KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010

Auteur Topic: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010  (gelezen 14069 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #20 Gepost op: 13 februari 2010, 01:51:37
Schiphol ontsnapt aan ramp

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article5801366.ece/Schiphol-ontsnapt-aan-ramp
Gepubliceerd op 12 februari 2010, 21:45
Laatst bijgewerkt op 12 februari 2010, 22:26

schiphol -  
Het KLM-toestel dat vanaf een taxibaan bij Schiphol opsteeg, had net zo goed op een ander vliegtuig kunnen botsen. ,,Dan hadden we een ongeluk gehad met grote gevolgen. Daarom zijn we meteen een onderzoek begonnen'', laat een woordvoerder van De Onderzoeksraad voor Veiligheid weten.

De twee KLM-piloten moesten woensdagavond om 20.16 uur met hun Boeing 737-306 vanaf de Zwanenburgbaan in noordelijke richting opstijgen voor een vlucht naar Warschau. In plaats van de startbaan werd een taxibaan ernaast genomen. Het toestel steeg zonder problemen op omdat de taxibaan leeg was, maar er had tijdens de start net zo goed vanaf de andere kant een ander vliegtuig deze taxibaan op kunnen rijden. Dan was een ongeluk ontstaan zoals op Tenerife waarbij toestellen van de KLM en Pan Am op de landingsbaan op elkaar klapten.

Behalve de Onderzoeksraad, is ook de inspectie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat een onderzoek begonnen. ,,De Onderzoeksraad wil weten wat er is gebeurd en daar lering uit trekken. Wij stellen een bestuursrechtelijk onderzoek in om te kijken of er maatregelen moeten genomen tegen personen of instanties. Volgende week horen we de piloten en de luchtverkeersleiding'', laat de woordvoerder weten.

In het uiterste geval kan de inspectie boetes opleggen of brevetten innemen.

Het Openbaar Ministerie in Haarlem ziet vooralsnog af van een eigen onderzoek. Na de crash van het toestel van Turkish Airlines werd dat wel gedaan.

meer in de krant van zaterdag
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2010, 16:35:33
http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/279252/2010/02/13/KLM-piloten-voorlopig-aan-de-grond.dhtml

KLM-piloten voorlopig aan de grond

Deskundigen noemen het verbijsterend dat de piloten op hun 'eigen' Schiphol zo'n fout konden maken. Foto ANP
update  
AMSTERDAM -  De KLM-gezagvoerder en zijn copiloot die woensdagavond met hun Boeing 737-306 vanaf de taxibaan in plaats van de startbaan opstegen, mogen in ieder geval tot komende maandag niet vliegen. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft dat zaterdag laten weten. De ernstige fout had tot een ramp kunnen leiden.

De inspecteurs willen uiterlijk maandag van de KLM horen hoe het incident heeft kunnen gebeuren en hebben de KLM daarover vrijdag een brief gestuurd. Afhankelijk van de uitkomsten van een intern onderzoek van de luchtvaartmaatschappij beslist de Inspectie wat er verder moet gebeuren. Eerder nog meldde de dienst dat het tweetal mocht blijven vliegen. Dit bleek onjuist.

De Boeing vertrok woensdagavond even na achten naar Warschau. De piloot had via de Zwanenburg startbaan moeten opstijgen, maar nam in plaats daarvan de evenwijdig daaraan lopende taxibaan. Als daar op dat moment een ander vliegtuig of voertuig aanwezig zou zijn geweest, had een ramp kunnen gebeuren.

Ernstig incident
De Onderzoeksraad voor Veiligheid noemt het incident 'ernstig' en heeft een eigen onderzoek ingesteld. De gezagvoerder en de copiloot zijn donderdag door de onderzoekers gehoord, na hun terugkomst uit Warschau.

Het Openbaar Ministerie ziet 'vooralsnog' geen reden om een strafrechtelijk onderzoek in te stellen. ''Op dit moment is daarvoor geen aanleiding'', zegt een woordvoerder. ''Maar dat kan veranderen als nieuwe informatie beschikbaar komt.'' Of de piloten na de vlucht getest zijn op het gebruik van alcohol, kon of wilde geen van de betrokken partijen zeggen.

