ga pluizen op eventueel aanwezige kaartjes/hangertjes en andere manieren van schriftelijke communicatie....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #35 Gepost op: 31 december 2009, 18:54:46
Maar wordt er dan eerst contact opgenomen met een arts hierover voor de zekerheid
en word dan een aanpassing in het protocol toegepast hier bedoel ik mee kleinere eenheden
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Freeze

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #36 Gepost op: 31 december 2009, 20:46:46
Dan nog is bij mij het verschil tussen analgeticum en anestheticum niet helemaal duidelijk. Gaat het bij anestehsiologie niet om de strategie in het geheel waarop een patient zo prettig en stabiel mogelijk een fase doorkomt? (O.K./ Trauma) Hiermee bedoel ik: pijnbestrijding, spierelaxatie, angst wegnemen en het bewaken van de vitale functies en hierop interventies toepassen (RR, HF, AF reguleren)? Soort van optimale zorg voor een patient, waarbij de patient zo stabiel mogelijk wordt gehouden, om verdere complicaties te voorkomen en de "draaglast" voor de patient zo min mogelijk te houden?

Binnen de ambulancezorg wordt fentanyl meer gebruikt bij cardiale pijn en ABC stabiele traumapatienten en esketamnine vooral bij traumapatienten die niet geheel ABC stabiel zijn. ivm de bijwerkingen van fentanyl, die Versailus al aangaf. Esketamine wordt dan vooral gebruikt bij traumapatienten bij wie Entonox niet afdoende is. De bijwerkingen van esketamine kunnen worden ondervangen door b.v. diazepam toe te dienen, toch?

Vul me aan of corrigeer me.

PS: Happy New Year! alvast...
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #37 Gepost op: 31 december 2009, 21:04:59
Maar wordt er dan eerst contact opgenomen met een arts hierover voor de zekerheid
en word dan een aanpassing in het protocol toegepast hier bedoel ik mee kleinere eenheden

Ik vraag dit eigelijk omdat mijn vrouw deze combinatie moet gebruiken voor pijn klachten dit is voorgeschreven door de afd. pijn bestrijding
ze is zwaar rug patient en mist een aantal tussenwervelschijven  ze is ook al 3x aan een hernia geopereerd en dat ze ongeveer 3 a 4 x per jaar met een naald in der rug word geprikt en worden een paar zenuwen hoe noem je dat stil gezet  meer weet ik er ook niet van ook eigenlijk niet wat de risco's zijn als ze door een ambu iets word bij gespoten.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #38 Gepost op: 1 januari 2010, 15:38:13
Dan nog is bij mij het verschil tussen analgeticum en anestheticum niet helemaal duidelijk. Gaat het bij anestehsiologie niet om de strategie in het geheel waarop een patient zo prettig en stabiel mogelijk een fase doorkomt? (O.K./ Trauma) Hiermee bedoel ik: pijnbestrijding, spierelaxatie, angst wegnemen en het bewaken van de vitale functies en hierop interventies toepassen (RR, HF, AF reguleren)? Soort van optimale zorg voor een patient, waarbij de patient zo stabiel mogelijk wordt gehouden, om verdere complicaties te voorkomen en de "draaglast" voor de patient zo min mogelijk te houden?

Een anetsheticum is een stof die ingespoten wordt om pijnbestrijding te bewerkstelliggen. Het gaat daarbij om middelen die lokaal of regionaal werken. Voorbeelden hiervan zijn Lidocaïne, Bupivacaïne, Mepivacaïne. Het zijn stoffen die de (pijn)prikkelgeleiding blokkeren, waardoor de patiënt geen pijn meer voelt, maar ook aanrakingen en bewegingen niet meer voelt. Hierdoor is het het mogelijk om iemand te opereren zonder dat iemand slaapt.
Als je het hebt over algehele anesthesie, dan zijn daar een aantal middelen voor nodig: pijnstillers (in de vorm van opiaten), slaapmiddelen (propofol, etomidate, midazolam of dampvormige slaapmiddelen), evt spierrelaxantica (lang of kort werkend / wel of niet depolariserend) en evt atropine om de sympaticolytische effecten van de andere middelen dan wel de vagale reacties op de operatie te ondervangen.

Bij ketamine wordt midazolam gebruik en Entonox is niet in een afgesloten ruimte zoals een ambulance te gebruiken.
Geloof niet alles wat je denkt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #39 Gepost op: 2 januari 2010, 16:41:14
Mogen EHBO-ers daarom geen aspirine meer geven? Valt dat ook onder het kopje ''sedatie''?

 :)

Weliswaar een milde vorm...maar toch.

Paracetamol is geen enkele vorm van sedatie, betreft alleen pijnstillende werking. En dat ehbo-ers niet lukraak paracetamol mogen uitdelen van de ehbo vereniging waarvoor ze hulp verlenen komt voort uit afspraken binen die verenigingen zelf en de visie op ehbo en verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod