Grote brand woning Lekdijk - Tienhoven 01-01-2010

Auteur Topic: Grote brand woning Lekdijk - Tienhoven 01-01-2010  (gelezen 5699 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 1 januari 2010, 14:08:57
13:13:12 01-01-10 03/038 GROUP-2 Prio 1 DPH32 HA081 BINNENBRAND:WONING (naderbericht: grote brand) LEKDIJK 25 TIENHOVEN#GOR-Haakarmpersoneel
13:13:10 01-01-10 03/037 GROUP-1 Prio 1 DPH32 HA081 BINNENBRAND:WONING (naderbericht: grote brand) LEKDIJK 25 TIENHOVEN

Misschien een goed voornemen voor 2010 om wat minder 'overtollige' capcodes te plaatsen. Het zogenaamde GEA systeem gebruikt de eerste alarmering (de onderste in dit geval) om er vervolgens een hele berg persoonlijke codes uit te spugen met dezelfde tekst + een stukje toevoeging (Haakarmpersoneel in dit geval). Al die persoonlijke codes hebben volgens mij weinig waarde maar nemen wel meer dan de helft van je posting in beslag.

Zelfde geldt voor al die communicator berichten van Rijnmond die steeds maar weer geplaatst worden. Het voegt allemaal zo weinig toe...


nirosmen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,284
  • Brandmeester, ploegchef en oefenleider
Reactie #11 Gepost op: 1 januari 2010, 14:29:26
Helemaal mee eens, Hunter!!!!!!! ;D


Verder voor iedereen een super 2010 toegewenst!!! :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 2 januari 2010, 18:24:21
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fjanuari%2FVeel%20schade%20na%20brand%20boerderij%20in%20Tienhoven

Veel schade na brand boerderij in Tienhoven

2 januari 2010

Een uitslaande brand heeft op vrijdagmiddag veel schade veroorzaakt aan een boerderij aan de Lekdijk in Tienhoven. De 60-jarige bewoner dacht dat er een stop sprong in de meterkast, maar toen hij ging kijken, bleek er al brand te zijn ontstaan.

De brandweer rukte direct uit met groot materieel, onder meer in verband met de watertoevoer. De brand sloeg van het achterdeel over naar de zolder van de woning. Daar stortte een deel van het dak in.

Het achterdeel brandde helemaal uit. Er raakte niemand gewond.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2010, 11:33:43
‘Redden dieren was eerste zorg’

http://www.hetkontakt.nl/vrije-tijd/10733/-lsquoredden-dieren-was-eerste-zorg-rsquo.html
2010-01-06 | 11:20 door Ed van Tuijl

Voor Pieta en Frans Stolk uit Tienhoven begon het nieuwe jaar rampzalig. Hun woonboerderij werd in amper anderhalf uur tijd volledig door brand verwoest.
Pieta en Frans Stolk hadden aan de Lekdijk 25 in Tienhoven het huis van hun dromen gevonden. Hier was ruimte voor hun grote passie, het fokken van mooie statige Nubische geiten. Maar op nieuwjaarsdag sloeg het noodlot toe. Door kortsluiting brak er brand uit aan de achterzijde van de boerderij. Onbegrijpelijk snel sloegen de vlammen om zich heen en was er die vernietigende brand. Vanaf de dijk gezien lijkt het voorste gedeelte nog wel overeind te staan. Maar wie even binnen kijkt die beseft dat ook dit voorhuis absoluut niet meer bewoonbaar te maken is. De vogels, de cavia en waarschijnlijk één van de drie katten, kwamen in de vlammen om. Het zal je maar gebeuren. Ze willen erover praten. Alleen al om te vertellen hoe aangenaam ze zijn getroffen door de hulp die vanaf het eerste moment werd aangeboden. Al die hartverwarmende reacties.

