De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 216302 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #280 Gepost op: 30 mei 2014, 11:58:07
Door eerst iedereen eraf te sturen haal je natuurlijk wel direct de snelheid eruit en heb zelf ook weleens gehad dat blauw nog aanstond en traffic advisory uit ivm direct ingezet worden en vol aan de bak


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #281 Gepost op: 30 mei 2014, 17:39:38
ons mede forumlid heeft deze film gemaakt hoe het bij onze oosten-buren aan toe gaat tijdens een incident.
Ik moet zeggen dat wij het in Nederland (ook al doen sommige het niet juist) nog altijd beter voor elkaar hebben dan dat zij dat gedaan hebben.

Ten eerste zie ik een Brandweerwagen met een pijlinstallatie op het dak wat geplaatst word waarvan de pijl niet aanstaat en kijk zelf maar verder :)

Met toestemming van het forumlid heb ik deze mogen plaatsen :)

http://www.youtube.com/watch?v=_VGb3zP7JKU
Pijl staat idd uit maar het kruis knippert. Is door de schuine stand echter nagenoeg onzichtbaar.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #282 Gepost op: 31 mei 2014, 11:57:22
Citaat van: wjr307 link=msg=1271728 date=1401443887
Door eerst iedereen eraf te sturen haal je natuurlijk wel direct de snelheid eruit en heb zelf ook weleens gehad dat blauw nog aanstond en traffic advisory uit ivm direct ingezet worden en vol aan de bak

dus dan komt het door de adrenaline, van de direct over gaan tot actie en de dingen vergeten die op dat moment er even niet toe doen, maar wel hadden moeten gebeuren...

In een ander topic kwam ik nog een mooie foto tegen van een politie wagen van Noord Brabant die ook weer fout geparkeerd staat...
zal voor de netheid alleen het topic adres plaatsen :)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1271935
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #283 Gepost op: 31 mei 2014, 12:09:10
Citaat van: thetwin84 link=msg=1271941 date=1401530242
dus dan komt het door de adrenaline, van de direct over gaan tot actie en de dingen vergeten die op dat moment er even niet toe doen, maar wel hadden moeten gebeuren...

"Hadden moeten gebeuren". Blijft altijd weer knap dat men altijd weer weet te oordelen over wat een hulpverlener eerst had moeten doen. Ons werk bestaat uit iets meer dan alleen maar volgens het boekje blijven werken. Soms blijven zaken inderdaad even liggen omdat er andere zaken zijn die een veel hogere prioriteit hebben. En die zaken die even zijn blijven liggen worden dan op een later tijdstip wel weer hersteld.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #284 Gepost op: 31 mei 2014, 16:05:35
Citaat van: Peter71 link=msg=1271943 date=1401530950
"Hadden moeten gebeuren". Blijft altijd weer knap dat men altijd weer weet te oordelen over wat een hulpverlener eerst had moeten doen. Ons werk bestaat uit iets meer dan alleen maar volgens het boekje blijven werken. Soms blijven zaken inderdaad even liggen omdat er andere zaken zijn die een veel hogere prioriteit hebben. En die zaken die even zijn blijven liggen worden dan op een later tijdstip wel weer hersteld.

Oordelen is het niet, het is constateren, want je verteld het net zelf dat het zo is gegaan...
Dus het had moeten gebeuren eigenlijk op dat moment, maar word door andere prioriteiten later opgepakt...
Soms zijn de prioriteiten (in geval van ongeval, een mensen leven) hoger dan een paar lampjes op de auto...
Plus dat in NL waarschijnlijk het je minder snel kwalijk genomen word doordat er een WIS dit wel weer voor je hersteld op de snelweg.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #285 Gepost op: 31 mei 2014, 20:20:39
Citaat van: thetwin84 link=msg=1271941 date=1401530242
In een ander topic kwam ik nog een mooie foto tegen van een politie wagen van Noord Brabant die ook weer fout geparkeerd staat...
zal voor de netheid alleen het topic adres plaatsen :)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1271935

Alleen met deze foto is moeilijk te oordelen hoe fout de wagen staat. Bij een dergelijk incident gaat de weg snel dicht en dan staat de auto daar prima als deze iets later komt. De kegels kunnen weer zijn van een auto die wel goed staat, achter de fotograaf.

