De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 216562 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #420 Gepost op: 3 mei 2015, 19:42:43
Vorig jaar heb ik exact bijgehouden en op 24 november 2014 mijn citaat:
Citaat
Voor het gezeur over witte platen.....in vijf jaar tijd zijn er 43 aangereden waarvan 21 door vrachtwagens, waarbij 19 vrachtwagens werden bestuurt door Nederlanders. In maar vier gevallen was er sprake van alcohol waar weer drie ervan Nederlanders waren.....
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #421 Gepost op: 3 mei 2015, 20:37:10
Citaat van: enrico1972 link=msg=1347714 date=1430666641
Dat weet ik KLF dat het begint met het afsluiten van 1 rijstrook bij een algehele afzetting echter is het wel zo dat de meeste ongevallen met de bots en pijlwagens altijd redelijk in de buurt zijn waar mensen aan het werk zijn. Als je een algehele afzetting hebt heb je nog meer afstand tot de wegwerkers en juist daar is het mij om te doen.

Wil je de afzetting gaan opbouwen dan ga je wat mij betreft als er 3 rijstroken zijn met voertuigen blokrijden over alle 3 de rijstroken en dus file creëren tot dat alle rijstroken afgezet zijn. Als alles staat gaat eerst het blokvoertuig van rijstrook 1 opschuiven naar rijstrook 2 en zo verder naar rechts en kan men de afrit of uitvoegstrook nemen en de omleiding gaan volgen die men al veel eerder had moeten nemen natuurlijk als men had opgelet. Je zet dan een blok met zijn allen op 200 meter voor waar de 1e bots moet komen te staan en die bots voertuigen kan je voor je blok uit laten rijden of alvast klaar laten gaan staan in de buurt van de locatie.

Wil je de afzetting gaan afbreken dan ga je weer op alle 3 de rijstroken blokrijden tot 200 meter voor de 1e afgezette rijstrook. Als alle rijstroken vrij zijn van afzetmateriaal dan ga je al blok rijdend oprijden tot de ter plaatse geldende max snelheid en ga je 1 voor 1 de rijstroken vrijgeven vanaf rijstrook 1 tot rijstrook 3.

Ja het levert tijdens het opbouwen en afbreken van de afzettingen flinke verkeershinder op maar op deze manier kan je bijna 100% zeker de VEILIGHEID van de wegwerkers garanderen mits er niet een of andere malloot over de vluchtstrook gaat passeren maar dat kan je zelf in de gaten houden.

Laten we met zijn alle denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden.
De VEILIGHEID van de wegwerkers moet gewoon op 1 staan en verder niks dan dat.
Wat we niet proberen weten we niet.

Wat je nu aanhaalt is de veiligheid IN het werkvak daar ben ik het overigens helemaal mee eens, zo ook met de opbouw en afbouw van een afzetting daar kan ik me ook wel in vinden.

Feit blijft dat een bots het eerste voertuig in elke afzetting is en blijft, je blijft dus het aanrijdgevaar van die bots of pijlwagen gewoon houden daar heb je geen proeven voor nodig. De meeste, zo niet alle, aangereden botsen en pijlwagens zijn aangereden tijdens de werkzaamheden en niet tijdens de op of afbouw van de afzetting.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #422 Gepost op: 3 mei 2015, 22:42:30
Ik begrijp je helemaal KLF echter zijn de meeste bots of pijlwagens nu nog steeds voorzien van een trekkend voertuig waar een man/vrouw in de cabine zit en ook die kan nog steeds gewond of erger worden. Als je het op de manier zou doen die ik voorstel kan je die man/vrouw uit het voertuig laten omdat die bots of pijlwagen er toch meerder uren blijft staan. En dus loop je hierop ook geen risico meer dat de man/vrouw van de inderdaad meestal 1e bots of pijlwagen die aan gort gereden wordt gewond of erger wordt.

Had ik er misschien even bij moeten vermelden in mijn vorige reactie.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #423 Gepost op: 4 mei 2015, 00:12:43
Beste Enrico.

Wie besturen dan de voertuigen die de rijstroken gaan afsluiten? Wie besturen de voertuigen die gaan afblokken? Juist of RWS of LE of botsabsorbers, en dus houd je hetzelfde probleem.
Enige dat gaat helpen is een echte 100% controle bij werkzaamheden, dat gaat niet via politie dan moet het maar door BOA's al dan niet ingehuurd.

