Hmm... het is voor het eerst dat ik zie hoe de botsabsorber van de pijlwagen geconstrueerd is. Opvallend voor mij (zal wel beroepsdeformatie zijn, no pun intended ) is dat aan de nabije zijkant van de absorber twee stijve balken in de richting van de aankomende auto's wijzen - die zie je als de auto eraf getrokken wordt. (Ik ga ervan uit dat die balken aan de andere zijde eveneens aanwezig zijn.) Lijkt me niet geheel ongevaarlijk - bij een wagen met iets hogere snelheid of kortere motorkap waren die balken de cabine in gedoken.
Even een herhaling van een aantal jaren geleden toen ik het kussen al eens heb uitgelegd:
Het is een box van aluminium waarin een aantal wafelplaten met de nokken naar elkaar toe zijn vast gelast. Verder zijn er ook kussens waar in het midden een schokbreker is geplaatst die dmv staalkabels met de zijkanten is verbonden waardoor bij ongeval het hele kussen de klap opvangt waar hij ook wordt geraakt aan de achterzijde.
Alle constructies hebben aan de zijkant inderdaad aluminium "balkjes" die de stijfheid van het kussen moeten waarborgen bij bijvoorbeeld transport en normaal gebruik. Bij een ongeval zijn deze zo geconstrueerd dat ze wegbuigen van het voertuig zoals ook te zien op het beginbeeld van de tweede video, ze komen pas weer naar voren als de spanning van de constructie wordt gehaald.
Bovendien heb ik nog steeds de indruk dat door het vrij langzame knipperen van de pijl, zonder bijkomende alternerende flitsers (zoals in bijna alle "buitenlanden" gebruikelijk), de pijlwagen misschien toch nèt niet genoeg als obstakel waargenomen wordt door automobilisten die (zoals nu eenmaal helaas vaak genoeg voorkomt, ondanks alle pogingen dit te willen vermijden: Andreasstrips enz.) op de "automatische piloot" rijden...
De knippertijd van de pijl is overal hetzelfde behalve in Denemarken ( hele felle pijl en lange knippertijd ) en sommige delen van Duitsland ( er zijn delen die een hele snelle knippertijd voorschrijven ). Het snel flitsen van de bovenste knipperlampen is alleen voorgeschreven in België ( geen enkel ander land heeft het verplichtgesteld ), en daar zijn dit jaar al meer botsabsorbers en pijlwagens aan gort gereden dan in Nederland.
Maar de pijl mag niet verblindend zijn, en in Denemarken worden wel eens waar minder ongevallen met botsers/pijlwagens gemeld maar wel meer ongevallen door verblinding.
En tegen een automatische piloot valt niets te doen, jammergenoeg niet.