Deskundigen noemen het verbijsterend dat de piloten op hun 'eigen' Schiphol zo'n fout konden maken. Het weer was niet extreem, de banen naar verluidt vrij van sneeuw en het zicht goed. Bovendien wordt de taxibaan verlicht met anders gekleurde lampen. ''Je zou zeggen dat de KLM-bemanning de weg kent op Schiphol'', zegt luchtvaartdeskundige Hans Heerkens van de Universiteit Twente.

''Je ziet bij dit soort missers vaak dat er sprake was een combinatie van factoren. Een communicatiestoornis bijvoorbeeld, afleiding, niet goed opletten. Maar wat hier precies mis is gegaan, zou puur in de ruimte praten zijn.''

Vliegveiligheid
Volgens Evert van Zwol van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers is het incident 'niet uniek'. ''Het is wel vaker gebeurd, maar voor zover ik weet niet op Schiphol. In potentie was het heel gevaarlijk.'' Desondanks vindt hij dat het Openbaar Ministerie op afstand moet blijven. ''Nu melden piloten alles wat er mis gaat. Dat is bedoeld om de luchtvaart veiliger te krijgen. Als de piloten strafrechtelijk vervolgd zouden worden, komt de bereidheid om te melden onder druk te staan. Dat zou de vliegveiligheid geen dienst bewijzen.''

De Luchtverkeersleiding heeft niet kunnen voorkomen dat de piloot de verkeerde baan gebruikte. Hoe dat kon gebeuren, wil de organisatie niet zeggen. Zij onthoudt zich van commentaar.

Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium is bezig met de ontwikkeling van een soort 'tomtom' voor vliegtuigen waarmee onder meer dit soort incidenten verleden tijd zullen zijn, zegt Rob Ruigrok, hoofd afdeling cockpit- en flightoperations. Op een digitale kaart is in de cockpit te zien waar het toestel zich precies bevindt, en waar andere vliegtuigen staan. Ook de taxiroute is vast te leggen in het systeem, zodat piloten niet langer de weg kwijt raken op vliegvelden. Vermoedelijk duurt het nog een jaar of tien voordat dit systeem wereldwijd wordt ingevoerd. Dat duurt zo lang vanwege allerlei internationale eisen aan veiligheidssystemen. (SANDER DONKER)


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #22 Gepost op: 14 februari 2010, 23:41:48
Tuurlijk, dit had een ramp kunnen zijn, maar er bestaat ook zoiets als een menselijke fout. Je kunt gevaar niet voor 100% wegnemen met middeltjes. Waarschijnlijk dus weer een stomzinnig onderzoek. De tijd, energie en geld mogen ze van mij liever steken in onderzoeken naar echte rampen zoals op Turkish Airlines, naar iets waar écht levens op te redden zijn.

Een verschil met dit onderzoek en een onderzoek naar dit voorval.

Bij de turkisch zijn helaas doden gevallen.
Hier is gelukkig alles verder goed gegaan. Juist omdat dit dus een keer is voor gekomen is het belangrijk om uit te zoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Dit soort onderzoeken zijn bedoeld om in de toekomst ernstiger incidenten te voorkomen.  Luchtvaart is relatief veilig vervoer. Juist omdat dit soort incidenten bekend worden gemaakt en onderzocht.

Links de startbaan, rechts de taxibaan...  ::)


bron: Google Earth


Dat is makkelijk gezegd. Deze foto is overdag genomen. Van uit die positie is het redelijk overzichtelijk. Probeer nu eens voor te stellen dat je op een 3-4 meter hoog zit en een zee van groene lampjes, blauwe lampjes voor je ziet. Er staan nog een hoop borden.

Ik kan je uit ervaring vertellen, dat het 's nachts op een vliegveld in het landingsterein heel anders er uit ziet dan overdag.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 14 februari 2010, 23:52:05
Dat is makkelijk gezegd. Deze foto is overdag genomen. Van uit die positie is het redelijk overzichtelijk. Probeer nu eens voor te stellen dat je op een 3-4 meter hoog zit en een zee van groene lampjes, blauwe lampjes voor je ziet. Er staan nog een hoop borden.