Citaat van: Dion link=msg=1347757 date=1430673576
Een soort mat met daarop een verdrijvingsvlak is inderdaad misschien niet eens zo'n slecht idee. Goede voor een proef  ;)
Helpt ook niet, in 2005 is er een proef geweest bij het begin van de werkzaamheden van de A2 DB Eindhoven. Daar is toen de belijning aangepast en is alles in wit uitgevoerd ipv geel werkzaamheden. Mensen reden gewoon zoals ze gewend zijn/waren. Maar kijk eens naar de eerste beelden van de nieuw geopende Coentunnel, mensen rijden door gedeelten die niet eens open waren voor het verkeer.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #424 Gepost op: 4 mei 2015, 14:03:13
Citaat van: HIT link=msg=1347876 date=1430691163
(...)
Enige dat gaat helpen is een echte 100% controle bij werkzaamheden, dat gaat niet via politie dan moet het maar door BOA's al dan niet ingehuurd.
(...)
En zelfs dat kan niet voorkomen dat een vrachtwagen op een pijlwagen rijdt... want stel dat er iemand onder dat kruis door rijdt, een dikke boete krijgt, hoe ga je 'm dan nog stoppen voordat voorkant vrachtauto bij achterkant bots is? Het kan namelijk ook onbewust zijn... zelfs als iemand 100% weet dat een rood kruis 100% rijbewijsinvordering is, dan nog kan hij in slaap vallen en wakker worden met een pijlwagen op zijn voorruit....  :-X

Het is een probleem van alle tijden, dat het nulpunt in een afzetting wordt aangereden. Het is precies waarvoor het nulpunt bedoeld is. Alleen is het nu de vraag waarom het lijkt (?) alsof deze aanrijdingen steeds vaker plaatsvinden, met name met pijlwagens en botsabsorbers. Is de hoeveelheid werken met bots/pijlwagens toegenomen? Wordt er eerder gekozen voor rijdende afzettingen / rijstrookafzettingen ten opzichte van verlegde rijstroken? Is het aantal vrachtwagens op de weg toegenomen? Snappen de weggebruikers de signalering niet? Etc. etc.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #425 Gepost op: 4 mei 2015, 14:32:52
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1347962 date=1430740993
. Is de hoeveelheid werken met bots/pijlwagens toegenomen? Wordt er eerder gekozen voor rijdende afzettingen / rijstrookafzettingen ten opzichte van verlegde rijstroken? Is het aantal vrachtwagens op de weg toegenomen? Snappen de weggebruikers de signalering niet? Etc. etc.
Of staat de bebording niet goed?
Afgelopen week reed ik over de A6 en daar werd door bebording aangegeven dat rijstrook 1 afgesloten werd (inhaalverbod etc.) en er is ter plekke geen matrix.
Iedereen ging braaf naar strook 2 en bij de afrit Almere Haven gebruikte men keurig beide stroken van de afrit. Alleen lag daar het probleem; op de afrit was strook 1 afgezet met een bots (die bijna niet te zien was omdat deze in een bocht stond) en de bots stond naast de werklui...
Ik was eigenlijk verbaasd dat het allemaal goed ging.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #426 Gepost op: 4 mei 2015, 18:46:57
Even de net goed aan gegeven gevallen erbuiten gelaten. Wat denk je van:

Bots, daar op de afstand van de andreasstrips schildjes of hekken en dan daarvoor weer de andreas strips? Je blijft met een risico factor zitten bij het plaatsen en opruimen, maar mensen pakken op die manier eerst de strips, dan de schildjes en pas als laatste redmiddel de bots. Ik neem toch aan dat mensen gaan remmen als ze ineens tegen schildjes aan rijden. Schade aan zowel personen of vrachtwagen zal waarschijnlijk minder zijn, en klapt hij op de bots, zal er (denk ik) toch eerst al een rem reactie zijn geweest.

