Scheepvaart en Strandgerelateerd HV nieuws 2010

Auteur Topic: Scheepvaart en Strandgerelateerd HV nieuws 2010  (gelezen 62376 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

J005T

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 15 mei 2010, 23:10:14
p2kflex
23:05:40 15-05-10GROUP-1VUURPIJL WAARGENOMEN,PRIO1,STATION VEE
1735069Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Zeeland)
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735138Kustwachtcentrum (KNRM Veere) (Bemanning John Stegers)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #41 Gepost op: 16 mei 2010, 19:47:18
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3736837/__Amerikaans_passagiersschip_botst_op_Waal__.html?p=2,1

zo 19 apr 2009, 12:25  | 13 reacties | lees voor
Amerikaans passagiersschip botst op Waal

NIJMEGEN -  Een passagiersschip met 155 Amerikaanse toeristen aan boord is zondagochtend op de Waal op twee andere schepen gebotst. Het vaartuig ramde ter hoogte van Nijmegen tegen vier uur 's ochtends twee andere schepen.

Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor, maar de materiële schade aan het passagiersschip en één van de binnenvaarttankers was groot. Dat heeft het Korps landelijke politiediensten (KLPD) zondag gemeld.

Het passagiersschip was kort tevoren vanaf de Waalkade in Nijmegen vertrokken met als bestemming Dordrecht. Tijdens het inhalen van een duwstel kwam het vaartuig in aanvaring met een tegemoetkomende tanker. Deze tanker was geladen met 2400 ton vliegtuigbrandstof. Na de aanvaring met de tanker voer het passagiersschip naar bakboord en kwam in aanvaring met het met grind geladen duwstel.

Het passagiersschip is na de aanvaring teruggevaren naar Nijmegen. Het schip is aan beide kanten zwaar beschadigd, maar mocht na een inspectie door de Inspectie Verkeer en Waterstaat toch doorvaren naar Dordrecht. Als de passagiers zondagmiddag in Antwerpen het schip hebben verlaten gaat het ter reparatie naar een scheepswerf.

De tanker raakte door de aanvaring aan zijn stuurboordzijde zwaar beschadigd maar het ladinggedeelte bleef intact. Het vaartuig meerde na het ongeval af in de voorhaven van Weurt maar mag zijn reis naar Duisburg voortzetten. Na het lossen van de lading zal hij de schade laten repareren. Het duwstel kon zijn reis ook voortzetten.

http://www.waterrand.nl/typo3conf/ext/naw_securedl/secure.php?u=0&file=uploads/media/Evaluatie_aanvaring_Waal_19-04-2009.pdf&t=1274121621&hash=1dcdcd7ce0bc87d4c7b460cbe6dc86f7

Op 19 april 2009 heeft er op de Waal bij Nijmegen een aanvaring plaatsgevonden waarbij drie
schepen betrokken waren, waaronder een passagiersschip met 155 Amerikaanse toeristen. De
burgemeester van Nijmegen was niet op de hoogte van het incident en moest via de media het
nieuws over het incident vernemen. Ook de (loco)burgemeesters van Beuningen en Overbetuwe
zijn niet geïnformeerd. Het Directieteam Veiligheid heeft het Veiligheidsbureau gevraagd om een
korte evaluatie op de stellen naar aanleiding van het incident.

In dit feitenrelaas is kort beschreven wat er is gebeurd, hoe de alarmering en opschaling is verlopen
en vervolgens hoe de procedures hadden moeten lopen volgens de afspraken en zoals in de
planvorming geregeld. Afgesloten wordt met conclusies en daaruit voortvloeiende aanbevelingen.

