Scheepvaart en Strandgerelateerd HV nieuws 2010

Auteur Topic: Scheepvaart en Strandgerelateerd HV nieuws 2010  (gelezen 62719 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #190 Gepost op: 24 december 2010, 13:47:01
Rechter spreekt twee loodsen vrij

Belgische loodsen hebben zich in korte tijd bij de rechtbank in Middelburg moeten verantwoorden voor incidenten op de Westerschelde.

Twee loodsen werden door kantonrechter J. Sinack afgelopen vrijdag vrijgesproken in de overtuiging dat ze geen schuld hadden aan een aanvaring in het Nauw van Bath en een bijna-aanvaring in het Oostgat richting Westkapelle.

Dezelfde kantonrechter veroordeelde onlangs een 55-jarige loods tot een voorwaardelijke boete van 1.500 euro wegens schuld aan de stranding van de Liberiaanse olietanker Akti N voor de boulevard van Vlissingen. Het Belgische Loodswezen ging tegen de uitspraak in hoger beroep, omdat de loods volgens artikel 2 van de Loodsenwet niet aansprakelijk kan worden gesteld. De verantwoordelijkheid berust immers bij de gezagvoerder. De loods geeft ‘slechts' advies, vindt het Loodswezen.

Dat de incidenten Belgische loodsen betreft, berust volgens raadsman M. van der Bent op puur toeval. Een Vlaamse loods zei vrijdag wel dat hij niet alleen wil afgaan op electronische hulpmiddelen. Hij vertrouwt liever op zijn eigen waarnemingen. Overigens kan het Openbaar Ministerie tegen de twee (vrijspraak) scheepvaartzaken nog hoger beroep aantekenen. (AD)

‘Verkeerde loods staat terecht'
Hadden de 63-jarige Vlaamse loods en de kapitein van de zeecontainerschip Pangal er alles aan gedaan om de kustvaarder Kholmogory bij het oplopen in het Nauw van Bath voorrang te verlenen? De eerste indruk van de Middelburgse kantonrechter was dat de Kholmogory een inschattingsfout had gemaakt, waardoor beide schepen vorig jaar 4 februari in aanvaring kwamen.

‘De eerste verantwoordelijkheid van de Kholmogory is om te communiceren. Een zeecontainerschip van dergelijke omvang is niet onbegrensd in zijn mogelijkheden om een schip als de Kholmogory te laten passeren. Alleen al de besturing is veel lastiger', meende kantonrechter J. Sinack vrijdag op de zitting.
De loods uit Oelegem zei verrast te zijn dat de bulkcarrier nog wilde oplopen voor de bocht van Saeftinghe. Hij had gevraagd of dat nog ging lukken, maar er kwam geen reactie.

Snelheid opgevoerd
De loods ging er vanuit dat het manoeuvre niet werd doorgezet. De snelheid werd echter door de Russische kapitein in overleg met de loods van de Kholmogory (lengte 99 meter) opgevoerd tot vijftien knopen om de 305 meter lange Pangal te passeren. Bij het oplopen werden de schepen als het ware naar elkaar toegetrokken. De Kholmogory besloot de manoeuvre alsnog af te breken, terwijl de Pangal trachtte snelheid te vermeerderen om onder de kustvaarder vandaan te komen.

Omdat de schepen door de ebstroom te dicht op elkaar zaten en mede door de zuigende werking volgde in het Nauw van Bath de aanvaring. ‘De Pangal kon niet meer terug naar stuurboord. Als de Kholmogory het vaarwater was gevolgd was er niets gebeurd', zei de Belg.
De kapitein van de Kholmogory bestreed die visie. ‘Ik heb niet doorgezet, omdat de Pangal vaart vermeerderde. We konden niet meer voorbij. We kwamen steeds dichter bij de bocht en werden naar de Pangal gezogen.'