Ik kan je uit ervaring vertellen, dat het 's nachts op een vliegveld in het landingsterein heel anders er uit ziet dan overdag.
ik weet er alles van...  ;)
en ik kan je ook vertellen, dat piloten een erg uitgebreide en dure opleiding krijgen, ook om al die groene lampjes, blauwe lampjes en borden te herkennen en uit elkaar te houden, juist om dit soort incidenten te voorkomen!
Samen sterk in de hulpverlening!


ADGPB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 439
Reactie #24 Gepost op: 21 december 2011, 10:46:50
Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland zijn niet berekend op fouten die piloten kunnen maken tijdens het taxiën.
Daardoor kon op woensdagavond 10 februari 2010 een Boeing 737 van KLM opstijgen van een taxibaan in plaats van de startbaan.


ANP − 21/12/11, 10:19

Door de fout miste het vliegtuig op het nippertje een naderend toestel van Royal Air Maroc, concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport over het incident dat vandaag is gepubliceerd.

Ernstige gevolgen
'Een start vanaf een taxibaan is een ernstig incident, dat grote veiligheidsrisico's met zich meebrengt', benadrukt de Onderzoeksraad. 'Als het opstijgende vliegtuig in botsing komt met een ander object op de taxibaan, kunnen de gevolgen zeer ernstig zijn.'

Er zijn volgens de Onderzoeksraad verschillende factoren bekend die bijdragen aan dit soort 'verwarring' in het donker. Als Schiphol en de luchtverkeersleiding de risico's van rijdende vliegtuigen in kaart hadden gebracht, was het vliegtuig vermoedelijk via een andere route naar de startbaan geleid en was dit incident mogelijk voorkomen, constateert de raad.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3086501/2011/12/21/Schiphol-niet-berekend-op-fout-taxiende-piloot.dhtml

En de link naar het rapport en de aanbevelingen

http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/opgestegen-vanaf-taxibaan-2010011/


Gast

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 21 december 2011, 12:24:53
Het grootste risico bij voorvallen is de mens, in dit geval de piloot, en de mens kún je niet in kaart brengen. Niemand verwacht dat een piloot, laat staan een KLM-piloot het verschil niet weet tussen een taxiway en een runway.......


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #26 Gepost op: 21 december 2011, 12:36:38
Ik meende dat er duidelijke verschillen in belijning van taxibanen en de daadwerkelijke startbaan zijn. En is een startbaan niet breder dan een taxibaan?
De betreffende vliegers moeten de aandacht er even niet bij hebben gehad lijkt het wel.

gelukkig is het goed afgelopen.


Gast

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 21 december 2011, 12:53:25
Een taxibaan wordt gemarkeerd door blauwe randverlichting en als middellijn-verlichting groene of gele lichten (of geheel géén lichten) en is in de meeste gevallen niet zo breed als een start/landingsbaan.


Start/landingsbanen hebben witte randverlichting, witte middellijn-verlichting en waar de toestellen het begin van de baan betreden branden de "touchdown zone lighting" lampen als extra herkenbaarheid, aan het einde van de baan brandt een rij rode verlichting als einde-markering, in het gras links van de baan is een PAPI verlichting (4 lampen die rood branden).




Daarnaast heeft elke taxibaan en startbaan bewegwijzering door middel van verlichte borden, waarbij taxiways aangeduid worden door gele bebording

en runways door rode bebording


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #28 Gepost op: 21 december 2011, 13:19:15
Het grootste risico bij voorvallen is de mens, in dit geval de piloot, en de mens kún je niet in kaart brengen. Niemand verwacht dat een piloot, laat staan een KLM-piloot het verschil niet weet tussen een taxiway en een runway.......
En als het dan al mis gaat bij de piloot dan hoop ik dat de copiloot wel oplet.... En niet te bang is om in te grijpen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.