De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 224791 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #230 Gepost op: 15 april 2014, 14:46:47
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1258506 date=1397565274
Die verkeerd om staat heeft wel amber op, en die goed om staat heeft blauw erop.......

Qua Fend-off snap ik het wel ondertussen (dankje wel Forum!)
Maar qua blauw en amber nog niet helemaal...

Wanneer moet men nou amber gaan voeren en wanneer moet blauw aan blijven staan?
Qua snelwegen is er voor amber gekozen omdat dit meer lijkt op wegwerkzaamheden dan ongeval...
(tenminste wat ik begrepen heb van een agent)

Maar op provincialewegen en bebouwdekom...
wie kan daar beter uitleg over geven? Zodat ook dit weer bij mij goed tussen de 2 oren zit ;)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #231 Gepost op: 15 april 2014, 15:05:03
Citaat van: Sylvester link=msg=1258516 date=1397565948
In deze situatie is Fend-off toch helemaal niet ter sprake omdat er 2 zijdig aanrijdingsgevaar is en is het draaien van de wielen richting de berm toch voldoende?

Klopt! Hier had indraaien voldoende geweest, er vanuit gaande dat het een 80km weg is moet de afstand dan 80m zijn.

@Thetwin: In principe is blauw alleen rijdend toegestaan, maar als je als eerste bij een aanrijding komt mag je blauw aan laten staan. Zodra de afzet wordt overgenomen of er meerdere voertuigen zijn plaatsen die zich NA de eerste auto (liefst NA de aanrijding) en gaat alles op oranje. Reden is heel simpel, met blauwe lampen krijg je veel meer kijkers, remmers en dus nog meer aanrijdingen. Lijkt meer op wegwerkzaamheden en dus minder interessant om naar te kijken.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #232 Gepost op: 15 april 2014, 15:08:15
Citaat van: silque link=msg=1258525 date=1397567103
IM spreekt toch over voor/voorbij i.p.v. voor/na?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #233 Gepost op: 15 april 2014, 15:52:37
Het enige voertuig dat hier gelijk goed staat is de Ambu.

Wielen afdraaien naar verkeersluwe kant doe je alleen als het jezelf niet in gevaar brengt bij de hulpverlening. In dit geval staat de Ambu er te dicht op waar ik alleen maar uit kan concluderen dat men haast had voor  de hulpverlening. Met de wielen de andere kant opgedraaid had de ambu bij een aanrijding zich in het SO voertuig geboord.

De politieauto heeft zich zoals je verderop in het filmpje kunt zien ook nog weer gedraaid maar staat nog steeds verkeert, zoals al is gezegd tweezijdig aanrijdend verkeer voertuig in lengte richting voor en/of voorbij het incident.

Weg afsluiten is hier alleen in uiterste geval wenselijk, de verkeersstroom is hier zo intens vanuit Hattem dat zelfs bij geplande werkzaamheden hier een file staat die niet te overzien is. De weg afsluiten vanaf de nieuwe Ijsselbrug is eigenlijk de enige oplossing, en dat is volgens mij ook gebeurd.

Blauw aan laten staan, kleine misvatting: Elk voertuig dat een rijstrook afsluit mag blauw aan laten staan. Dus ook het voertuig dat een volgende rijstrook afsluit!

Citaat van: thetwin84 link=msg=1258517 date=1397566007
Qua Fend-off snap ik het wel ondertussen (dankje wel Forum!)
Maar qua blauw en amber nog niet helemaal...

Wanneer moet men nou amber gaan voeren en wanneer moet blauw aan blijven staan?
Qua snelwegen is er voor amber gekozen omdat dit meer lijkt op wegwerkzaamheden dan ongeval...
(tenminste wat ik begrepen heb van een agent)

Maar op povincialprewegen en bebouwdekom...
wie kan daar beter uitleg over geven? Zodat ook dit weer bij mij goed tussen de 2 oren zit ;)

Daar is geen verschil in reden voor. Amber geeft een rustiger beeldvorming en voorkomt "volgens onderzoekers" meer schadegevallen door mensen die teveel naar het Blauw kijken. Dit onderstreept dus ook gelijk de stelling dat mensen niet meer juist reageren op Amber.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #234 Gepost op: 15 april 2014, 19:06:44
Citaat van: Sylvester link=msg=1258528 date=1397567295
IM spreekt toch over voor/voorbij i.p.v. voor/na?

