De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 216561 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #440 Gepost op: 6 mei 2015, 18:59:44
Citaat van: r.bles link=msg=1348595 date=1430929675
vandaag weer een RWS voertuig kort gereden #A67 bij Harpert  98uiye

Hoeveel hebben ze er nog? ?  ::)

Hoop dat de medewerker er gauw weer boven op is! !! STERKTE
Zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=91386
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #441 Gepost op: 6 mei 2015, 19:27:01
Citaat van: DiNozzo link=msg=1348604 date=1430931584
Zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=91386

Ja zag het later ook maar kreeg een ritje dus kon ik mijn reactie niet meer verwijderen....... ^-^
1:87 modelletjes:  


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #442 Gepost op: 6 mei 2015, 19:58:37
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1348603 date=1430931538
Heel zwart / wit gezien doet de bots of pijlwagen juist niet waar die voor bedoeld is, dan zou je er namelijk langs rijden op de andere rijstrook  e050.

Ik denk dat het accepteren dat het gebeurd juist een gevaarlijke ontwikkeling is, je impliceert dan mijns inziens dat je geen oplossing kunt verzinnen voor het probleem (of niet wilt maar daar gaan we maar niet vanuit) en dan is het echt een probleem. Ik denk dan ook dat je altijd moet innoveren om de veiligheid op een steeds hoger plan te brengen en het aantal klappers terug willen brengen liefst naar nul (utopie denk ik) zit het probleem wel in de bots of de pijlwagen ??? Zit het probleem niet in de signalering op de portalen. Ik kijk dan graag naar onze oosterburen waar signalering veelal bestaat uit lichtgevende  verkeersborden en niet zoals bij ons op het eerste en tweede portaal twee x twee knipperlampjes en een pijl of een kruis en op de volgende portalen alleen een kruis of V-max.
Een eerste aanzet zou ik al vinden om op elk werkend portaal in elk geval de lampjes ook te laten knipperen is niet veel extra's maar wel een klein stapje...
Een botsabsorber of pijlwagen markeert het nulpunt van de werkzaamheden. De hoofdfunctie is het vormen van een fysiek obstakel om alle daarachter gelegen werkruimte te beveiligen. De nevenfunctie is het geleiden van het verkeer. Op het moment dat een chauffeur een pijlwagen of botsabsorber over het hoofd ziet, dan heb ik geen enkele reden om aan te nemen dat hij één of meer van de inleidende bebording wél gezien heeft. Als je het nulpunt mist, dan heb je alle eerdere borden en pijlen OOK gemist, ongeacht hoeveel het er zijn. Kortom: de pijlwagen heeft gedaan wat hij moest doen en zeer waarschijnlijk het leven van een aantal wegwerkers gered.

En laten we alstublieft niet naar onze oosterburen kijken. Hoe zij met afzettingen en de veiligheid van zowel verkeer als wegwerker omgaan, dat is soms ronduit beschamend te noemen.  :-X
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #443 Gepost op: 7 mei 2015, 18:28:41
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1348624 date=1430935117
Een botsabsorber of pijlwagen markeert het nulpunt van de werkzaamheden. De hoofdfunctie is het vormen van een fysiek obstakel om alle daarachter gelegen werkruimte te beveiligen. De nevenfunctie is het geleiden van het verkeer. Op het moment dat een chauffeur een pijlwagen of botsabsorber over het hoofd ziet, dan heb ik geen enkele reden om aan te nemen dat hij één of meer van de inleidende bebording wél gezien heeft. Als je het nulpunt mist, dan heb je alle eerdere borden en pijlen OOK gemist, ongeacht hoeveel het er zijn. Kortom: de pijlwagen heeft gedaan wat hij moest doen en zeer waarschijnlijk het leven van een aantal wegwerkers gered.

En laten we alstublieft niet naar onze oosterburen kijken. Hoe zij met afzettingen en de veiligheid van zowel verkeer als wegwerker omgaan, dat is soms ronduit beschamend te noemen.  :-X

Puur in hetgeen er op papier staat omtrent de functie van de bots en pijlwagen zul je best gelijk hebben en uiteraard is de eerste functie boven alles het beveiligen van een werkvak, door de weggebruiker voortijdig naar een andere rijstrook te dirigeren (overigens wel als laatste aanduiding) Ik denk niet dat hij bedoeld is om klappen op te vangen ondanks dat ze ontworpen zijn om de gevolgen van een klapper te beperken.

Met het kijken naar de oosterburen doel ik boven alles op de (niet erg dik gezaaide) aanduidingen op de portalen die zijn daar in elk geval in de vorm van een verkeersbord terwijl de portalen hier alleen voorzien zijn van een aanduiding en een paar oranje knipperlampjes (en dan nog alleen bij de portalen waar de wijziging voor het eerst is aangegeven) ik bedoel daarmee dat de portalen bij de buren in elk geval beter en duidelijker informatie geven dan de onze. Verder kan ik je opmerking alleen beamen en geloof ook zeker dat betere aanduidingen op de portalen geen enkele garantie zijn om "blinde paarden" te waarschuwen voor naderende verandering in het gangbare wegbeeld maar slechts een klein stapje in een verbetering.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #444 Gepost op: 7 mei 2015, 19:06:25
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1348863 date=1431016121
Puur in hetgeen er op papier staat omtrent de functie van de bots en pijlwagen zul je best gelijk hebben en uiteraard is de eerste functie boven alles het beveiligen van een werkvak, door de weggebruiker voortijdig naar een andere rijstrook te dirigeren (overigens wel als laatste aanduiding) Ik denk niet dat hij bedoeld is om klappen op te vangen ondanks dat ze ontworpen zijn om de gevolgen van een klapper te beperken.
(...)
Klinkt misschien gek, maar in het verkeer worden er een heleboel dingen juist ontworpen om klappen op te vangen. Een paar voorbeelden:

- De geleiderail, ook wel bekend als de "vangrail". Bedoeld om voertuigen "te vangen" die van de eigen rijbaan af dreigen te geraken. Doorgaans niet bedoeld om voertuigen die haaks op de geleiderail aan komen snorren ook tegen te houden. Bij wegwerkzaamheden bekend als de voertuigkerende barrier.

- De rimpelobstakelbeveiliger ofwel rimobs. Bedoeld om het object er direct achter (een portaalmast, elektronicakast, etc.) te beschermen en in geval van een aanrijding mee te "rimpelen" als een kreukelzone. Bij wegwerkzaamheden bekend als de botsabsorber.

- De breekmasten voor openbare verlichting. Bedoeld om als een rietje af te breken zodra er iemand tegenaan rijdt, om schade en letsel als gevolg van het "om een paal krullen" van een auto zoveel mogelijk te voorkomen.

Hoewel we liever niet zien dat die klap er ook maar komt, is het uiteindelijke doel van elk van deze dingen wel om die klap juist op te vangen, zodat ofwel schade en letsel bij de aanrijder wordt voorkomen dan wel schade of letsel bij de beschermeling wordt voorkomen dan wel beide.

Dat er soms maar minimaal aanduidingen zijn... tja, we mogen er vanuit gaan dat iedere automobilist zijn aandacht bij de weg houdt. Voor een rijstrookafzetting moet je dus minimaal 4 dingen over het hoofd zien voor je op een afzetting kunt rijden: minimaal 2 portalen, 1 set andreasstrips en 1 grote knipperende pijl. Als je dus 4 (!) aanduidingen mist, dan is er volgens mij is goed mis met je aandacht.  ::)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #445 Gepost op: 9 mei 2015, 13:45:18
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1348872 date=1431018385
Dat er soms maar minimaal aanduidingen zijn... tja, we mogen er vanuit gaan dat iedere automobilist zijn aandacht bij de weg houdt. Voor een rijstrookafzetting moet je dus minimaal 4 dingen over het hoofd zien voor je op een afzetting kunt rijden: minimaal 2 portalen, 1 set andreasstrips en 1 grote knipperende pijl. Als je dus 4 (!) aanduidingen mist, dan is er volgens mij is goed mis met je aandacht.  ::)
Bij vaste portalen:

Portaal 1 90 90 90
portaal 2 90 90 pijl
portaal 3 70 70 X

Bij MRS heb je gelijk,

Bij dynamische,

versmallnig A01/90
versmalling F01
J16 A01/70

Bij afzettingen zonder signalering maar met borden word het figuur uitgevoerd als de dynamische alleen worden dan de borden ook in de middenberm geplaatst.

