Scheepvaart en Strandgerelateerd HV nieuws 2010

Auteur Topic: Scheepvaart en Strandgerelateerd HV nieuws 2010  (gelezen 62671 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #180 Gepost op: 7 december 2010, 13:06:36
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8427585/__Veerboot_botst_op_baggerschip__.html?sn=binnenland,buitenland

di 07 dec 2010, 11:43 | lees voor
Veerboot botst op baggerschip

HOLWERD -  De veerboot 'Sier' is dinsdagochtend vijfhonderd meter uit de kust van Holwerd tegen baggerschip 'Zeeland' gebotst.


Dat heeft directeur Ger van Langen van rederij Wagenborg gezegd. De veerboot was vanaf de pier onderweg naar Ameland, maar moest na de botsing terugkeren naar het vasteland. Niemand van het handjevol mensen aan boord van de Sier raakte gewond.

De diensten van de Sier zijn overgenomen door zusterschip MS Oerd. „De Sierd gaat eerst naar de werf. Er is schade aan het staal van de linkervoorzijde van het schip. Ook doet een van de boegkleppen het niet meer”, aldus Van Langen.

De Wagenborgdirecteur weet niet wat de schade aan het baggerschip is. Wie de aanvaring heeft veroorzaakt, moet ook nog worden uitgezocht.


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #181 Gepost op: 7 december 2010, 18:20:41
Veerboot botst op baggerschip
Artikel uit Leeuwarder Courant (Voorpagina, 07-12-2010):

HOLWERD - De Veerboot Sier is vanmorgen bij het vertrek uit Holwerd naar Ameland tegen het baggerschip Zeeland gebotst.

Het ongeluk gebeurde even na half tien, op zo'n 500 meter van de pier. Het was toen mistig op het wad. Er vielen geen gewonden. Wel is er flinke schade aan beide boten.
Wagenborg liet de Sier meteen terugkeren naar Holwerd. Hier gingen de auto's van boord. Na een eerste inspectie vertrok de veerboot even later alsnog naar Ameland. Het bedrijf heeft besloten de Oerd in te zetten voor de rest van de dag.
Het baggerschip was leeg en op weg naar Holwerd. Het ongeluk gebeurde op een plek in de vaargeul waar het volgens Wagenborg-directeur Ger van Langen krap is.


Foto's: Jan Spoelstra, van "Veerboot botst op baggerschip" & "Nieuwe veerboot voor Amelander-Run".
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #182 Gepost op: 7 december 2010, 20:28:33
Het was ook erg glad..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #183 Gepost op: 8 december 2010, 23:24:12
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7766248/Drie-opvarenden-vermist-na-aanvaring-bij-Antwerpen.ece

Drie opvarenden vermist na aanvaring bij Antwerpen

woensdag 08 december 2010 | 22:49 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 08 december 2010 | 22:50
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Quantcast

ANTWERPEN - Bij de Europa-containerterminal net over de Belgisch-Nederlandse grens in Antwerpen is een grote zoekactie bezig naar drie opvarenden van het werkschip DN31 van het Vlaamse bedrijf Jan De Nul. De DN31 is omstreeks tien uur vanavond door de onder Luxemburgse vlag varende tanker Crystal Topaz (125 meter lang, 20 meter breed) aangevaren en gekapseisd.
Sleepboten van URS en Multraship zijn direct in actie gekomen. Ook is een Seaking-helikopter ingezet met infrarood-apparatuur. Omstreeks half elf vanavond was nog geen teken van leven ontdekt. De scheepvaart ter plaatse van de Europaterminal is gestremd. Ook is een opvaartverbod voor de Westerschelde afgekondigd.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #184 Gepost op: 9 december 2010, 00:45:57
Even maar weer voor de beeldforum:

Dit is zoals het er nu op AIS (marinetraffic.com) uitziet:

Als je de afbeelding vergroot kun je er wellicht doorheen scrollen, mijn beeldscherm is wat aan de grote kant, ik haat priegelen.



paassens

  • B-VKR, E-VKR, Hoofdbrandwacht, AED/BHV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
  • B-VKR, E-VKR, Hoofdbrandwacht, AED/BHV
Reactie #185 Gepost op: 9 december 2010, 03:27:21


Drie opvarenden vermist na aanvaring bij Antwerpen.


Update en foto's op : www.112antwerpen.be


paassens

  • B-VKR, E-VKR, Hoofdbrandwacht, AED/BHV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
  • B-VKR, E-VKR, Hoofdbrandwacht, AED/BHV
Reactie #186 Gepost op: 9 december 2010, 05:42:54
Op de Schelde nabij de Berendrechtsluis zijn woensdagavond een zeeschip en een baggerschip op elkaar gebotst. Het baggerschip is gezonken. Een van de bemanningsleden is dood teruggevonden, twee anderen zijn nog vermist.

bron : www.112antwerpen.be


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #187 Gepost op: 9 december 2010, 14:22:08
Weinig hoop voor vermisten op gezonken baggerschip

 reactieartikel delen
vandaag, 13:20

Er rest nog weinig hoop voor de twee vermisten die zich bevonden op het gezonken schip op de Schelde bij Doel. Vermoed wordt dat het tweetal zich nog in het ruim van het gezonken schip bevindt, maar de zoektocht verloopt erg moeilijk.

Woensdagavond, rond 21.17u, kwam het klein baggerschip van de firma De Nul tot zinken na een aanvaring met het containerschip Christal Topas. Een van de bemanningsleden van het gezonken schip werd rond 00.40u dood teruggevonden door duikers. Voor de twee anderen lijkt er nog weinig hoop.

Vermoed wordt dat zij zich nog in het ruim van het schip bevinden, dat intussen naar de kade werd gesleept. De zoektocht in het koude en donkere ruim verloopt echter erg moeilijk.

Die zoekactie wordt op dit moment uitgevoerd door de firma De Nul zelf, die het van de brandweer overnam. De firma gaat nu bepaalde onderdelen van het schip demonteren om de zoekactie te vergemakkelijken.

Nieuwe zoekactie
"De brandweerdiensten van Antwerpen en Beveren hebben onmiddellijk na de aanvaring een zoekactie op touw gezet met een sonarradar", zegt Stef Breesch van de Antwerpse brandweer. "Ook de federale politie kwam ter plaatse met een helikopter die is uitgerust met een warmtecamera."

"Door het ongunstige tij hebben we rond 2 uur de reddingsactie tijdelijk afgeblazen", zegt Breesch. De Scheepvaartpolitie sleepte het gezonken schip inmiddels van de vaargeul naar de kant. Sinds donderdagvoormiddag wordt de zoekactie uitgevoerd door de firma De Nul.

Scheepvaart verloopt weer normaal
Het scheepvaartverkeer op de Schelde verloopt sinds 7 uur donderdagmorgen weer normaal. Volgens Jacques d'Havé van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust was het scheepvaartverkeer op de Schelde afgelopen nacht een tijd gestremd door de reddingsoperatie.

http://www.vandaag.be/binnenland/53871_weinig-hoop-voor-vermisten-op-gezonken-baggerschip.html


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #188 Gepost op: 14 december 2010, 18:50:17
02:19:31   07-06-08   BRAN   Prio 1 Scheepsongeval PRINSES MARGRIETKANAAL/KILOMETER 57 GROUW Inzet TSGROU WOLEEUWA WOHEEREN


Vermiste na speedbootongeval
Uitgegeven: 7 juni 2008 08:01
Laatst gewijzigd: 7 juni 2008 08:31

GROU - Op het Prinses Margrietkanaal tussen Grou en Wartena wordt een opvarende van een speedboot vermist.
 
De man raakte met vijf andere opvarenden te water toen hun speedboot omstreeks half drie in de nacht van vrijdag op zaterdag in aanvaring kwam met een binnenvaartschip.
 

Volgens het Korps landelijke politiediensten (KLPD) zijn de overige opvarenden per ambulance naar ziekenhuizen in de omgeving gebracht.

Omstandigheden

Over de omstandigheden van de aanvaring op het Friese kanaal en de identiteit van de vermiste kon een woordvoerder van het KLPD nog niks zeggen.

De brandweer heeft tot vijf uur met schepen en duikteams naar de vermiste gezocht. Ook een helikopter deed mee aan de zoektocht. Een dregteam neemt zaterdag het zoeken over.

(c) ANP

bron: nu.nl

GROU -

Een agent van de waterpolitie die op 7 juni uitrukte na het fatale speedbootongeluk bij Grou, is vorige week vrijdag vermoedelijk overleden aan de ziekte van Weil. De man hielp bij de zoekactie naar de 42-jarige Sjoerd Schuurmans, die na een botsing met een vrachtschip uit een speedboot werd geslingerd, bewusteloos raakte en verdronk.

De medewerker van het KLPD vertoonde verschijnselen van de ziekte van Weil, ook wel de rattenziekte genoemd. Dat lijkt eerst op griep: het slachtoffer heeft bijvoorbeeld hoofdpijn, koorts, spierpijn en is misselijk. In ernstige gevallen kan een infectie leiden tot hersenvliesontsteking. Als het slachtoffer niet op tijd wordt behandeld, kan de ziekte in 20 procent van de gevallen een dodelijke afloop hebben.

Ook een duiker van de brandweer is in het ziekenhuis opgenomen met hoge koorts. Hij mocht woensdag weer naar huis. Uit onderzoek moet blijken of hij ook met de rattenziekte was besmet. De tijd tussen de besmetting en eerste verschijnselen van de ziekte ligt tussen een en drie weken.

Mensen kunnen de ziekte van Weil oplopen als zij zwemmen in water waar ratten voorkomen. Vooral in lauw, stilstaand water schuilt het risico. De bacterie leeft in de nieren van ratten en wordt uitgescheiden via de urine en besmet zo de omgeving.

