even een reactie mijnerzijds, vanuit mijn ervaringen en wat ik begrepen heb van de experts:
Fendoff werkt om een simpele reden: afstand en plaatsing/stand van het voertuig.
fendoff is bedoeld om de incidentlocatie als BUFFERvoertuig te BESCHERMEN, NIET om te voorkomen dat het voertuig gaat rollen o.i.d.
Wanneer onze navara's met hun gewicht fendoff en in de juiste hoek op de rijstrook en afstand van het incident geplaatst zijn, dan zou deze na een aanrijding richting de incidentlocatie moeten schuiven ZONDER in het incident terecht te komen. Hierbij absorbeert het buffervoertuig de energie uit de aanrijding, zodat de hulpverleners en omstanders bij het incident veilig blijven. In de praktijk is ook al diverse keren gebleken dat dit heel goed werkt: TMA of buffervoertuig totalloss, iedereen veilig. Ook zijn er een aantal botsproeven met zowel auto's, TMA's en ook de motorfietsen (politie. ambu en RwS) geweest die deze theorieën prima ondersteunen!
Het is nadrukkelijk NIET de bedoeling dat het voertuig NIET naar het incident gaat, maar in het verkeer terecht komt. Dit is een misverstand wat ik ook vaak van andere hulpverleners langs de weg hoor bij incidenten. Wat ik dan zie, is dat hulpverleners de wielen juist richting het verkeer draaien en hopen zo het incident te beschermen. Bij een aanrijding creëer je dan juist een nieuw incident in het verkeer. Want dat voertuig gaat echt die kant op waar de wielen heen gedraaid staan.
Van diverse experts bij de KLPD en regio heb ik ook gehoord, dat het geen zin heeft je wielen helemaal door te draaien. Een klein stuk insturen werkt vele malen beter en je kan weer sneller wegrijden ook nog ;-)