De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 216563 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #410 Gepost op: 3 mei 2015, 13:28:30
Citaat van: enrico1972 link=msg=1347453 date=1430584961

Wat mij betreft mag er een algehele wegafsluiting zijn om dit soort ongevallen te voorkomen maar dat zal men wel weer niet aandurven Nederland kennende.


Ook een algehele afzetting van een wegvak begint met het afsluiten van 1 rijstrook en zal je mijns inziens dus niet erg veel helpen met het voorkomen van dit soort ongevallen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #411 Gepost op: 3 mei 2015, 13:38:44
Citaat van: cavia link=msg=1347566 date=1430610420
Toch raar dat het dan m.i. toch voornamelijk de beroepschauffeurs zijn die tegen deze dingen op knallen...

Meeste RWS auto's en botsabsorbers worden geraakt door personenwagens. Dit kunnen best beroeps zijn maar dat zie ik niet aan de auto.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #412 Gepost op: 3 mei 2015, 13:57:02
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1347648 date=1430653124
Meeste RWS auto's en botsabsorbers worden geraakt door personenwagens. Dit kunnen best beroeps zijn maar dat zie ik niet aan de auto.
Wat is je bron? De meest recente nieuwsberichten laten namelijk een trend zien dat het vrachtwagens (en nu zelfs een touringcar) zijn die een pijlwagen over het hoofd zien.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #413 Gepost op: 3 mei 2015, 15:19:57
Lt.Col.Me, is er ook bekend uit welk land deze beroepschauffeurs komen? Je word tegenwoordig dood gegooid met Poolse, Roemeense en Hongaarse chauffeurs, die vaak ook nog eens te lang werken, en nauwelijks aan de eisen van code 95 voldoen. (Ze gaan vrijdags naar huis en komen 's maandags terug met een nieuwe code 95!)

En camera's onder of achter een rood kruis zal misschien helpen, maar er zal dan waarschijnlijk een wetswijziging voor nodig zijn, aangezien het kruis niet op de foto te zien is! Je zal dan al moeten gaan werken op een manier dat het portaal vóór het kruis de foto neemt. Zie het maar als het feit dat de politie niet kan bekeuren als ze je niet door rood hebben zien rijden omdat ze op een kruisende weg stond. Ze kunnen dan alleen werken vanuit een 'aan zekerheid grenzend feit' dat je door rood reed, maar hebben het niet zelf gezien! Vroeger kon je dat nog zien door het glaasje aan de achterkant van het rode licht, maar die zie ik nooit meer op vri's.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #414 Gepost op: 3 mei 2015, 17:22:31
Citaat van: batoutofhell link=msg=1347678 date=1430659197
Lt.Col.Me, is er ook bekend uit welk land deze beroepschauffeurs komen? Je word tegenwoordig dood gegooid met Poolse, Roemeense en Hongaarse chauffeurs, die vaak ook nog eens te lang werken, en nauwelijks aan de eisen van code 95 voldoen. (Ze gaan vrijdags naar huis en komen 's maandags terug met een nieuwe code 95!)

En camera's onder of achter een rood kruis zal misschien helpen, maar er zal dan waarschijnlijk een wetswijziging voor nodig zijn, aangezien het kruis niet op de foto te zien is! Je zal dan al moeten gaan werken op een manier dat het portaal vóór het kruis de foto neemt. Zie het maar als het feit dat de politie niet kan bekeuren als ze je niet door rood hebben zien rijden omdat ze op een kruisende weg stond. Ze kunnen dan alleen werken vanuit een 'aan zekerheid grenzend feit' dat je door rood reed, maar hebben het niet zelf gezien! Vroeger kon je dat nog zien door het glaasje aan de achterkant van het rode licht, maar die zie ik nooit meer op vri's.

Waarom zou het kruis zichtbaar moeten zijn? Omdat men anders gaat zeggen dat ze het niet gedaan hebben?
Wanneer de flitser ingeschakeld word wanneer het rode kruis actief is dan lijkt mij dat een duidelijke zaak toch?
Ach tegenwoordig moet men overal wel een wet voor gaan schrijven, anders hebben (wij allen) weer iets om op terug te vallen...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #415 Gepost op: 3 mei 2015, 17:24:01
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1347644 date=1430652510
Ook een algehele afzetting van een wegvak begint met het afsluiten van 1 rijstrook en zal je mijns inziens dus niet erg veel helpen met het voorkomen van dit soort ongevallen.