Onderdak

Een direct voorbeeld van die hulp is de locatie waar we het interview houden. Bij Trees en Guus Jaspers thuis. Het bekende heibedrijf, buitendijks tegenover de afgebrande boerderij. Deze familie, die zelf ooit door het hoge water moest evacueren en toentertijd door een overbuurman werd opgevangen, verschaft ze onderdak. Zolang als nodig is. Ons huis is vanaf nu ook jullie huis. “Dat heeft ons enorm getroffen”, beklemtoont Pieta Stolk. “Maar ook al die andere reacties. De hulp tijdens de brand. Burgemeester Koen die nog op bezoek is geweest. De hulp in de dagen daarna. Zelfs in de kerk is voor ons gebeden. We kregen, nog dezelfde dag, al woningen aangeboden. Vanwege de dieren is dat om praktische redenen niet haalbaar. Maar toch, je wordt er stil van.” Ze hadden nog zó gezellig oud en nieuw met de hele buurt gevierd. Niet wetend dat ze amper twaalf uur later met diezelfde buurt moesten redden wat er nog te redden viel.

Een aantal jaren geleden kwamen Pieta en Frans Stolk in Groot-Ammers wonen. In het mooie polderland. Hier hadden ze de ruimte om zich met hun hele ziel en zaligheid bezig te houden met het fokken van Nubische geiten. Dat statige ras. Maar er kwam een moment dat hun Franciscushof aan het Achterland te klein werd. Ze zochten naar een grotere ruimte en vonden die aan de Lekdijk in Tienhoven. Zó groot dat de veestapel allengs werd uitgebreid. Er kwamen ook Toggenburgers bij. Een ander Nederlands geitenras. En pony’s, en paarden, en kippen, katten en nog veel meer dieren. “Op nieuwjaarsdag was ik rond een uur of twaalf achter aan het stofzuigen”, vertelt Frans. “Ik zou even koffie gaan drinken. Ik deed de stofzuiger uit en in de keuken meenden wij wel iets van een klik te horen, maar we hebben daar verder geen aandacht aan besteed. Eenmaal terug zag ik vlammen van een meter hoog. Ik heb naar Pieta geroepen direct 112 te bellen. Om de brandweermensen vrije toegang te geven reed ik mijn auto de dijk op.”

Weer beneden sloegen de vlammen al uit een groot deel van het dak. “Het redden van de dieren was onze eerste zorg. De schuur waar ze inzaten stond immers pal naast het brandende huis. Achteraf is het aan de gunstige windrichting te danken dat de brandweer de schuren, maar ook de woningen van onze buren, hebben kunnen behouden. De paarden hadden we toevallig die ochtend, omdat het mooi weer was, in de buitenbak gedaan. De acht pony’s konden we aan de andere kant in het weiland onderbrengen. De geiten hebben we de dijk opgejaagd.”

Cavia

Ook Pieta ziet de film van die hectische eerste momenten nog regelmatig in haar gedachten terug. “Nadat we alle grote dieren in veiligheid hadden gebracht dacht ik meteen de cavia, de vogels en de katten uit huis te halen. Dan zie je daar nog geen vlammen. Maar toen ik de deur opendeed, kwam er een grote dikke grijze rookwolk op me af. Ik kon echt niet meer naar binnen. Dat was levensgevaarlijk. We hopen dat die ene kat misschien toch nog de polder in is gevlucht. Mochten mensen iets zien, laat het ons weten. Hij is wit met blauwe puntjes aan zijn oren en lijkt een beetje op een Persianer.”

Nu breekt de periode aan dat ze de draad weer moeten oppakken. Frans is docent en moet voor de klas. De ruïne moet worden opgeruimd. Ze zullen ter plekke tijdelijke huisvesting moeten maken. De geiten, waarvan er een paar drachtig waren, zullen bevallen. Het leven gaat verder. Maar op die eerste dag van het nieuwe jaar stond hun leven toch even stil.
Samen sterk in de hulpverlening!


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2010, 20:31:38
Triest en ontroerend. Ik hoop met hen dat die ene kat de vuurzee heeft overleefd, maar de kans lijkt me klein: met dit koude weer zou het dier al lang weer thuis hebben moeten zijn
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter