De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 216110 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #210 Gepost op: 8 april 2014, 16:48:45
Citaat van: HIT link=msg=1257023 date=1396967085
Dat is niet helemaal waar hoor :P Ik word ook vaak verzocht om zo dicht mogelijk bij ze in de buurt te blijven ;)  O0

Oke Hit, you've got the point,
Laat ik het anders zeggen, men die regelmatig met IM te maken zouden kunnen krijgen hebben de mogelijkheid om met een WIS te mogen meerijden. Zoals een WIS met een ANWB medewerker heeft meegedraaid...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #211 Gepost op: 8 april 2014, 18:35:10
Citaat van: thetwin84 link=msg=1257026 date=1396968525
Oke Hit, you've got the point,
Laat ik het anders zeggen, men die regelmatig met IM te maken zouden kunnen krijgen hebben de mogelijkheid om met een WIS te mogen meerijden. Zoals een WIS met een ANWB medewerker heeft meegedraaid...



Helaas maar dat heb ik al eens eerder uitgelegd dat het niet kan,en geloof mij nu maar ook aannemers mogen niet meedraaien met ons in de dienstauto die hebben we juist nodig met de bots O0
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #212 Gepost op: 8 april 2014, 18:55:47
Citaat van: Blusdebrand link=msg=1257035 date=1396974910


Helaas maar dat heb ik al eens eerder uitgelegd dat het niet kan,en geloof mij nu maar ook aannemers mogen niet meedraaien met ons in de dienstauto die hebben we juist nodig met de bots O0

dat heb je inderdaad ook uitgelegd... vandaar ook mijn reactie

Citaat van: thetwin84 link=msg=1256999 date=1396960287
Helaas dat het alleen bij ketenpartners blijft... Als zijnde als geinteresseerde in de hulpverlening zou ik er ook wel eens interesse in hebben gehad, maar de manier waarop een WIS heeft gereageerd is het ook wel weer te begrijpen...

Maar doordat die "aannemers" met een bots aanwezig zijn staan ze er toch met de neus bovenop... en kunnen ze heel veel meer meekrijgen dan een geïnteresseerde...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #213 Gepost op: 8 april 2014, 21:48:42




Lkw rast in Feuerwehrauto: Zwei Tote, ein Verletzter auf A9
Fahrer übersah Rettungskräfte, die Unfall bei Schnaittach absicherten - vor 3 Stunden

NEUNKIRCHEN AM SAND - Horror-Unfall auf der A9: Ein Lkw raste am Dienstagnachmittag gegen 16.30 Uhr bei Schnaittach nahezu ungebremst in ein Feuerwehrfahrzeug. Der Brummi-Lenker und ein junger Feuerwehrmann überlebten den Aufprall nicht, ein Feuerwehr-Kamerad kam mit schweren Verletzungen in eine Klinik.

Die Rettungskräfte der Freiwilligen Feuerwehr Schnaittach waren auf der A9 bei Neunkirchen am Sand (Landkreis Nürnberger Land) gerade dabei, eine Unfallstelle abzusichern, als der Sattelzug vom Typ Scania von hinten in das Heck ihres Einsatzfahrzeugs krachte - nach Zeugenangaben ungebremst. Durch die Wucht des Aufpralls wurde der schwere Feuerwehr-Lkw um 180 Grad gedreht, die Fahrerkabine des Sattelzugs riss komplett ab.

Der Unfallfahrer und ein junger Feuerwehrmann, der sich auf der Straße aufhielt und von den schleudernden Fahrzeugen erfasst wurde, kamen dabei ums Leben. Einen danebenstehenden Kameraden der Freiwilligen Feuerwehr erwischte einer der außer Kontrolle geratenen Lastzüge ebenfalls, er erlitt schwere Verletzungen. Ein Rettungshelikopter brachte ihn in eine Klinik. Die acht weiteren Feuerwehrmänner, die das Unglück direkt mitbekamen, blieben körperlich unversehrt, standen aber unter Schock. Ein Kriseninterventionsteam kümmerte sich noch vor Ort um sie.

Die Polizei sperrte für die Dauer der Unfallaufnahme die A9 in Richtung Nürnberg zunächst voll und leitete den Verkehr großräumig über umliegende Landstraßen um. Auf der wichtigen Nord-Süd-Route kam es zu kilometerlangen Staus. Gegen 18 Uhr gab die Polizei dann zumindest eine Fahrspur wieder frei.