Dat weet ik KLF dat het begint met het afsluiten van 1 rijstrook bij een algehele afzetting echter is het wel zo dat de meeste ongevallen met de bots en pijlwagens altijd redelijk in de buurt zijn waar mensen aan het werk zijn. Als je een algehele afzetting hebt heb je nog meer afstand tot de wegwerkers en juist daar is het mij om te doen.

Wil je de afzetting gaan opbouwen dan ga je wat mij betreft als er 3 rijstroken zijn met voertuigen blokrijden over alle 3 de rijstroken en dus file creëren tot dat alle rijstroken afgezet zijn. Als alles staat gaat eerst het blokvoertuig van rijstrook 1 opschuiven naar rijstrook 2 en zo verder naar rechts en kan men de afrit of uitvoegstrook nemen en de omleiding gaan volgen die men al veel eerder had moeten nemen natuurlijk als men had opgelet. Je zet dan een blok met zijn allen op 200 meter voor waar de 1e bots moet komen te staan en die bots voertuigen kan je voor je blok uit laten rijden of alvast klaar laten gaan staan in de buurt van de locatie.

Wil je de afzetting gaan afbreken dan ga je weer op alle 3 de rijstroken blokrijden tot 200 meter voor de 1e afgezette rijstrook. Als alle rijstroken vrij zijn van afzetmateriaal dan ga je al blok rijdend oprijden tot de ter plaatse geldende max snelheid en ga je 1 voor 1 de rijstroken vrijgeven vanaf rijstrook 1 tot rijstrook 3.

Ja het levert tijdens het opbouwen en afbreken van de afzettingen flinke verkeershinder op maar op deze manier kan je bijna 100% zeker de VEILIGHEID van de wegwerkers garanderen mits er niet een of andere malloot over de vluchtstrook gaat passeren maar dat kan je zelf in de gaten houden.

Laten we met zijn alle denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden.
De VEILIGHEID van de wegwerkers moet gewoon op 1 staan en verder niks dan dat.
Wat we niet proberen weten we niet.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #416 Gepost op: 3 mei 2015, 18:32:36
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1347241 date=1430493445
Ik heb het even opgezocht in de CROW Richtlijn 96a:
Citaat
(...) Bij het afsluiten van rijstroken dient de laatste waarschuwing voor de afsluiting uit andreasstrips te bestaan. Deze worden aangebracht op circa 150 m voor het begin van het werkvak (de actiewagen) en circa 50 m voorbij het portaal met signaalgevers of een TRS. (...)
Klopt, echter heeft RWS hier weer een draai aangegeven en meerdere porvincie's ook. Op =/<80km wegen minimaal 40m op =/<50km 25m.

En bij rijdende afzettingen is eigenlijk de stelregel dat je een afstand houdt die de helft is van de max. snelheid zonder beperking.  O0

Citaat van: thetwin84 link=msg=1347377 date=1430571559
Ik ben er een voorstander van dat ze achter de matrixborden een flitcamera maken die geactiveerd word wanneer er een kruis opstaat.
Dan worden er toch een hoop "beroeps"chauffeurs op de bon geslingerd.
Bij werkzaamheden op de A2 in 2004 heeft er elke dag een camera gestaan met motoren voor het lik op stuk beleid, daar reden van de personenauto's overdag bij geen file's 71% te hard en van de beroeps 78%. En het heeft geen tot nauwelijks geleid tot minder hard rijders want aan het einde was de overschrijding wel naar beneden qua snelheid maar niet qua aantallen.
Overigens heeft de PTT nu TNT ooit een chauffeur ontslagen voor herhaaldelijke overschrijdingen bij werkzaamheden, de rechter heeft dit toen teniet gedaan.  :(

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1347470 date=1430587539
Overal ligt het probleem niet bij de beroepschauffeurs in vrachtwagens e.d. maar voornamelijk bij personenwagens. Die zijn vaak met van alles bezig ipv rijden (navigatie, telefoon, krant, nieuws, noem maar op). Ook een FM jammer schiet weinig op want het is vaak niet de radio die t probleem veroorzaakt.
Citaat van: cavia link=msg=1347566 date=1430610420
Toch raar dat het dan m.i. toch voornamelijk de beroepschauffeurs zijn die tegen deze dingen op knallen...
Op 1 botsabsorber na dit jaar zijn ze allemaal aangereden door beroepsvervoer.