Ik laat mijn gedachten ook maar eens gaan en gooi een ideetje in de groep. Professionals als HIT zullen hier ongetwijfeld meer over kunnen zeggen.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #427 Gepost op: 4 mei 2015, 20:21:41
Weet je waar de schildjes en/of kegels en/of hekken blijven als er een vrachtauto tegenaan rijdt? Die dingen kun je (tientallen) meters verder terugvinden. Je zal er net rijden of lopen. Bovendien is het inderdaad het grootste risico om deze materialen te plaatsen. Daarom worden de strips gelegd onder dekking van een bots, rijdt het geheel een stukje verder om de pijlwagen onder dekking van de bots af te koppelen en op te zetten, waarna de ploeg de langsafzetting kan uitzetten en de bots van de weg afgaat. De botsabsorber is bij vaste afzettingen juist het middel om de opbouw te beveiligen zodat er zo snel mogelijk een "onbemand" nulpunt ontstaat. Mocht er iemand tegenaan rijden, dan is er alleen maar schade aan het materieel.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #428 Gepost op: 4 mei 2015, 21:47:18
k, even niet aan gedacht. Zoals ik al zei, ik gooi een gedachte in de groep.  98uiye


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #429 Gepost op: 5 mei 2015, 10:24:45
Citaat van: batoutofhell link=msg=1348018 date=1430758017
Even de net goed aan gegeven gevallen erbuiten gelaten. Wat denk je van:

Bots, daar op de afstand van de andreasstrips schildjes of hekken en dan daarvoor weer de andreas strips? Je blijft met een risico factor zitten bij het plaatsen en opruimen, maar mensen pakken op die manier eerst de strips, dan de schildjes en pas als laatste redmiddel de bots. Ik neem toch aan dat mensen gaan remmen als ze ineens tegen schildjes aan rijden. Schade aan zowel personen of vrachtwagen zal waarschijnlijk minder zijn, en klapt hij op de bots, zal er (denk ik) toch eerst al een rem reactie zijn geweest.

Ik laat mijn gedachten ook maar eens gaan en gooi een ideetje in de groep. Professionals als HIT zullen hier ongetwijfeld meer over kunnen zeggen.
Ik snap je redenatie, maar.... hoe plaats je die schildjes en andreasstrips? Juist onder bescherming van de botsabsorber. En hekken voor een botsabsorber nemen de atentiewaarde  van de bots weer weg.
En heel eerlijk gezegd zie ik geen veilligheid verhoging hierin, wel meer werk dus langer personeel in de veiligheidszone.
Al lijkt het door de aanrijdingen dit jaar al dat de werkwijze onveilig is, een botsabsorber is alleen maar op de weg bij opbouw en afbraak van een stationaire afzetting. En ja ik weet dat er bedrijven zijn die hem structureel inzetten als actiewagen maar dit is eigenlijk niet toegestaan hooguit bij overmacht maar dan mag de chauffeur ook niet de hele werkzaamheid blijven zitten. Alleen bij een dynamische afzetting loopt een botsabsorber nog meer risico en toch ook gelijk weer niet, het aantal botsabsorbers dat tijdens "rijdende afzettingen" wordt aangereden is veel lager ( ik geloof vorig jaar 2 ) en dat wijdt ik aan meer voertuigen met signalisatie op een kleiner oppervlak.  

Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1348039 date=1430763701
Weet je waar de schildjes en/of kegels en/of hekken blijven als er een vrachtauto tegenaan rijdt? Die dingen kun je (tientallen) meters verder terugvinden.
Ja, dat weet ik. Een Kegel heeft een vlucht van ongeveer 50m bij schampen met 70 km/h, bij aanrijding moet je rekening houden met verschil van kegels. De volledig uit 1 stuk bestaande slaat in 85% van de gevallen vast onder het voertuig en in maar .5% van de gevallen zal hij gaan vliegen. Die uit twee gedeelten bestaande zijn gevaarlijker en eigenlijk bij mijn weten ook niet meer toegestaan door de materiaaleisen CROW 96a/b 2013. Maar hiervan schiet de bodemplaat onder het wiel door en in bijna alle gevallen wordt deze gelanceerd.

Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1348039 date=1430763701
Je zal er net rijden of lopen.
Volgens mij was het in Zwolle bij de herstructurering van de Ceintuurbaan dat een vrachtauto over een schildje heen reed met een snelheid van 85km/h terwijl er 30km/h was. De baakvoet vloog tegen een in het werkvak geparkeerde auto, het schildje raakte een meisje op een fiets dat het niet meer kan na vertellen.
Ik heb met google geprobeerd het nieuwsbericht ervan te vinden maar krijg het niet meer boven.

Citaat van: batoutofhell link=msg=1348070 date=1430768838
Ok, even niet aan gedacht. Zoals ik al zei, ik gooi een gedachte in de groep.  98uiye
En wij gooien netjes terug  :D O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.