Zuvor war auf dem gleichen Autobahnabschnitt ein Fahrzeug auf einen Lastwagen geprallt, wobei der Unfallfahrer sich leichte Verletzungen zugezogen hatte. Um die Fahrbahn von ausgelaufener Bremsflüssigkeit und herumliegenden Glasscherben zu säubern, wurde die Freiwillige Feuerwehr Schnaittach mit einem Absicherungsanhänger an die Unfallstelle gerufen. Dieser sollte eigentlich nachfolgende Verkehrsteilnehmer frühzeitig vor der kleineren Unfallstelle warnen und für mehr Sicherheit sorgen.

Auf Anordnung der Staatsanwaltschaft Nürnberg-Fürth wurde zur genauen Klärung der Unfallursache ein Sachverständiger
hinzugezogen.

http://www.nordbayern.de/region/lauf/lkw-rast-in-feuerwehrauto-zwei-tote-ein-verletzter-auf-a9-1.3568472
-----------
Vrije vertaling: brandweer was met een speciaal afschermingsvoertuig uitgerukt om de plaats van het ongeval te beveiligen toen er een vrachtwagen op de brandweerwagen in reed. Eén brandweerman en de vrachtwagenchauffeur overleden, een tweede brandweerman is met de traumaheli naar het ziekenhuis gebracht.

Wat een klap is dit geweest zeg......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #214 Gepost op: 8 april 2014, 22:07:38
Dat moet inderdaad een flinke klap zijn geweest!

Het afschermingsvoertuig wat in Duitsland wordt gebruikt door zowel de brandweer als Technische Hilfswerken om de betreffende rijstrook af te kruisen is een een vrachtwagen/bestelauto met aanhanger waar zo'n kruis op wordt gegeven (lichtgevend, flitsend). In NL hebben we hier nog een botsabsorber aanhangen die de 1e klap opvangt, in Duitsland niet. (vind niet zo vlug een afbeelding, maar denk dat iedereen weet wat ik bedoel).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #215 Gepost op: 8 april 2014, 23:02:25
Had een botsabsorber het verschil kunnen maken bij een ongeval als dit?



Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #216 Gepost op: 8 april 2014, 23:04:30
Ik ben bang van niet (helaas). Maar bedoel dat ze op het Duits anders een rijstrook ofzo afzetten dan in NL.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #217 Gepost op: 8 april 2014, 23:27:07
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1257100 date=1396991070
Ik ben bang van niet (helaas). Maar bedoel dat ze op het Duits anders een rijstrook ofzo afzetten dan in NL.

Als ik eerlijk ben vind ik de duitse manier niet echt een juiste manier...
Heb al eens gezien dat een vrachtwagen met problemen stond en dat de polizei met blauw aan de voorkant van de vrachtwagen stond.
Ook wegafzettingen zijn ze heel anders in dan hoe wij in NL gewend zijn...
Denk dat wij in NL een veilige manier van werken hebben en natuurlijk gaat het ook bij ons niet altijd goed...
Maar wanneer ik het IM bekijk en de regels en alles er omheen lees dan zijn wij goed opweg...
Maar ja we zijn natuurlijk allemaal mensen...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #218 Gepost op: 8 april 2014, 23:37:58
Citaat van: thetwin84 link=msg=1257110 date=1396992427
Als ik eerlijk ben vind ik de duitse manier niet echt een juiste manier...
Heb al eens gezien dat een vrachtwagen met problemen stond en dat de polizei met blauw aan de voorkant van de vrachtwagen stond.
Ook wegafzettingen zijn ze heel anders in dan hoe wij in NL gewend zijn...
Denk dat wij in NL een veilige manier van werken hebben en natuurlijk gaat het ook bij ons niet altijd goed...
Maar wanneer ik het IM bekijk en de regels en alles er omheen lees dan zijn wij goed opweg...
Maar ja we zijn natuurlijk allemaal mensen...

Ik kwam tijdje terug ook een vrachtwagen met pech tegen maar toen was er een kilometer ervoor al de rechter strook afgekruist door de THW met een aanhanger die een pijl erop heeft. en de vrachtwagen stond op de vluchtstrook.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #219 Gepost op: 9 april 2014, 10:32:32
Maar ook hier zie je het belang van een goede fend-off en het indraaien van de wielen. Bij een klapper zoals in Duitsland zullen er altijd slachtoffers vallen, maar als je de auto kaarsrecht hebt staan met de wielen naar voren kan dat  het verschil maken tussen 2 doden of de hele groep hulpverleners die er staan.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.