Citaat van: batoutofhell link=msg=1347678 date=1430659197
Lt.Col.Me, is er ook bekend uit welk land deze beroepschauffeurs komen? Je word tegenwoordig dood gegooid met Poolse, Roemeense en Hongaarse chauffeurs, die vaak ook nog eens te lang werken, en nauwelijks aan de eisen van code 95 voldoen. (Ze gaan vrijdags naar huis en komen 's maandags terug met een nieuwe code 95!)
Ik heb volgens mij hier in een ander topic cijfers over 2014 neergezet dat het over het algemeen toch de Nederlanders zelf zijn die hiermee in aanraking komen. Dat het vaak opvalt dat het "witte kentekens" zijn is vaak te verklaren over een hetze van de media en vakbonden, die elke aanrijding met "witte kentekens" aangrijpen om een zogenaamd protest te kunnen laten klinken.  :-X
Als je procentueel kijkt naar staande gehouden voertuigen ligt het aantal NL chauffeurs lager dan het aantal buitenlandse, en toch ligt het aantal overtredingen onder de NL chauffeurs hoger.  :-\

Citaat van: thetwin84 link=msg=1347713 date=1430666551
Waarom zou het kruis zichtbaar moeten zijn? Omdat men anders gaat zeggen dat ze het niet gedaan hebben?
Wanneer de flitser ingeschakeld word wanneer het rode kruis actief is dan lijkt mij dat een duidelijke zaak toch?
Ach tegenwoordig moet men overal wel een wet voor gaan schrijven, anders hebben (wij allen) weer iets om op terug te vallen...
Daar heb je de advocatuur aan te danken die op rood licht boetes succesvol meerdere zaken hebben aangespannen tegen dienders die niet daadwerkelijk hebben gezien dat een bepaalde advocaat door rood reed.
Resultaat was destijds dat er achterop verkeerslichten ineens een "knobbeltje" verscheen dat rood licht uitstraalde bij een rood verkeerslicht. Echter die techniek kon niet zonder het gebruik van een extra lampje en dus kon een agent nog niet bewijzen dat het rode verkeerslicht ook echt in werking was en niet het knobbeltje alleen.
Als gevolg daarvan moesten alle kruispunten met camera's ook ineens worden aangepast met camera's aan de voorzijde van het verkeerslicht zodat deze ook het verkeerslicht op de foto zichtbaar maakte.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #417 Gepost op: 3 mei 2015, 19:14:17
Op plaatsen waar normaal een rijstrook ophoudt gaat het bijna nooit mis. Wellicht helpt een tijdelijke witte lijn die de rijstrook "doet ophouden". Men is vaak onbewust gefocust op binnen de lijntjes blijven, ongeacht er allemaal nog meer tussen die lijntjes staat...
CN NRK


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #418 Gepost op: 3 mei 2015, 19:19:36
Citaat van: Marnix link=msg=1347754 date=1430673257
Op plaatsen waar normaal een rijstrook ophoudt gaat het bijna nooit mis. Wellicht helpt een tijdelijke witte lijn die de rijstrook "doet ophouden". Men is vaak onbewust gefocust op binnen de lijntjes blijven, ongeacht er allemaal nog meer tussen die lijntjes staat...
Een soort mat met daarop een verdrijvingsvlak is inderdaad misschien niet eens zo'n slecht idee. Goede voor een proef  ;)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #419 Gepost op: 3 mei 2015, 19:30:00
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1347651 date=1430654222
Wat is je bron? De meest recente nieuwsberichten laten namelijk een trend zien dat het vrachtwagens (en nu zelfs een touringcar) zijn die een pijlwagen over het hoofd zien.
Als je op de nieuwsberichten afgaat krijg je alleen de bijzondere gevallen en gevallen met veel schade te zien en laten vrachtwagens en andere grote voertuigen nu net vaak in deze 2 categorieën vallen.
Deze ongevallen hebben nieuwswaarde kleine minder.