Officier van Justitie W. Smeenk achtte de loods mede schuldig aan de aanvaring. ‘De Pangal verhoogde de snelheid op het moment dat hij werd opgelopen door de Kholmogory, die op zijn beurt door de negatieve stroom naar het zeecontainerschip werd getrokken.' Ze eiste 750 euro boete. Dezelfde boete die door de kapitein van de Pangal als schikking was betaald.

Onverstandig
Raadsman M. van der Bent sprak van een onverstandige oploopmanoeuvre van de Kholmogory. ‘De Pangal is een van de reuzen die de Westerschelde bevaart en heeft niet meer de ruimte kunnen geven voor de bocht, ter hoogte van de terminals, om het schip te laten passeren. De Pangal heeft vertraagd waar het mogelijk was.'
Daarnaast vond de strafpleiter dat de Kholmogory contact had moeten zoeken met de Pangal. ‘Dat schip wilde oplopen en heeft zichzelf in de problemen gebracht. De kapitein en de loods van de Kholmogory hadden hier terecfht moeten staan. Niet mijn cliënt.'
Van der Bent betwistte de deskundigheid van de getuige van de waterpolitie, die interpretatie van de radarbeelden gaf maar in de ogen van de advocaat geen maritieme deskundige was. Verder merkte hij op dat zijn cliënt een ervaren loods is, die bevoegd is de grootste zeeschepen te beloodsen.

De loods bleef erbij dat hij de Pangal stuurboord heeft gehouden waar het kon. ‘Ik heb later de loods van de Kholmogory gesproken. Hij heeft me gezegd dat het oplopen niet handig is geweest en dat hij nooit meer zo'n groot schip voorbij zal lopen.' De schepen zaten minstens een half uur aan elkaar vast, maar de schade viel achteraf mee. Het incident leidde tot vrijspraak van de loods, omdat hem volgens de kantonrechter niets strafbaars viel te verwijten. ‘Er is niet gesaboteerd', was de motivatie van zijn vonnis. (AD)

Belgische loods gaat vrijuit bij manoeuvre Gulf Bridge
De kantonrechter in Middelburg heeft vrijdag een 54-jarige loods uit Koksijde (B) vrijgesproken van een gevaarlijk manoeuvre in het Oostgat van de Westerschelde. De Vlaamse loods werd verweten dat hij 9 december 2008 het zeecontainerschip Gulf Bridge in het Oostgat bij Westkapelle liet oplopen, waardoor er een bijna-aanvaring met de zandzuiger Swaalinge zou zijn ontstaan.

•Kapitein betaalt schikking van 750 euro
Op de scheepvaartzitting stond het oplopen van de Gulf Bridge ter discussie, met name de afstand en de ruimte om de Swaalinge te passeren en/of de schepen niet te dichtbij voeren zodat de veiligheid in gevaar kwam. Voor officier van justitie W. Smeenk stond het vast dat de Gulf Bridge bij het oplopen niet was uitgeweken en dat de schepen aan stuurboordzijde gevaarlijk dichtbij kwamen, bezien in het licht van de afmetingen van het zeeschip.

‘Daardoor werd de Swaalinge min of meer afgesneden én in snelheid gedwongen terug te gaan van  twaalf naar tien knopen', stelde de officier vast. Een medewerker van de waterpolitie Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD), die als getuige-deskundige was opgeroepen, vergeleek de manoeuvre met ‘bumperkleven'. ‘Dat houdt altijd een risico in.'
Hij liet via een laptop de radarbeelden van Schelde Radarketen nog eens de revue passeren. Volgens de verbalisant werden de afstanden niet in acht genomen en ging op enig moment het achterschip van de Gulf Bridge richting het voorschip van de Swaalinge. Aanvankelijk werd de goede lijn gevolgd richting Vlissingen totdat de schepen in het Oostgat samen de bocht ingingen.

De loods zei niets speciaals te hebben gemerkt. De zandzuiger zou volgens de gezagvoerder sterk vaart hebben verminderd, maar de loods zei dat de Gulf Bridge toen al honderd meter voorbij de Swaalinge was. De loods verzekerde dat er voldoende ruimte was om voorbij te lopen. ‘De Gulf Bridge zat niet in zijn vaarwater. De afstand van negentig meter was voldoende om geen aanvaring te creëren.' Hij achtte het daarom niet noodzakelijk om contact te zoeken.

