Weer hommeles in Culemborgse probleemwijkhttp://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/detail/449350/2009/12/08/Weer-hommeles-in-Culemborgse-probleemwijk.dhtml08/12/09 10u26
CULEMBORG - De laatste anderhalve maand gingen zeven auto's in de Culemborgse probleemwijk Terweijde in vlammen op, waarvan de laatste vier sinds medio vorige week.
Onze eigen auto fikte tijdens afgelopen oud en nieuw af. Iedereen is hier ontzet en boos
Sinds de auto van haar zoon vorige week woensdagavond uitbrandde slaapt een Culemborgse, die niet met haar naam in de krant wil, regelmatig op de bank in de huiskamer, zodat ze goed zicht heeft op de straat. "Onze eigen auto fikte tijdens afgelopen oud en nieuw af. Iedereen is hier ontzet en boos. Ik ben elke ochtend bang voor wat we nu weer aantreffen. Ik heb ook geen enkel idee waarom ze het doen", zegt ze in het AD.
De recente reeks autobranden is voor de politie reden om weer extra te gaan surveilleren. Ook is er inmiddels een apart rechercheteam voor de brandstichtingen.
Bewoners van de Culemborgse wijk Terweijde nemen maatregelen om nieuwe autobranden te voorkomen. De politie heeft nog geen spoor van de daders. De brandstichtingen lijken geen verband te houden met de grimmige sfeer tussen Marokkaanse en Molukse jongeren in de wijk. In september kon de politie met grote moeite een gewelddadige confrontatie tussen hen voorkomen.
De Culemborgse burgemeester Roland van Schelven leeft mee met de gedupeerden van de autobranden. "Het is totaal zinloos. Ik kan me de machteloosheid, het onbegrip en de woede goed voorstellen." Volgens Van Schelven heeft de politie bewijslast nodig om de daders aan te pakken. "We roepen daarom getuigen op zich te melden, zo nodig via Meld Misdaad Anoniem."
Nadat begin september rivaliserende groepen jongeren voor rellen en onrust hadden gezorgd, was het in oktober juist relatief rustig in de Culemborgse wijk geworden. Toen is ook het extra intensieve toezicht van de politie afgebouwd.
Met de jaarwisseling in het vooruitzicht neemt de gemeente preventieve maatregelen, zoals het verwijderen van afvalbakken, bankjes en andere zaken die vaak het doelwit zijn van vuurwerkbommen. Ook wordt dit jaar subsidie voor nieuwjaarsfeesten beschikbaar gesteld.