Zou goed kunnen. Maar we bedoelen hetzelfde, na is er voorbij

Citaat van: HIT link=msg=1258542 date=1397569957
Blauw aan laten staan, kleine misvatting: Elk voertuig dat een rijstrook afsluit mag blauw aan laten staan. Dus ook het voertuig dat een volgende rijstrook afsluit!


Eh, ja. Het mag wel, net zoals dat het niet verboden is om je wielen de andere kant op te draaien of een omgekeerde fend-off te doen. Echter, IM spreekt over geel dat de voorkeur heeft. Onderzoeken hebben aangetoond waarom. Voor de geïnteresseerden:
http://www.incidentmanagement.nl/Portals/0/Documenten/RLTotaal2012_03.pdf
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #235 Gepost op: 16 april 2014, 11:09:18
Bas Witvliet ‏@BasWitvliet  4 u
File op de A7 tussen Wognum en Hoorn richting Purmerend. Dit komt door een ongeval bij Hoorn-Noord. pic.twitter.com/mtBqTummI4


:o ???


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #236 Gepost op: 16 april 2014, 13:40:26
Ik kan het niet goed zien, maar er lijkt geen afzetting te zijn op de rijstrook. Klopt dat?

Afgezien daarvan denk ik dat het gevaar hier meevalt. Zo te zien rijdt het verkeer niet harder dan stapvoets. Dan nog is een voertuig in fend off en/of wat kegels om de rijstrook te blokkeren geen overbodige luxe.
Wout


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #237 Gepost op: 16 april 2014, 14:14:50
Citaat van: Wout link=msg=1258878 date=1397648426
Ik kan het niet goed zien, maar er lijkt geen afzetting te zijn op de rijstrook. Klopt dat?

Afgezien daarvan denk ik dat het gevaar hier meevalt. Zo te zien rijdt het verkeer niet harder dan stapvoets. Dan nog is een voertuig in fend off en/of wat kegels om de rijstrook te blokkeren geen overbodige luxe.
Dan ken je het acceleratie vermogen van auto's zeker niet?

"Oh, ik kan de file uit, gas op de plank"

Erg jammer als je daar aan het bezemen bent. Onderschat niet de domheid van mede-weggebruikers.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #238 Gepost op: 16 april 2014, 14:23:38
Citaat van: kaasje link=msg=1258893 date=1397650490
Dan ken je het acceleratie vermogen van auto's zeker niet?

"Oh, ik kan de file uit, gas op de plank"

Erg jammer als je daar aan het bezemen bent. Onderschat niet de domheid van mede-weggebruikers.
Of eentje met haast die de oprit over de vluchtstrook neemt, of iemand die is afgeleid, of iemand die naar de WIS kijkt en de agent over het hoofd ziet, of een vrachtwagen die moet uitwijken, of wat als iemand tegen de WIS wagen aanrijdt?

Wat ik op deze foto zie is gewoon echt een ramp vwb de veiligheid..


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #239 Gepost op: 16 april 2014, 16:46:50
Citaat van: silque link=msg=1258525 date=1397567103


@Thetwin: In principe is blauw alleen rijdend toegestaan, maar als je als eerste bij een aanrijding komt mag je blauw aan laten staan. Zodra de afzet wordt overgenomen of er meerdere voertuigen zijn plaatsen die zich NA de eerste auto (liefst NA de aanrijding) en gaat alles op oranje. Reden is heel simpel, met blauwe lampen krijg je veel meer kijkers, remmers en dus nog meer aanrijdingen. Lijkt meer op wegwerkzaamheden en dus minder interessant om naar te kijken.

Al is tegenwoordig het flitspatroon van een hulpdienst net even anders dan van wegwerkers...
En moet zeggen dat wegwerkers vaak in het werkvak hun signaalverlichting uit hebben staan...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=