Of de overleden politieman uit Kampen en de brandweerman daadwerkelijk de ziekte van Weil hadden, moet nog blijken uit uitvoerig onderzoek. Uit voorzorg zijn al de hulpverleners die ingezet zij bij het speedbootdrama ingelicht. Als zij last krijgen van de ziekteverschijnselen, moeten ze zich bij de huisarts melden.

Bron www.leeuwardercourant.nl


http://www.telegraaf.nl/binnenland/8494599/__Geen_celstraf_voor_speedbootongeluk__.html?p=3,1

di 14 dec 2010, 17:08 | lees voor
Geen celstraf voor speedbootongeluk

LEEUWARDEN -  De twee Leeuwarders die schuldig zijn aan het dodelijke ongeval met een speedboot bij Grou in 2008, gaan niet de gevangenis in. De Leeuwarder rechtbank heeft hen in hoger beroep minder hoge straffen opgelegd.

De 47-jarige eigenaar van de boot heeft zes maanden elektronisch toezicht gekregen, een jaar voorwaardelijke gevangenisstraf en 240 uur werkstraf. Ook is zijn boot verbeurd verklaard.

De medeverdachte, van 41 jaar, was volgens de rechter op het moment van het ongeluk de bestuurder van de speedboot. Daarom krijgt ook hij een jaar voorwaardelijke celstraf en moet hij 240 uur werken, dat meldt de Leeuwarder Courant.

Eerder werd door het Openbaar Ministerie 21 en 15 maanden cel geëist. Volgens het gerechtshof heeft het ongeluk al ingrijpende gevolgen gehad voor hun leven, waardoor het niet nodig zou zijn om ze de cel in te sturen.

De mannen voeren in de nacht van 6 op 7 juni met een snelheid van minstens 70 kilometer per uur over het Friese Prinses Margrietkanaal, toen zij op een vrachtschip knalden. Het gezelschap was op weg naar huis na een uitje van Leeuwarder ondernemers. Bij het speedbootongeluk in juni 2008 kwam de 43-jarige Sjoerd Schuurmans om het leven. Een andere passagier raakte zwaargewond.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #189 Gepost op: 15 december 2010, 13:03:29
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8494599/__Geen_celstraf_voor_speedbootongeluk__.html?p=3,1

di 14 dec 2010, 17:08 | lees voor
Geen celstraf voor speedbootongeluk
405 dagen cel waarvan 265 voorwaardelijk dodelijk ongeval speedboot, varen onder invloed      

http://juridischdagblad.nl/content/view/9824/53/
woensdag, 15 december 2010  

Eén hand aan het stuur, andere aan het bier? Eigenaar recidiveert

Gerechtshof Leeuwarden heeft gisteren twee mannen veroordeeld voor het door hun schuld veroorzaken van een dodelijk ongeval met een speedboot op het Prinses Margrietkanaal in juni 2008 en het varen onder invloed.

Met hoge snelheid knalde de boot tegen een binnenvaartschip op. Daarbij kwam een opvarende van de speedboot om het leven, terwijl een andere opvarende zwaar lichamelijk letsel opliep.

Eigenaar vreesde politiecontrole, ander nam stuur over

Verdere toelichting hof Leeuwarden

Beide mannen (de eigenaar van de speedboot en de bestuurder van de speedboot) waren samen met anderen na gebruik van alcoholische drank op weg in een speedboot van Langweer naar Leeuwarden. De speedboot werd aanvankelijk bestuurd door de eigenaar van de boot. Daarbij werden volgens getuigen zeer hoge snelheden bereikt.

De eigenaar van de boot was al meerdere keren met justitie in aanraking geweest voor het overschrijden van de maximum vaarsnelheid.

Nadat de eigenaar uit angst voor politiecontrole niet verder wilde varen, is het stuur overgenomen door andere opvarenden. Ook toen werd met hoge snelheid over het Prinses Margrietkanaal gevaren.

Op het moment van de aanvaring stond de nu veroordeelde bestuurder in ieder geval met één hand aan het stuur. Uit een bij de bestuurder afgenomen bloedproef bleek een bloedalcoholpromillage van 1,00.

De eigenaar van de speedboot bestuurde de boot niet zelf op het moment van aanvaring, maar hij wordt wel beschouwd als schipper op het moment van aanvaring. Hij wordt ook verantwoordelijk gehouden voor het feit dat de speedboot werd bestuurd door iemand die  alcohol had gebruikt.

De eigenaar van de speedboot is veroordeeld tot een gevangenisstraf van 405 dagen waarvan 265 dagen voorwaardelijk, tot electronisch toezicht gedurende zes maanden (enkelbandje) en een werkstraf van 240 uur. Bovendien wordt een al eerder opgelegde voorwaardelijke straf omgezet in een taakstraf van 120 uur. De speedboot is verbeurd verklaard.

De bestuurder van de speedboot is veroordeeld tot een gevangenisstraf van 391 dagen, waarvan 365 dagen voorwaardelijk en een taakstraf van 240 uur.

Het onvoorwaardelijk deel van de gevangenisstraf is door beide mannen al uitgezeten.

LJ Nummers
BO7237
BO7250
Samen sterk in de hulpverlening!