Duitsland is in navolging van het IM in Nederland ook de regels aan het aanpassen, het moet meer en meer gaan lijken op een rijstrook afzetting met MRS systemen.
Had een botsabsorber het verschil kunnen maken bij een ongeval als dit?
Naar mijn mening wel, kijk maar naar het ongeval afgelopen maand op de A6. Bots chauffeur heeft alleen een paar dagen spierpijn gehad. En om een Bots lopen over het algemeen geen mensen als hij eenmaal staat. Maar de zichtbaarheid is vele malen hoger door het gebruikte systeem. Ook is de gevolgschade kleiner, nu is er een TS niet meer inzetbaar en kan hij dus ook niet verder gaan met zijn eventuele dringende taak waar hij mee bezig was.
Maar ook hier zie je het belang van een goede fend-off en het indraaien van de wielen. Bij een klapper zoals in Duitsland zullen er altijd slachtoffers vallen, maar als je de auto kaarsrecht hebt staan met de wielen naar voren kan dat het verschil maken tussen 2 doden of de hele groep hulpverleners die er staan.
Dit ligt geheel aan de situatie zeker met een TS. Die staan vaak dicht op het incident en dan kan bij aanrijding de TS een projectiel in de richting van de medewerkers zelf worden. Een TS is wel groot, maar als afzet middel totaal ongeschikt door voor Fend-Off te weinig signalering en vanwege het feit dat er altijd mensen omheen lopen.