Elke agent zet over het algemeen zijn auto tussen hem en het aankomend verkeer, soms te scheef, soms verkeerd om maar dus niet daar neer waar hij nu staat als er nog geen buffer is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #286 Gepost op: 31 mei 2014, 20:28:01
Citaat van: thetwin84 link=msg=1271941 date=1401530242
In een ander topic kwam ik nog een mooie foto tegen van een politie wagen van Noord Brabant die ook weer fout geparkeerd staat...
zal voor de netheid alleen het topic adres plaatsen :)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1271935

Kleine nuance op deze foto, de weg was afgesloten.

Citaat van: thetwin84 link=msg=1271963 date=1401545135
Oordelen is het niet, het is constateren, want je verteld het net zelf dat het zo is gegaan...
Dus het had moeten gebeuren eigenlijk op dat moment, maar word door andere prioriteiten later opgepakt...
Soms zijn de prioriteiten (in geval van ongeval, een mensen leven) hoger dan een paar lampjes op de auto...
Plus dat in NL waarschijnlijk het je minder snel kwalijk genomen word doordat er een WIS dit wel weer voor je hersteld op de snelweg.

Prio 1 Eigen veilligheid, als dat betekend dat de weg afsluit op de verkeerde manier "so be it"
sec 1 Veiligheid van anderen, komt dit niet in gevaar door prio 1 dan niets veranderen aan prio 1 totdat er meer personeel is.
sec 2 zorgen voor vrije ruimte, ook hierbij speelt de wegvrijheid van de overige weggebruikers ondergeschikte rol.
sec 3 is het zorgen voor een goede verkeersdoorstroming.

Bovenstaande is wat ik letterlijk heb opgeschreven tijdens mijn opleiding bij de KMar ( ja ik heb de multomappen nog steeds  e050 )

Het is geen onwil om het niet gelijk volgens de regels te doen, alleen dat is niet altijd te doen. Zoals ik  al aangaf :
Citaat van: HIT link=msg=1271666 date=1401400656
Overal is IM chaotisch bij de opzet, kan ook niet anders. Vanuit de chaos komt de rust.  0098
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #287 Gepost op: 1 juni 2014, 14:42:39
Citaat van: thetwin84 link=msg=1271941 date=1401530242
dus dan komt het door de adrenaline, van de direct over gaan tot actie en de dingen vergeten die op dat moment er even niet toe doen, maar wel hadden moeten gebeuren...

In een ander topic kwam ik nog een mooie foto tegen van een politie wagen van Noord Brabant die ook weer fout geparkeerd staat...
zal voor de netheid alleen het topic adres plaatsen :)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1271935

Citaat van: HIT link=msg=1271995 date=1401560881
Kleine nuance op deze foto, de weg was afgesloten.

Correct en tevens juist. Aan de zijde van de kont van de grijze auto stond een politiewagen fend-off en aan de voorkant van de grijze auto stond eerst een politiemotor fend-off. De weg is direct volledig afgesloten en het verkeer is omgedraaid.

Politiewagen op de foto is inderdaad later ter plaatse gekomen.

Vraagje: is een motor eigenlijk ook voldoende als fend-off voertuig?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #288 Gepost op: 1 juni 2014, 14:50:55
Citaat van: Brambd link=msg=1272126 date=1401626559
Vraagje: is een motor eigenlijk ook voldoende als fend-off voertuig?
Ja, tenzij de bestuurder zich er niet prettig bij voelt. Dient zo snel mogelijk te worden vervangen door een voertuig op 4 wielen.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #289 Gepost op: 10 juni 2014, 16:27:06
Wat staat de politiewagen in dit filmpje in de 1e shot netjes in fend off... (of toch niet?) 998765

https://www.youtube.com/watch?v=A7eXzx0vZVU
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=