Eigen inzicht
‘Weer zo'n Belgische loods zeker', had de gezagvoerder van de Swaalinge opgemerkt. Kantonrechter J. Sinack vroeg zich af of de opleiding van de loodsen in België verschilt met die van Nederland. ‘De opleiding is hetzelfde. We werken ook samen met de Nederlandse loodsen. Alleen zij gaan meer af op de apparatuur (de radar). Bij oploopmanoeuvres vertrouwt de Vlaamse loods op eigen zintuigen. Eigen inzicht, maar ik wil niet alleen afgaan op elektronica', reageerde de loods.

Zijn raadsman M. van der Bent bepleitte vrijspraak. De advocaat, gespecialiseerd in scheepvaartzaken, oordeelde dat de Gulf Bridge bij het oplopen niet had moeten uitwijken om een aanvaring te voorkomen. ‘Dat blijkt niet uit de prints van de radarbeelden. De Swaalinge heeft niet goed in de boeilijn gevaren, geen snelheid verminderd en heeft zelf verzuimd om uit te wijken.' Van der Bent verwees verder naar het scheepvaartreglement dat behelst dat de loods ‘slechts' als adviseur van de kapitein optreedt en volgens de loodsenwet niet aansprakelijk kan worden gesteld voor incidenten, mits opzettelijk gepleegd. De officier eiste 750 euro boete.

De kantonrechter meende dat er verschillende interpretaties aan de manoeuvre konden worden gegeven, zodat het niet vast staat dat er al of niet voldoende is uitgeweken met de kans op een aanvaring. ‘Aan de hand van de beelden is niet duidelijk of de marge van de afstand tussen de schepen is overschreden. Die overtuiging heb ik niet. Dus kom ik tot vrijspraak.'
De kapitein van de Gulf Bridge betaalde 750 euro boete, het schikkingsvoorstel van het Openbaar Ministerie. (AD)

http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid14953-rechter-spreekt-twee-loodsen-vrij.html


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #191 Gepost op: 24 december 2010, 14:22:19
"gesteld voor incidenten, mits opzettelijk gepleegd."

Voor de duidelijkheid, moet zijn: TENZIJ opzettelijk gepleegd. Interessant gegeven: de schikking wordt nu terugbetaald? De loods adviseert, en de kapitein beslist en is dus verantwoordelijk. Als die bijvoorbeeld beslist niet op te lopen was er niets aan de hand geweest.


MacFrans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #192 Gepost op: 15 januari 2011, 23:52:34
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7766248/Drie-opvarenden-vermist-na-aanvaring-bij-Antwerpen.ece

Drie opvarenden vermist na aanvaring bij Antwerpen


Lichaam vermiste matroos uit Schelde gehaald
za 15/01/2011 - 20:14
In de Antwerpse haven is afgelopen nacht een lichaam gevonden in de Schelde. Een autopsie maakte duidelijk dat het gaat het om een van de twee matrozen die sinds begin december vermist waren. Hun baggerschip was tegen een olietanker gebotst.
Het baggerschip kapseisde op 8 december toen het werd aangevaren door een olietanker. Het lichaam van de schipper werd nog dezelfde nacht gevonden, maar twee andere opvarenden bleven vermist.

Rond 12 uur afgelopen nacht werd ter hoogte van Kallo, een deelgemeente van Beveren, een lichaam opgezogen door een ander baggerschip. Aan de hand van de kleren die het lichaam droeg, vermoedde de scheepvaartpolitie dat het om een van de twee vermiste matrozen ging. Een autopsie bracht uiteindelijk uitsluitsel.

Op de plaats waar het lijk werd teruggevonden, is met behulp van een sonar gezocht naar het lichaam van de laatste vermiste. Er werd echter niets gevonden.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/110115_matroos


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #193 Gepost op: 17 januari 2011, 00:12:35
Zeehavenpolitie start sms-alert voor binnenvaartschippers

http://www.politiepersberichten.nl/rotterdam-rijnmond/bericht/?id=28251
Datum incident: 13-01-2011 Locatie: - District/dienst: Zeehavenpolitie
Datum publicatie: 13-01-2011 10:34

De Zeehavenpolitie Rotterdam constateert de laatste weken een verhoogt aantal woninginbraken aan boord van binnenvaartschepen. De politie zet maximaal in om criminaliteit te voorkomen en te bestrijden. Ook start een voorlichtingscampagne en een nieuwe sms-alert voor binnenvaartschippers.

Inzet
Agenten surveilleren zowel in uniform als in burgerkleding door het havengebied en schippers worden bezocht en geïnformeerd over preventie. Mocht er een inbraak plaatsvinden dan volgt inzet van de recherche om de daders op te sporen en aan te houden.

Wees alert
Maar ook u kan een belangrijke bijdrage leveren. Vanwege uw aanwezigheid op en rond het water ziet en hoort u veel. Wij vragen u alert te zijn. Bent u getuige van een incident en is de dader nog in de buurt? Bel dan het alarmnummer 112. Is de dader al weg, doe dan melding via http://www.politie-rotterdam-rijnmond.nl of 0900-8844. Als u liever anoniem blijft, bel dan Meld Misdaad Anoniem op 0800-7000.

SMS-alert
Wilt u via sms op de hoogte blijven van incidenten in het havengebied of mogen wij u via sms vragen mee te kijken en ons van informatie te voorzien? Meld u dan aan voor sms-alert. Dit kan door een mail te sturen naar: ZHP-Binnenvaart@rijnmond.politie.nl. Wij vragen u in deze mail uw naam, de naam van uw schip en uw mobiele telefoonnummer op te nemen.

Wijktafel
De buurtagenten van de Zeehavenpolitie organiseren regelmatig wijktafels. Op een dergelijke middag wordt een thema behandeld. Iedereen werkzaam in de scheepsvaart kan zich hiervoor opgeven. De aanwezigen krijgen presentaties van deskundigen over het onderwerp en kunnen met elkaar in discussie. Voor het najaar van 2011 is het voornemen een wijktafel over woninginbraken aan boord van schepen te houden. Graag vernemen wij of er animo is voor een dergelijke middag. Indien u geïnteresseerd bent, vragen wij u een mail te sturen naar ZHP-Binnenvaart@rijnmond.politie.nl.

Preventie
Geef dieven geen kans. Met de volgende maatregelen kunt u het risico op een inbraak beperken:
- Sluit bij het verlaten van het schip alle ramen, deuren en luiken;
- Berg de autokraan weer in de oorspronkelijke uitgangspositie;
- Meld uw afwezigheid en telefoonnummer bij naastgelegen schippers, vraag om extra toezicht. U kunt hetzelfde voor uw collega’s doen;
- Laat aan boord in de roef of stuurhut licht branden. Gebruik bij voorkeur een tijdschakelaar;
- Laat, indien mogelijk, op het dek licht branden;
- Laat tijdens uw afwezigheid in de roef een radio aanstaan, waardoor het lijkt of u aan boord bent;
- Zet waardevolle goederen uit het zicht; berg geld, sieraden en belangrijke documenten bij voorkeur in een kluis of brandkast;
- Controleer uw hang- en sluitwerk van ramen en deuren op kwaliteit;
- Beveilig uw schip conform het politiekeurmerk veilig wonen, zie http://www.politiekeurmerk.nl, al dan niet aangevuld met een alarminstallatie (met aansluiting op een beveiligingsmeldkamer);
- Het markeren van waardevolle goederen schrikt af, dit kan door graveren of gebruik van Selecta DNA of soortgelijke middelen.

Ziet u iets verdachts, neem contact op met de politie. Mocht er toch bij u ingebroken zijn, doe altijd aangifte.
Samen sterk in de hulpverlening!