De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 223220 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #30 Gepost op: 4 oktober 2011, 19:09:50
Vraagje overigens: hoe vaak bent u als eerste ter plaatse met de ambu?

Met enige regelmaat; van snelwegincidenten tot drenkelingen tot woningbrand. Alles komt voor.

Citaat
Prima, als u met de ambulance meent dat u als eerste ter plaatse komt en dan direct veilig kunt werken zonder het stilzetten van het verkeer en het plaatsen van kegels, is dat uiteraard prima. Maar kom dan niet bij de politie of wegbeheerder klagen over dat het verkeer zo dicht bij het ongeval langsrijdt en/of dat ze u de vouwen uit de (veiligheids)broek rijden!

Ik start zelf met een HV als ik dat veilig acht. Bij 2-zijdig-aanrij-gevaar blokkeer ik beide richtingen. Op de snelweg zorg ik direct voor afkruisen en  bereken ik veel meer meters.

Ik draag zorg voor een z.s.m. Sitrap. Wat zou jij doen, Lt?  ;)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #31 Gepost op: 4 oktober 2011, 19:27:05
@Dinges: Ik ben geen hulpverlener, dus ik bel u.  98uiye

Nee, zonder gekheid: als ik onverhoopt als eerste ter plaatse ben bij een ongeval dan plaats ik altijd de kegels. Ik ben niet te beroerd om te stoppen maar dan wel zodanig dat ik er zelf heel bij blijf, zeg maar (ik kijk ook niet op een kegeltje meer dus)! Dan check ik eerst of er niet toevallig gevaarlijke stoffen betrokken zijn, en als dat niet zo is ga ik pas naar betrokkenen of slachtoffer om te zien hoe de toestand is. Als er verder nog niemand bij is en/of niemand al gealarmeerd heeft, dan alarmeer ik zelf. De schouwkaart heb ik niet, maar Hare Majesteit heeft mij IK 2-22 cadeau gedaan en daar staat een prima bruikbare meldprocedure op. Als ik nog iets kan doen dan doe ik dat, maar ik heb liever dat er z.s.m. professionele hulp is die mij overneemt. Eventueel, als ik de tijd heb, wil ik nog wel wat voor de politie doen i.h.k.v. verkeer en anders wissel ik de kegeltjes om en ben ik er weer weg van!
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #32 Gepost op: 4 oktober 2011, 19:37:24
Waren er maar meer als u!  :)

Maar wat ik duidelijk probeer te maken en zoals u best begrijpt: soms moet je roeien met de riemen die je hebt, als 1ste wagen. Wat voor incident ook...je zet je ervoor in en later, rond de tafel (droog, verwarmd, licht en helder), met een bakkie....ga je evalueren, na een incident met enige impact dan.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #33 Gepost op: 4 oktober 2011, 20:00:10
Tuurlijk. Zolang je maar niet als een blind paard op dat wrak en dat slachtoffer afstormt, en dat doet u dus niet!

En als iedereen die erna komt geen parkeerplaats van de bufferruimte maakt, wordt dat nog wel eens wat met IM.  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #34 Gepost op: 4 oktober 2011, 21:16:08
Dat is ook een probleem dat ik bij veel van mijn collega's zie: de auto parkeren voor het incident. Het kan voorkomen dat er eerst een motor tp komt, daarna een auto voor de motor gaat staan en daarna de weginspecteur ter plaatse komt en daar weer voor gaat staan, maar dat is echt het max. Zodra de situatie het toelaat hoort elk voertuig voor de WIS dan weggehaald te worden. Maar de politie moet meer les in dit soort dingen krijgen, sommige collega's hebben nog nooit geleerd hoe het moet.
Wout


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #35 Gepost op: 4 oktober 2011, 22:18:43
Ja, ik weet het zeker dat ik hier wil reageren ;)

Wat vinden de experts van deze situatie:


Wat staat er aan de andere zijde van de bocht? Staat daar misschien al een voertuig van rws? Je ziet namelijk dat al het verkeer al op de linkerstrook rijd. Ook al het verkeer wat het incident nog niet kan zien. (schat ik zo maar...) Dan vind ik de locatie van de auto van rws een stuk minder onhandig. Ik ben plaatselijk overigens niet bekend en weet dus niet of er rode kruizen aanwezig zijn oid....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #36 Gepost op: 5 oktober 2011, 00:56:15
Wat staat er aan de andere zijde van de bocht? Staat daar misschien al een voertuig van rws? Je ziet namelijk dat al het verkeer al op de linkerstrook rijd. Ook al het verkeer wat het incident nog niet kan zien. (schat ik zo maar...) Dan vind ik de locatie van de auto van rws een stuk minder onhandig. Ik ben plaatselijk overigens niet bekend en weet dus niet of er rode kruizen aanwezig zijn oid....
Direct vanaf de stoplichten (twee hoofdstromen komen samen als Rijksweg, A12 hier) loopt het al vast, en nog geen 50 meter na de kruising staat een portaal.

Dus én langzaam rijdend verkeer én vanaf hm 0.0 al een rijbaan afgekruist. Overigens nog geen 100 meter verder een 2e portaal, in de hele utrechtsebaan staan er best wel veel, in beide richtingen.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geďnteresseerde
Reactie #37 Gepost op: 5 oktober 2011, 10:02:04
Wat staat er aan de andere zijde van de bocht? Staat daar misschien al een voertuig van rws? Je ziet namelijk dat al het verkeer al op de linkerstrook rijd. Ook al het verkeer wat het incident nog niet kan zien. (schat ik zo maar...) Dan vind ik de locatie van de auto van rws een stuk minder onhandig. Ik ben plaatselijk overigens niet bekend en weet dus niet of er rode kruizen aanwezig zijn oid....

Dit is de situatie een paar foto's eerder, zie de auto's achter de ambulance aan rijden. Natuurlijk weet ik niet hoeveel tijd er tussen de foto's zit:



Er zijn matrixborden daar aanwezig, maar met de aantallen automobilisten dat een rood kruis negeert zou ik in de rol van WIS toch er voor kiezen om duidelijk zichtbaar voor de rest van het verkeer mijn voertuig te plaatsen.

Direct vanaf de stoplichten (twee hoofdstromen komen samen als Rijksweg, A12 hier) loopt het al vast, en nog geen 50 meter na de kruising staat een portaal.

Dus én langzaam rijdend verkeer én vanaf hm 0.0 al een rijbaan afgekruist. Overigens nog geen 100 meter verder een 2e portaal, in de hele utrechtsebaan staan er best wel veel, in beide richtingen.

Als ik het zo zie aan de foto's op Regio 15, is het stad in gebeurd, ter hoogte van het witte bordje 68 in de betonnen muur, ook al staat in het bericht stad uit. Ik kan de bocht en de viaducten namelijk niet matchen op Google Maps als ik stad uit aan het kijken ben, plus deze foto:



http://maps.google.nl/maps?q=Utrechtsebaan,+Den+Haag&hl=nl&ll=52.081888,4.329412&spn=0.002087,0.005681&hnear=Utrechtsebaan,+Den+Haag,+Zuid-Holland&t=m&z=18&vpsrc=6&layer=c&cbll=52.081888,4.329412&panoid=bkIqEiU0wubWYVYYQeSzRA&cbp=12,315.59,,1,4.42

Verder is op deze foto de ambulance te zien die duidelijk de wielen naar de verkeersdrukke zijde gedraaid heeft (chauffeur zit er niet in, dus is niet net aangekomen / aan het wegrijden:

Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #38 Gepost op: 5 oktober 2011, 16:57:35
Het komt ook wel is voor dat ik als berger in de bufferzone sta,dit is na aanwijzing van de politie of RWS. Dat is beter dan door de sporen heen rijden!


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #39 Gepost op: 5 oktober 2011, 17:10:35
Tekst item zojuist aangepast; het was inderdaad stad in. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)