Even de net goed aan gegeven gevallen erbuiten gelaten. Wat denk je van:
Bots, daar op de afstand van de andreasstrips schildjes of hekken en dan daarvoor weer de andreas strips? Je blijft met een risico factor zitten bij het plaatsen en opruimen, maar mensen pakken op die manier eerst de strips, dan de schildjes en pas als laatste redmiddel de bots. Ik neem toch aan dat mensen gaan remmen als ze ineens tegen schildjes aan rijden. Schade aan zowel personen of vrachtwagen zal waarschijnlijk minder zijn, en klapt hij op de bots, zal er (denk ik) toch eerst al een rem reactie zijn geweest.
Ik laat mijn gedachten ook maar eens gaan en gooi een ideetje in de groep. Professionals als HIT zullen hier ongetwijfeld meer over kunnen zeggen.
Ik snap je redenatie, maar.... hoe plaats je die schildjes en andreasstrips? Juist onder bescherming van de botsabsorber. En hekken voor een botsabsorber nemen de atentiewaarde van de bots weer weg.
En heel eerlijk gezegd zie ik geen veilligheid verhoging hierin, wel meer werk dus langer personeel in de veiligheidszone.
Al lijkt het door de aanrijdingen dit jaar al dat de werkwijze onveilig is, een botsabsorber is alleen maar op de weg bij opbouw en afbraak van een stationaire afzetting. En ja ik weet dat er bedrijven zijn die hem structureel inzetten als actiewagen maar dit is eigenlijk niet toegestaan hooguit bij overmacht maar dan mag de chauffeur ook niet de hele werkzaamheid blijven zitten. Alleen bij een dynamische afzetting loopt een botsabsorber nog meer risico en toch ook gelijk weer niet, het aantal botsabsorbers dat tijdens "rijdende afzettingen" wordt aangereden is veel lager ( ik geloof vorig jaar 2 ) en dat wijdt ik aan meer voertuigen met signalisatie op een kleiner oppervlak.
Weet je waar de schildjes en/of kegels en/of hekken blijven als er een vrachtauto tegenaan rijdt? Die dingen kun je (tientallen) meters verder terugvinden.
Ja, dat weet ik. Een Kegel heeft een vlucht van ongeveer 50m bij schampen met 70 km/h, bij aanrijding moet je rekening houden met verschil van kegels. De volledig uit 1 stuk bestaande slaat in 85% van de gevallen vast onder het voertuig en in maar .5% van de gevallen zal hij gaan vliegen. Die uit twee gedeelten bestaande zijn gevaarlijker en eigenlijk bij mijn weten ook niet meer toegestaan door de materiaaleisen CROW 96a/b 2013. Maar hiervan schiet de bodemplaat onder het wiel door en in bijna alle gevallen wordt deze gelanceerd.
Je zal er net rijden of lopen.
Volgens mij was het in Zwolle bij de herstructurering van de Ceintuurbaan dat een vrachtauto over een schildje heen reed met een snelheid van 85km/h terwijl er 30km/h was. De baakvoet vloog tegen een in het werkvak geparkeerde auto, het schildje raakte een meisje op een fiets dat het niet meer kan na vertellen.
Ik heb met google geprobeerd het nieuwsbericht ervan te vinden maar krijg het niet meer boven.
Ok, even niet aan gedacht. Zoals ik al zei, ik gooi een gedachte in de groep.
En wij gooien netjes terug