Feitenrelaas

Het incident heeft plaatsgevonden op de gemeentegrenzen van Nijmegen, Beuningen en
Overbetuwe op 19 april 2009 om 03.55 uur1. De exacte positionering is niet helemaal duidelijk2.
Een passagiersschip met 155 Amerikaanse toeristen aan boord was vanuit Nijmegen omstreeks
03.45 uur vertrokken op weg naar Dordrecht. Bij Weurt wilde het passagiersschip een duwstel
passeren, waarbij het passagiersschip botste tegen een tegemoetkomende tanker, die was geladen
met 2400 ton vliegtuigbrandstof (geen kegelplicht; qua ontvlambaarheid vergelijkbaar met diesel).
Vervolgens kwam het passagiersschip in aanvaring met het met grind geladen duwstel.
1 Volgens KLPD-Meldkamer uitdraai.
2 Volgens uitdraai KLPD-Meldkamer is incidentlocatie Oosterhout (gemeente Overbetuwe), GMK
Gelderland-Zuid geeft Westkanaaldijk. Weurt (gemeente Beuningen) aan.
= plaats van aanvaring mps Viking Pride en motortankschip Eclips km 887,7

Op het moment dat het vaartuig van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) ter plaatse
kwam, lag de tanker niet meer op de Waal maar in de voorhaven van het Maas-Waalkanaal te
Weurt. Het duwstel en het passagiersschip lagen ten anker op de Waal. Na onderzoek heeft het
duwstel de reis vervolgd. Omstreeks 09.00 uur is het passagiersschip op verzoek van de
gezagvoerder vertrokken naar de Waalkade om daar af te mogen meren met o.a. als doel om de
passagiers van boord te kunnen laten gaan in verband met een geplande dagtrip. Voor het
onderzoek leverde dit geen probleem op.

Het passagiersschip is met materiële schade aan beide kanten teruggevaren naar Nijmegen en
mocht later na toestemming van de Inspectie Verkeer en Waterstaat zijn reis naar Dordrecht
hervatten. De tanker raakte eveneens beschadigd, maar het ladinggedeelte bleef intact. Ook het
duwstel kon doorvaren.

(...)

Conclusies

Het incident is door KLPD/RWS conform de richtlijnen beschouwd als fase 1 incident. Uit het
feitenrelaas blijkt dat er vanuit de Meldkamer-KLPD contact is geweest met de GMK Gelderland-
Zuid (Meldkamer politie) voor het inschakelen van Slachtofferhulp. Andere organisaties, zoals
opgenomen in de planvorming, zijn door KLPD of RWS niet geïnformeerd danwel gealarmeerd.
RWS geeft aan dat, ondanks de procedures, gelet op de relatief lichte aard van het ongeluk
achterwege is gelaten om de gemeente(n) en de burgemeester(s) te informeren. Dat dit gedurende
de dag niet is gebeurd, beschouwt RWS terugkijkend ook als een omissie. RWS en KLPD geven
aan dat Slachtofferhulp preventief is betrokken, er was echter geen sprake van getraumatiseerde
slachtoffers.

De GMK-Gelderland-Zuid zelf heeft - mede gelet op het feit dat feitelijk assistentie niet noodzakelijk
werd geacht - geen noodzaak gezien om intern (via CaCo6 of piket-HCC7) verder op te schalen. Dit
gebeurde ook niet na het verzoek om voor 155 passagiers Slachtofferhulp te regelen.

Aanbevelingen

Bij fase 1 incidenten (GRIP 0) is het afwegen van politiek-bestuurlijke impact en media-aandacht
niet altijd even goed in te schatten. Bij fase 2 incidenten en verder (GRIP 1 en verder) is in de
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid de betrokkenheid van de gemeente (AOV-er en de burgemeester)
geregeld en bestaat hier geen discussie over.

Voorgesteld wordt daarom om voortaan bij fase 1 incidenten (GRIP 0) door RWS/KLPD standaard
de betrokken GMK te informeren met het verzoek om in ieder geval de (piket) AOV-er(s) van de
betrokken gemeente(n) te informeren. De AOV-er kan dan een afweging maken over het al dan niet
informeren van de burgemeester over het incident.

Aangezien veel regio's begrensd worden door rivieren is het zaak ook andere betrokken regio('s) te
informeren. Voorgesteld wordt om in de procedures op te nemen dat de GMK die het eerst
geïnformeerd wordt door RWS of KLPD, standaard de GMK van de andere regio('s) te informeren.

