De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 220994 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #220 Gepost op: 9 april 2014, 16:13:56
Duitsland is in navolging van het IM in Nederland ook de regels aan het aanpassen, het moet meer en meer gaan lijken op een rijstrook afzetting met MRS systemen.

Citaat van: EvEs link=msg=1257099 date=1396990945
Had een botsabsorber het verschil kunnen maken bij een ongeval als dit?

Naar mijn mening wel, kijk maar naar het ongeval afgelopen maand op de A6. Bots chauffeur heeft alleen een paar dagen spierpijn gehad. En om een Bots lopen over het algemeen geen mensen als hij eenmaal staat. Maar de zichtbaarheid is vele malen hoger door het gebruikte systeem. Ook is de gevolgschade kleiner, nu is er een TS niet meer inzetbaar en kan hij dus ook niet verder gaan met zijn eventuele dringende taak waar hij mee bezig was.

Citaat van: silque link=msg=1257142 date=1397032352
Maar ook hier zie je het belang van een goede fend-off en het indraaien van de wielen. Bij een klapper zoals in Duitsland zullen er altijd slachtoffers vallen, maar als je de auto kaarsrecht hebt staan met de wielen naar voren kan dat  het verschil maken tussen 2 doden of de hele groep hulpverleners die er staan.
Dit ligt geheel aan de situatie zeker met een TS. Die staan vaak dicht op het incident en dan kan bij aanrijding de TS een projectiel in de richting van de medewerkers zelf worden. Een TS is wel groot, maar als afzet middel totaal ongeschikt door voor Fend-Off te weinig signalering en vanwege het feit dat er altijd mensen omheen lopen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #221 Gepost op: 9 april 2014, 19:30:54
Klopt HIT, maar heb het over de IM regeling. Als je dus werkt conform IM is de auto die afschermt minimaal op Xm (X=toegestane snelheid) van het incident. Dat zal dus niet de tankautospuit zijn.
Vanuit gaande dat het op de snelweg is, 120m afstand voor het politie of rws voertuig met de wielen ingedraaid is een stuk veiliger dan een voertuig wat met de wielen richting incident staat!!

Bovendien is de TS vaak niet het voertuig wat gebruikt wordt als afzet middel! Dat is 9 vd 10 keer politie (totdat het wordt overgenomen). Daarbij blijft het feit dat ingedraaid veiliger is als rechtuit.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #222 Gepost op: 9 april 2014, 21:02:56
De situatie in Duitsland mag dan aan het verbeteren zijn, maar doorgaans worden nog steeds kleine pijlaanhangers zoals deze gebruikt.
Zoals bijvoorbeeld hier en hier te zien, gaat het ook hier wel eens mis.

Er zijn inderdaad ook in D voorbeelden van iets betere systemen met botsabsorbers, maar ik zie ze nog niet vaak in de praktijk gebruikt worden... zal ook deels een kostenprobleem zijn. (Had wel een foto gevonden via Google Images, maar die is kennelijk niet veilig. Zoek maar op "Sicherungsanhänger").
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #223 Gepost op: 9 april 2014, 21:08:59
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1257318 date=1397070176
De situatie in Duitsland mag dan aan het verbeteren zijn, maar doorgaans worden nog steeds kleine pijlaanhangers zoals deze gebruikt.
Zoals bijvoorbeeld hier en hier te zien, gaat het ook hier wel eens mis.

Er zijn inderdaad ook in D voorbeelden van iets betere systemen met botsabsorbers, maar ik zie ze nog niet vaak in de praktijk gebruikt worden... zal ook deels een kostenprobleem zijn. (Had wel een foto gevonden via Google Images, maar die is kennelijk niet veilig. Zoek maar op "Sicherungsanhänger").

Kijk, die pijlaanhangers bedoelde ik inderdaad! En vaak staat deze gekoppeld aan een vrachtwagen van of de Feuerwehr of THW. Deze aanhangers hebben wel dan bovenop 2 blauwe draaiers die aanstaan.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #224 Gepost op: 15 april 2014, 13:51:43
Even een compleet ander onderwerp...

Naar mijn weten behoor je op de vluchtstrook toch als politiewagen in rechte lijn achter het "pechgeval" te gaan staan wanneer je deze aantreft en gaat beveiligen...

Echter kwam ik er laatst weer 2 agenten tegen die de wagen in Fend-off op de vluchtstrook zetten en ook nog eens geen signaalverlichting amber of blauw aan hadden staan...

Ik dacht echt even van die willen vast van hun dienstvoertuig af...
Drukke A73 en dan dit soort acties..
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #225 Gepost op: 15 april 2014, 14:18:42
Citaat van: thetwin84 link=msg=1258475 date=1397562703
Even een compleet ander onderwerp...

Naar mijn weten behoor je op de vluchtstrook toch als politiewagen in rechte lijn achter het "pechgeval" te gaan staan wanneer je deze aantreft en gaat beveiligen...

Echter kwam ik er laatst weer 2 agenten tegen die de wagen in Fend-off op de vluchtstrook zetten en ook nog eens geen signaalverlichting amber of blauw aan hadden staan...

Ik dacht echt even van die willen vast van hun dienstvoertuig af...
Drukke A73 en dan dit soort acties..




Je heb het helemaal  O0 goed hoor,sommige zullen dat nooit gaan snappen.
En idd gevaren verlichting aan en vijf pionnen ervoor zetten.

Gr.rene
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #227 Gepost op: 15 april 2014, 14:29:07
Later staat de politieauto wel goed, alleen staat er weer een ander voertuig achter..


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #228 Gepost op: 15 april 2014, 14:34:34
Citaat van: EvEs link=msg=1258502 date=1397564947
Later staat de politieauto wel goed, alleen staat er weer een ander voertuig achter..

Die verkeerd om staat heeft wel amber op, en die goed om staat heeft blauw erop.......
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


sylvester1986

  • Gast
Reactie #229 Gepost op: 15 april 2014, 14:45:48
Citaat van: EvEs link=msg=1258502 date=1397564947
Later staat de politieauto wel goed, alleen staat er weer een ander voertuig achter..
In deze situatie is Fend-off toch helemaal niet ter sprake omdat er 2 zijdig aanrijdingsgevaar is en is het draaien van de wielen richting de berm toch voldoende?