Puur in hetgeen er op papier staat omtrent de functie van de bots en pijlwagen zul je best gelijk hebben en uiteraard is de eerste functie boven alles het beveiligen van een werkvak, door de weggebruiker voortijdig naar een andere rijstrook te dirigeren (overigens wel als laatste aanduiding) Ik denk niet dat hij bedoeld is om klappen op te vangen ondanks dat ze ontworpen zijn om de gevolgen van een klapper te beperken.
(...)
Klinkt misschien gek, maar in het verkeer worden er een heleboel dingen juist ontworpen om klappen op te vangen. Een paar voorbeelden:
- De geleiderail, ook wel bekend als de "vangrail". Bedoeld om voertuigen "te vangen" die van de eigen rijbaan af dreigen te geraken. Doorgaans niet bedoeld om voertuigen die haaks op de geleiderail aan komen snorren ook tegen te houden. Bij wegwerkzaamheden bekend als de voertuigkerende barrier.
- De rimpelobstakelbeveiliger ofwel rimobs. Bedoeld om het object er direct achter (een portaalmast, elektronicakast, etc.) te beschermen en in geval van een aanrijding mee te "rimpelen" als een kreukelzone. Bij wegwerkzaamheden bekend als de botsabsorber.
- De breekmasten voor openbare verlichting. Bedoeld om als een rietje af te breken zodra er iemand tegenaan rijdt, om schade en letsel als gevolg van het "om een paal krullen" van een auto zoveel mogelijk te voorkomen.
Hoewel we liever niet zien dat die klap er ook maar komt, is het uiteindelijke doel van elk van deze dingen wel om die klap juist op te vangen, zodat ofwel schade en letsel bij de aanrijder wordt voorkomen dan wel schade of letsel bij de beschermeling wordt voorkomen dan wel beide.
Dat er soms maar minimaal aanduidingen zijn... tja, we mogen er vanuit gaan dat iedere automobilist zijn aandacht bij de weg houdt. Voor een rijstrookafzetting moet je dus minimaal 4 dingen over het hoofd zien voor je op een afzetting kunt rijden: minimaal 2 portalen, 1 set andreasstrips en 1 grote knipperende pijl. Als je dus 4 (!) aanduidingen mist, dan is er volgens mij is goed mis met je aandacht.