De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 222935 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #310 Gepost op: 29 juli 2014, 14:19:45
Citaat van: mark hes link=msg=1286331 date=1406635391
Je zou kunnen stellen..  'hoe langer de mobiele wegafzettingen op de weg staan hoe meer risico'  ..  al denk ik dat een RWS jeep het meeste risico loopt door zijn formaat, een pijlwagen en bots absorber zijn redelijk hoog en naar mij mening daardoor beter zichtbaar.

RWS heeft ook nog mobiele matrix borden, maargoed sommige personen zien de normale kruizen/matrix borden al niet dus ik vraag me af of ze de mobiele variant wel zien, ik vind dit persoonlijk erg duidelijk tijdens weg werkzaamheden.  998765
 
Er zijn mobiele vangrails, maar ik weet niet of RWS die inzet, en dan is het nog de vraag of die op korte termijn na een ongeval geplaatst kunnen worden.  ;)
Zijn mobiele vangrails wel veiliger voor het overige verkeer als rijstrookafzetting?  Je kaatst dan een niet oplettend voertuig schuin over andere rijbanen. Dan is het opofferen van een juist opgesteld voertuig ruim voor de werkplek lijkt me veiliger.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #311 Gepost op: 29 juli 2014, 14:44:34
Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik ook wel eens wordt verrast door de knalgele RWS wagens op de vluchstrook. Je moet bedenken dat er vaak een hoop vrachtwagens op de meest rechterbaan rijden die het zicht toch wel flink beperken. Nu rij ik zelf natuurlijk niet op de vluchtstrook, maar ik denk dat er best over de zichtbaarheid mag worden nagedacht!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #312 Gepost op: 29 juli 2014, 15:46:47
Citaat van: kaasje link=msg=1286341 date=1406637874
Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik ook wel eens wordt verrast door de knalgele RWS wagens op de vluchstrook. Je moet bedenken dat er vaak een hoop vrachtwagens op de meest rechterbaan rijden die het zicht toch wel flink beperken. Nu rij ik zelf natuurlijk niet op de vluchtstrook, maar ik denk dat er best over de zichtbaarheid mag worden nagedacht!
Maar deze stilstaande wagens stonden toch op een afgekruist stuk en dan hoor je daar geen vrachtauto's meer zien te rijden?


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #313 Gepost op: 29 juli 2014, 15:56:06
Een voertuig in fend-off op de rijbaan is een zogeheten "eerste veiligheidsmaatregel". Anders gezegd: om veiligheid op de ongevalsplek te garanderen door ruim voor het ongeval de onoplettende bestuurder te vangen.

Ga je een stapje hoger, dan laat je de IM aannemer komen. Die brengt een botsabsorber en extra spullen mee, en zorgt zo voor een betere beveiliging van de ongevalsplek. Nog altijd worden er echter geen extra maatregelen genomen om de afzetting aan te kondigen.

Is er sprake van een wat langere situatie, dan ga je over naar maatregelen voor werk in uitvoering. Dan komen er extra inleidende borden ("over X meter rijstrook rechts afgesloten"), eventueel komen er mobiele matrixborden boven de weg, en de botsabsorber wordt vervangen door een pijlwagen. (Niet bij rijdende afzetting.)

Praten we over langdurige werkzaamheden, dan wordt er alles aan gedaan om de kans op aanrijdingen en gevolgen zo klein mogelijk te houden. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat er voertuigkerende barriers worden geplaatst. In sommige gevallen wordt een pijlwagen dan achter zo'n barrier gezet.

Citaat van: JJ75 link=msg=1286337 date=1406636385
Zijn mobiele vangrails wel veiliger voor het overige verkeer als rijstrookafzetting?  Je kaatst dan een niet oplettend voertuig schuin over andere rijbanen. Dan is het opofferen van een juist opgesteld voertuig ruim voor de werkplek lijkt me veiliger.
Mobiele vangrails moeten ongetwijfeld voertuigkerende barriers zijn. Die kun je wel laten aanvoeren, maar de aanvoer en plaatsing wegen niet op tegen de normale duur van een ongeval. Voor normale werkzaamheden moet al gauw een nacht voor en na het eigenlijke werk worden besteed aan het plaatsen en ophalen van barriers. Bovendien heb je wel een bepaalde lengte nodig om het voertuigkerende effect te verkrijgen. Twee stukjes barrier plaatsen houdt geen voertuig tegen. Dat je hiermee een voertuig terug zou kaatsen de rijbaan op, is niet altijd juist. Geleiderails en barriers zijn primair bedoeld om door te buigen en daarmee het voertuig te vangen als het vanuit zijn normale voorwaartse beweging in de berm zou dreigen te belanden. Als je als bestuurder niet corrigeert, glijd je rustig langs de geleiderail/barrier. De fout die veel bestuurders maken is het terugcorrigeren met het stuur, en daardoor wordt een overcorrectie bereikt. In geval van een wegvallende rijstrook is er overigens geen andere keus: een barrier zal dan naar de overblijvende rijstrook geleiden, dus een voertuig komt daar dan hoe dan ook (met of zonder correctie) terecht. In tegenstelling wat veel mensen denken is een geleiderail of barrier niet gemaakt voor het vangen van voertuigen die dwars op de geleiderail botsen. Dan breek je er vaak gewoon doorheen.

Citaat van: kaasje link=msg=1286341 date=1406637874
Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik ook wel eens wordt verrast door de knalgele RWS wagens op de vluchstrook. Je moet bedenken dat er vaak een hoop vrachtwagens op de meest rechterbaan rijden die het zicht toch wel flink beperken. Nu rij ik zelf natuurlijk niet op de vluchtstrook, maar ik denk dat er best over de zichtbaarheid mag worden nagedacht!
Het is algemeen bekend dat veel vrachtwagens op de rechterrijstrook rijden. Het is ook algemeen bekend dat er op de vluchtstrook stilstaande voertuigen kunnen staan, of ze nu geel met zwaailichten zijn, of dat het een pechgeval is. Het is de verantwoordelijkheid van iedere bestuurder om daar rekening mee te houden. Dat zou dus kunnen betekenen dat je op de rechterrijstrook, rijdend achter een vrachtwagen, wat meer afstand moet houden. Op die manier heb je dus meer reactietijd als er plotseling een stilstaand voertuig op de vluchtstrook staat, misschien is deze dan wel eerder te zien.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #314 Gepost op: 29 juli 2014, 16:18:38
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1286356 date=1406642166
In geval van een wegvallende rijstrook is er overigens geen andere keus: een barrier zal dan naar de overblijvende rijstrook geleiden, dus een voertuig komt daar dan hoe dan ook (met of zonder correctie) terecht.
Dus een barrier zal dus een voertuig op een andere rijbaan geleiden waar heel waarschijnlijk andere voertuigen rijden met alle gevolgen van dien. In Frankrijk viel mij op de tolweg op dat er op de middengeleider op bepaalde afstanden al omklapbare wegversmallingsbordjes zijn gemonteerd. Ik weet niet of ze 'afstands bestuurbaar' zijn.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #315 Gepost op: 4 augustus 2014, 17:16:17
Wat ik de laatste tijd opmerk is dat het wel een hype lijkt te worden om door een rood kruis te rijden.
Nu las ik op Twitter dat een agent "per ongeluk" de uitspraak deed van een boete van 320 euro ipv de 230 euro die er voor staat.
Wanneer je gaat bekijken dat meer en deel van de ongevallen die daar door gebeuren te wijten is aan het door een rood kruis rijden.
Waardoor RWS wagens aan gort gereden worden zou het een redelijk bedrag zijn die 320 euro alleen al voor de gemaakte schade.
Waarbij ik regelmatig alleen al de bocht op de A73 thv nijmegen mensen door een rood kruis zie rijden.
Dan denk ik bij mij zelf altijd van zou de blauwe tak hier niet eens wat vaker op kunnen controleren...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #316 Gepost op: 4 augustus 2014, 17:32:25

Als de blauwe tak daar vaker op moet controleren, wat is jou voorstel, om mensuren en materieel vrij te spelen, waar ze dan minder op moeten controleren ?
En hoe kan dat aangepakt worden, aangezien als er een politiewagen staat om te controleren je a) een grotere gevaarzetting creëert en b) waarschijnlijk weinig mensen kunt aanpakken omdat er na 1 staande houding de rest van de rood kruis overtreders dit door heeft.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #317 Gepost op: 4 augustus 2014, 18:13:04

Achter het matrixbord een flitser hangen en "klaar is de blauwe tak".


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #318 Gepost op: 4 augustus 2014, 19:10:14

Keuk bedacht maar dat kan niet volgens de richtlijnen. Daar komt dan bij dat je een leuke foto hebt maar geen matrixbord met de afbeelding.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #319 Gepost op: 4 augustus 2014, 19:18:14
Citaat van: Bert65 link=msg=1287294 date=1407172214
Keuk bedacht maar dat kan niet volgens de richtlijnen. Daar komt dan bij dat je een leuke foto hebt maar geen matrixbord met de afbeelding.
Moet dat dan? Op een snelheidsfoto zie je ook niet de snelheid die je reed; een roodlichtflitser waarbij het verkeerslicht van LED is zie je het rood ook niet altijd.