Dit betekend dus dat je drie voorwaarschuwingen over het hoofd moet zien, de andreasstrips overrijdt en de grote knipperende pijl niet ziet dat zijn vijf waarschuwingen. En op gevaarlijkere punten wordt er vaak ook een DRIP of tekstwagen ver voor de werkzaamheden in de berm geplaatst om extra te informeren....
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #446 Gepost op: 9 mei 2015, 13:47:41
Pijlwagen aangereden bij wegwerkzaamheden A4

Den Haag - Een busje is vanmorgen op de A4 ter hoogte van knooppunt Ypenburg tegen een pijlwagen gebotst.
De meest linker rijstrook van de hoofdrijbaan van de A4, in de richting van Leidschendam, was afgesloten voor wegwerkzaamheden. Deze afzetting begon bij deze pijlwagen en er gold bovendien een snelheidsbeperking.

bron: http://www.regio15.nl/index.php/nieuws/lijst-weergave/32-ongevallen/20608-actiewagen-betrokken-bij-aanrijding-a4
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #447 Gepost op: 9 mei 2015, 13:51:04
Citaat van: HIT link=msg=1349277 date=1431172061
Pijlwagen aangereden bij wegwerkzaamheden A4

Den Haag - Een busje is vanmorgen op de A4 ter hoogte van knooppunt Ypenburg tegen een pijlwagen gebotst.
De meest linker rijstrook van de hoofdrijbaan van de A4, in de richting van Leidschendam, was afgesloten voor wegwerkzaamheden. Deze afzetting begon bij deze pijlwagen en er gold bovendien een snelheidsbeperking.

bron: http://www.regio15.nl/index.php/nieuws/lijst-weergave/32-ongevallen/20608-actiewagen-betrokken-bij-aanrijding-a4

In het archief bezig geweest HIT?
Citaat
Datum: zaterdag 09 augustus 2014 05:25


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #448 Gepost op: 9 mei 2015, 13:56:56
Citaat van: Bert65 link=msg=1349278 date=1431172264
In het archief bezig geweest HIT?
nee, verkeerde artikel gekopieerd  e050 vanmorgen is op de A4 bij de beneluxtunnel een pijlwagen aangereden dat artikel wilde ik posten e050
Ik ga het opzoeken en verbeteren.  O0

Pijlwagen aangereden bij Beneluxtunnel
9 mei 2015, 13:02
De rechter buis van de Beneluxtunnel in de A4 van Vlaardingen naar Hoogvliet blijft een groot deel van de zaterdag afgesloten na een ongeluk.

bron: http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2015.129.01
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #449 Gepost op: 9 mei 2015, 21:21:46
Citaat van: HIT link=msg=1349275 date=1431171918
(...)
Dit betekend dus dat je drie voorwaarschuwingen over het hoofd moet zien, de andreasstrips overrijdt en de grote knipperende pijl niet ziet dat zijn vijf waarschuwingen. En op gevaarlijkere punten wordt er vaak ook een DRIP of tekstwagen ver voor de werkzaamheden in de berm geplaatst om extra te informeren....
Ik zei ook... minimaal 4 :) Alleen een beetje ongelukkig verwoord door alleen de portalen te benoemen, de borden en eventuele (verlichte) tekstkarren horen daar natuurlijk ook bij, en dan kom je al op minimaal 5 inderdaad.  O0

De moraal van het verhaal: als je zoveel signalen voorbij weet te rijden zonder ook maar iets in de gaten te hebben, dan ben je gewoon met andere zaken bezig. En dan ben ik blij dat die pijlwagen de klap opvangt...  :-\
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill