De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 216443 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #390 Gepost op: 27 april 2015, 20:14:39
Spijkermatten ipv andreas strips. Moet je eens kijken hoe gauw het afgelopen is!  098uo


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #391 Gepost op: 27 april 2015, 21:21:58
Welnee, het merendeel van de sukkels die een pijl ramt zit niet op te letten, en gaat ook gewoon over die spijkermat, en ramt daarna een medeweggebruiker of nog steeds de bots.

Dit probleem kan je gewoon niet helemaal oplossen, ben ik bang.


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #392 Gepost op: 27 april 2015, 23:08:38
Vandaar dat ik opteerde voor een X-Net...
Dat is een spijkermat waarmee je niet verder kunt rijden omdat je voorwielen volledig geblokkeerd worden.
Je maakt als het ware een soort noodstop.
Hier even een linkje naar een site:http://www.qinetiq.com/services-products/survivability/infrastructure-and-base-protection/Pages/x-net.aspx

Even een vraag van mijn kant: op welke afstand liggen de andreasstrips normaal (ongeveer, komt niet op de centimeter  ;)) van het nulpunt af?
Ik kan namelijk alleen vinden dat die afstand groot genoeg moet zijn om een voertuig veilig tot stilstand te brengen.
common sense is not so common...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #393 Gepost op: 28 april 2015, 07:17:07
Maar wil je dat, dat een voertuig wellicht onbestuurbaar word door de lekke banden, en wellicht voor nog meer gevaar gaat zorgen. ::)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #394 Gepost op: 28 april 2015, 07:26:21
En bij deze het verzoek om weer ontopic te gaan. Het onderwerp hier is Fend-off, en de daarbij horende veiligheidszone. Niet het gebruik van spijkermatten in combinatie met botsabsorbers.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #395 Gepost op: 1 mei 2015, 06:46:13
http://www.nu.nl/binnenland/4041357/a16-bij-dordrecht-uren-dicht-ongeval.html

#A16 links (ri rtd) thv hectompl 35.4 vrachtwagen tegen botsabsorber. Verwondingen lijken mee te vallen. Snelweg gestremd. #Politie
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #396 Gepost op: 1 mei 2015, 11:37:07
Citaat van: HIT link=msg=1347146 date=1430455573
http://www.nu.nl/binnenland/4041357/a16-bij-dordrecht-uren-dicht-ongeval.html


[offtopic]  98uiye mooie foto van nu.nl: Het onderwerp gaat over de A16, een afgesloten Benelux-tunnel (A4) wordt getoond als afbeelding  ;D ;D [/offtopic]
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #397 Gepost op: 1 mei 2015, 11:47:49
Citaat van: Bas1988 link=msg=1346570 date=1430168918

Even een vraag van mijn kant: op welke afstand liggen de andreasstrips normaal (ongeveer, komt niet op de centimeter  ;)) van het nulpunt af?
Ik kan namelijk alleen vinden dat die afstand groot genoeg moet zijn om een voertuig veilig tot stilstand te brengen.

Conform de AVTO, in de NSVV richtlijn: waarin dezelfde afstand ook wordt genoemd:

Stopafstand
De stopafstand is de afstand die is vereist om een met de ontwerpsnelheid rijdend voertuig
tot volledige stilstand te brengen, daarbij rekening houdend met de reactietijd van de
bestuurder en de remvertraging.

50km/h = 50m
80km/h = 105m
100km/h = 150m
120km/h = 210m

nu wordt volgens mij rekening gehouden met de snelheid van de maatregel, en dus niet van de ontwerpsnelheid van de weg. Op de andreasstrip zelf kan niet geremd worden, het gaat dus om de afstand achter de andreasstrip tot aan de botsabsorber. Aangezien normaliter de maatregel 70km/h aanwezig is , komt de afstand ergens tussen de 80 en 90 meter uit.

(let op, dit is een theoretische benadering, praktisch is deze mij niet bekend, teven zal het afhangen van de omstandigheden terplekke, met name de aanwezigheid van zgn confrontatie zones als invoegstroken e.d.)
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUSŪkring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #398 Gepost op: 1 mei 2015, 16:40:25
Is het mss een idee, om op de eerste pijlwagen/bots een FM jammer te zetten?
Zodat de radio via het RDS signaal aangeeft dat er werkzaamheden zijn?
Is mss wel hinderlijk voor degenen die wel opzij gaan, maar dat is dan jammer (leuke woordspeling!) e050

Moet technisch mogelijk zijn, toch?
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #399 Gepost op: 1 mei 2015, 17:17:25
Citaat van: MJWB link=msg=1347201 date=1430473669
Conform de AVTO, in de NSVV richtlijn: waarin dezelfde afstand ook wordt genoemd:

Stopafstand
De stopafstand is de afstand die is vereist om een met de ontwerpsnelheid rijdend voertuig
tot volledige stilstand te brengen, daarbij rekening houdend met de reactietijd van de
bestuurder en de remvertraging.

50km/h = 50m
80km/h = 105m
100km/h = 150m
120km/h = 210m

nu wordt volgens mij rekening gehouden met de snelheid van de maatregel, en dus niet van de ontwerpsnelheid van de weg. Op de andreasstrip zelf kan niet geremd worden, het gaat dus om de afstand achter de andreasstrip tot aan de botsabsorber. Aangezien normaliter de maatregel 70km/h aanwezig is , komt de afstand ergens tussen de 80 en 90 meter uit.

(let op, dit is een theoretische benadering, praktisch is deze mij niet bekend, teven zal het afhangen van de omstandigheden terplekke, met name de aanwezigheid van zgn confrontatie zones als invoegstroken e.d.)
Ik heb het even opgezocht in de CROW Richtlijn 96a:

Citaat
(...) Bij het afsluiten van rijstroken dient de laatste waarschuwing voor de afsluiting uit andreasstrips te bestaan. Deze worden aangebracht op circa 150 m voor het begin van het werkvak (de actiewagen) en circa 50 m voorbij het portaal met signaalgevers of een TRS. (...)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill