De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 215869 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #570 Gepost op: 6 januari 2016, 15:09:28
Heel erg verdrietig dit. Ik had gehoopt dat de collega's beter aan hun eigen veiligheid zouden denken.
Digitaal onderzoek


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #571 Gepost op: 6 januari 2016, 15:39:27
Citaat van: 0501 link=msg=1397602 date=1452085896
Collega's vallen totaal weg tegen de achtergrond. Film vertekent natuurlijk wel wat. Zo te zien staat de pitwagen op de vluchtstrook? Zou het ruilen van rol/positie met de pitwagen niet wat verstandiger zijn geweest?

Erg mooi filmpje om te laten zien in het politieonderwijs O0

Helemaal mee eens dat dit een goed filmpje is om in het politieonderwijs te laten zien.
Hoop dat zij of collega's dit filmpje ook zien en de collega's er nog even op wijzen dat dit echt niet kan.
Hoop dat Stefan dit filmpje ook doorzet naar de betreffende eenheid rechtstreeks of via persvoorlichting want ze moeten te achterhalen zijn om hun hier op te wijzen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DJester

  • Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #572 Gepost op: 6 januari 2016, 15:47:30
Citaat van: enrico1972 link=msg=1397631 date=1452091167
Helemaal mee eens dat dit een goed filmpje is om in het politieonderwijs te laten zien.
Hoop dat zij of collega's dit filmpje ook zien en de collega's er nog even op wijzen dat dit echt niet kan.
Hoop dat Stefan dit filmpje ook doorzet naar de betreffende eenheid rechtstreeks of via persvoorlichting want ze moeten te achterhalen zijn om hun hier op te wijzen.

Zo zie je dat iedereen, altijd nog wel iets kan leren :)
Het zal zeker goed bedoeld zijn, maar verstandig was het inderdaad niet.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Ik weet niet hoe het bedoeld is maar dit is levensgevaarlijk.  Helemaal omdat "men" meer zijn blik zal hebben op de pitwagen dan op de dienders.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #574 Gepost op: 6 januari 2016, 15:57:43
Citaat van: DJester link=msg=1397633 date=1452091650
Zo zie je dat iedereen, altijd nog wel iets kan leren :)
Het zal zeker goed bedoeld zijn, maar verstandig was het inderdaad niet.

Ik twijfel er ook niet aan dat dit goed bedoeld zal zijn maar je hebt ook nog zoiets als je GBV (Gezonde Boeren Verstand) gebruiken.
Had dan de dienstauto daar neergezet eventueel kegels uitlopen in de rijrichting waar het verkeer heen moet als het VEILIG kan en ga dan zelf minimaal 100 meter verder op de vluchtstrook staan om te kijken of het verkeer doet wat jij van ze verwacht. Maar niet zo als dit in ieder geval.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #575 Gepost op: 6 januari 2016, 19:15:14
Ik zat er zelf ook al aan te denken om het op een of andere manier bij de politie te krijgen, dus inderdaad, misschien stuur ik communicatie eerdaags wel even een mail.

Het is overigens het tweede incident in een maand tijd waar ik de politie op de snelweg op een gevaarlijke manier zie staan. Een paar weken geleden was er een ongeval op de A50 bij Heerde en daar stond een politieauto fend-off met amber aan, met daarachter een politieauto met blauwblauw. De politieauto met amber viel - in mijn optiek - behoorlijk weg door het felle blauw. Toen ik bij het ongeval aankwam ben ik in eerste instantie direct naar een agent toegelopen met 'de suggestie' (998765) om de eerste auto blauw te laten voeren in plaats van amber. Nog geen dertig seconden later klapten er drie auto's met veel kabaal op elkaar, zo'n 20-25 meter van de politieauto vandaan. De bestuurder van een personenauto zat niet op te letten, zag de politieauto te laat en gaf een ruk aan het stuur naar links. Daar raakte hij twee andere auto's. Gevolg: veel schade en nek- en rugklachten voor diverse personen. De agent die ten tijde van het tweede ongeval bij zijn politieauto stond het verkeer weg te zwaaien kwam gelukkig met de schrik vrij.









Leerpuntjes:
- Geen twee voertuigen in de buffer
- Geen auto blauw laten voeren als tweede voertuig
- Geen personen bij de buffervoertuigen in de buurt laten staan, ook niet voor het wegzwaaien van verkeer
- Bufferzone langer maken (schatting in dit geval ±80m bij 120km/h)

Foto's: http://www.stefanverkerk.nl/foto/10667/dubbel_ongeval_a50_r_226_0_heerde/
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #576 Gepost op: 6 januari 2016, 19:40:00
Top dat je er zelf ook al aan dacht om het filmpje bij hun te krijgen. Had ik ook wel verwacht van je  O0

Wat betreft vorige maand is er gewoon niet gewerkt volgens de IM richtlijn zoals ik het lees wat je opsomt.
Ook hier moeten ze lering trekken lijkt mij. Hopen dat ze het een volgende keer beter doen en zoals het wel hoort.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #577 Gepost op: 10 januari 2016, 16:24:31
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1397713 date=1452104114
Leerpuntjes:
- Geen twee voertuigen in de buffer
- Geen auto blauw laten voeren als tweede voertuig
- Geen personen bij de buffervoertuigen in de buurt laten staan, ook niet voor het wegzwaaien van verkeer
- Bufferzone langer maken (schatting in dit geval ±80m bij 120km/h)

Leerpuntje:
Oranje doe ik nooit aan op de snelweg. Blauw valt 100x beter op. Eigen ervaringen. Ik heb amber netjes geprobeerd en het werkte niet.
Ik breng mijn eigen schoenen thuis....


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #578 Gepost op: 10 januari 2016, 16:54:36
Ik heb in het verleden ook wel eens mensen weggewaaid vanaf de andere zijde van de vangrail. Ik kwam er snel genoeg achter dat dit helemaal geen zin heeft omdat mensen je niet zien of gewoon niet luisteren.

Voertuig neerzetten en lekker uit de buurt blijven.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #579 Gepost op: 14 januari 2016, 14:23:26
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1397713 date=1452104114
Het is overigens het tweede incident in een maand tijd waar ik de politie op de snelweg op een gevaarlijke manier zie staan. Een paar weken geleden was er een ongeval op de A50 bij Heerde en daar stond een politieauto fend-off met amber aan, met daarachter een politieauto met blauwblauw. De politieauto met amber viel - in mijn optiek - behoorlijk weg door het felle blauw. Toen ik bij het ongeval aankwam ben ik in eerste instantie direct naar een agent toegelopen met 'de suggestie' (998765) om de eerste auto blauw te laten voeren in plaats van amber. Nog geen dertig seconden later klapten er drie auto's met veel kabaal op elkaar, zo'n 20-25 meter van de politieauto vandaan. De bestuurder van een personenauto zat niet op te letten, zag de politieauto te laat en gaf een ruk aan het stuur naar links. Daar raakte hij twee andere auto's. Gevolg: veel schade en nek- en rugklachten voor diverse personen. De agent die ten tijde van het tweede ongeval bij zijn politieauto stond het verkeer weg te zwaaien kwam gelukkig met de schrik vrij.

Leerpuntjes:
- Geen twee voertuigen in de buffer
- Geen auto blauw laten voeren als tweede voertuig
- Geen personen bij de buffervoertuigen in de buurt laten staan, ook niet voor het wegzwaaien van verkeer
- Bufferzone langer maken (schatting in dit geval ±80m bij 120km/h)


Voor de volledigheid, was hier rijstrooksignalering aanwezig? (Op de foto's zo te zien niet op dat stuk, maar ik ben er niet bekend)