De voorgestelde procedure zal gewijzigd moeten worden in de geldende planvorming en met alle
betrokken organisaties. Momenteel vindt in het kader van het project Waterrand, met alle bij
incidenten op het water betrokken partijen, een herziening plaats van het Bestrijdingsplan
incidenten waterwegen. Dit plan zal dekkend worden voor geheel Gelderland (uniformiteit). In dit
plan zal de voorgestelde wijziging meegenomen moeten worden. Ter afstemming met de andere
Gelderse regio's zal deze evaluatie ter informatie worden gezonden aan de Gelderse Commissie
Waterwegen.

Voor de Gemeenschappelijk Meldkamer is deze casus een leervoorbeeld, waarbij aandacht dient te
zijn voor assertiviteit van de centralist bij bijzondere meldingen (in deze casus verzoek om voor 155
passagiers Slachterhulp te regelen) en het informeren en raadplegen van CaCo/HCC en andere
personen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #42 Gepost op: 16 mei 2010, 21:29:56
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/6694330/Vlaardings-duo-misdraagt-zich-op-eiland-Ossenhoek.ece

Vlaardings duo misdraagt zich op eiland Ossenhoek

zondag 16 mei 2010 | 20:03 | Laatst bijgewerkt op: zondag 16 mei 2010 | 20:05
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

BROUWERSHAVEN - Twee Vlaardingers van 19 en 20 jaar zijn zondag om 1.30 uur op de Loswal in Brouwershaven aangehouden nadat ze ernstig hebben misdragen op het in de Grevelingen gelegen eiland Ossenhoek. Zij pleegden vernielingen aan bosschages en een picknicktafel en maakten zich schuldig aan overmatig drankgebruik en geluidsoverlast.
Daarnaast zochten ze ruzie met een vrouw die afmeerde, waardoor hun vistuig werd meegesleept door haar boot. Het tweetal is aangesproken door een groepje mensen, waarna nog een handgemeen volgde.

De Vlaardingers zijn aangehouden voor openlijk geweld tegen goederen en overgebracht naar het politiebureau in Goes. Na het afleggen van een verklaring zijn ze zondag rond 13.00 uur weer in vrijheid gesteld.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #43 Gepost op: 18 mei 2010, 13:29:03
p2kflex
09:35:09 18-05-10GROUP-1VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO 2,STATION CDZ
1735069Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Zeeland)
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735108Kustwachtcentrum (KNRM Cadzand) (Bemanning Winnifred Lucy)
p2kflex
09:30:24 18-05-10-ALPHA-VERZOEKE KWC TE BELLEN
1735102Kustwachtcentrum (KNRM Cadzand) (Schipper)


Vrachtschip aan grond gelopen voor Cadzand

CADZAND - Een 172 meter lang vrachtschip is vanmorgen aan de grond gelopen op het Carolusbankje, vijf kilometer voor de kust van Cadzand.

Omdat het net eb werd, zit het met 18.600 ton Chinese klei geladen schip muurvast. Woordvoerder Jan Regeling van Kustwachtcentrum Den Helder verwacht dat het schip in de namiddag bij opkomend tij vlotgetrokken kan worden. Het onder Nederlandse vlag varende vrachtschip De Sluisgracht was onderweg naar Antwerpen toen het een motorstoring kreeg in de monding van de Westerschelde. Regeling: "Het lukte niet om het schip op koers te houden, zodat het is omhooggelopen op het zogeheten Carolusbankje voor de kust van Cadzand.

Mede doordat De Sluisgracht geheel is volgeladen, liep het schip muurvast. Maar de positie levert geen gevaar op voor de overige scheepvaart en we verwachten dat het schip aan het eind van de middag door een aantal sleepboten kan worden vlotgetrokken."

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/6703598/Vrachtschip-aan-grond-gelopen-voor-Cadzand.ece


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #44 Gepost op: 23 mei 2010, 13:42:19
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6769915/__Drukte_op_wegen_naar_Zeeland__.html?sn=binnenland,buitenland

zo 23 mei 2010, 12:41
Drukte op wegen naar Zeeland

DEN HAAG -  De zon lokt zondag veel bezoekers naar de Zeeuwse kust. Rond het middaguur meldde de ANWB 7 kilometer file op de A58 van Bergen op Zoom naar Vlissingen. Volgens een woordvoerder van de ANWB wordt dit veroorzaakt door een combinatie van recreatieverkeer en werkzaamheden bij de Vlaketunnel. Ook op de N57 van Rotterdam naar Zeeland is het druk.

Richting Zandvoort staat ongeveer 2 kilometer file. Van massale toeloop naar de stranden is zondag rond het middaguur nog geen sprake.

Reddingsbrigade Nederland waarschuwt badgasten voor de temperatuur van het water, die op de meeste plaatsen nog maar rond de 11 tot 12 graden ligt en dat geeft een hoog risico voor onderkoeling. De hulporganisatie adviseert om alleen het water in te gaan op plaatsen waar de reddingsbrigade toezicht houdt.


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #45 Gepost op: 23 mei 2010, 16:13:40
p2kflex
16:11:27 23-05-10GROUP-1prio 1 boot met kinderen te ver op zee
1500996KNRM Ter Heijde (Reddingsboot George Dijkstra)
1500997KNRM Ter Heijde (Wipperploeg)
1500999KNRM Haaglanden (Monitorcode)
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #46 Gepost op: 23 mei 2010, 16:15:59
p2kflex
16:11:27 23-05-10GROUP-1prio 1 boot met kinderen te ver op zee
1500996KNRM Ter Heijde (Reddingsboot George Dijkstra)
1500997KNRM Ter Heijde (Wipperploeg)
1500999KNRM Haaglanden (Monitorcode)

En daarbij horen ook:

p2kflex
16:08:40 23-05-10GROUP-1Prio 1 GV  Klein Ockenburgh Zuiderstrand 22 Scheveningen 8810 8802 8911 8903 Strandtent
1500994KNRM Scheveningen (Reddingsboot Kitty Roosmale Nepveu)
1500995KNRM Scheveningen (Wipperploeg)
1500999KNRM Haaglanden (Monitorcode)
p2kflex
16:04:16 23-05-10GROUP-1Prio 1 GV Strand Scheveningen
1500994KNRM Scheveningen (Reddingsboot Kitty Roosmale Nepveu)
1500995KNRM Scheveningen (Wipperploeg)
1500999KNRM Haaglanden (Monitorcode)


En blijkbaart zijn de reddingboten en kusthulpverleningsvoertuigen van de KNRM Scheveningen en Ter Heijde meegenummerd met de brandweerseries.
88xx voor Scheveningen en 89xx voor Ter Heijde blijkbaar.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #47 Gepost op: 23 mei 2010, 17:43:17
http://www.telegraaf.nl/buitenland/6770641/__Brand_op_cruiseschip__.html?sn=binnenland,buitenland

zo 23 mei 2010, 16:43
Brand op cruiseschip

Eidfjord -  In de machinekamer van een Duits cruiseschip is zondag brand uitgebroken. Zo'n 600 passagiers zijn geëvacueerd.

Het schip MS Deutschland ligt in de haven van de Noorse stad Eidfjord en zou zondagavond naar Hamburg varen.

De brandweer heeft het vuur nog niet onder controle. Niemand raakte gewond, aldus een zegsman van lokale reddingsdienst. De oorzaak van de brand is nog onbekend.

Eidfjord ligt in de buurt van Bergen, de tweede stad van het land. Toen het vuur uitbrak waren 607 mensen aan boord: 364 passagiers, 241 bemanningsleden en twee Noorse loodsen. De meeste passagiers zijn Duitsers (334), de rest komt uit onder meer Australië, Tsjechië, Hongarije, Israël en Japan.


RJL

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #48 Gepost op: 23 mei 2010, 20:05:50
Brand op cruiseschip MS Deutschland in de Eidfjord Noorwegen.

Filmpje staat hier http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7135670


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #49 Gepost op: 23 mei 2010, 20:20:51
p2kflex
16:11:27 23-05-10GROUP-1prio 1 boot met kinderen te ver op zee
1500996KNRM Ter Heijde (Reddingsboot George Dijkstra)
1500997KNRM Ter Heijde (Wipperploeg)
1500999KNRM Haaglanden (Monitorcode)

Zo, het was lekker druk voor de reddingsbrigade en KNRM daar in de namiddag... waren onder andere meerdere vermissingen tegelijkertijd.

Joost (Die het eea heeft meegekregen via c2000)