De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 223239 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #70 Gepost op: 26 november 2011, 11:19:05
Oké, dit ziet er wel erg slecht uit. Fend off verkeerd, drie voertuigen met blauw, niet genoeg ruimte voor het incident... Er mogen wat bestuurders terug naar school
Wout


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #71 Gepost op: 26 november 2011, 11:22:17
Oké, dit ziet er wel erg slecht uit. Fend off verkeerd, drie voertuigen met blauw, niet genoeg ruimte voor het incident... Er mogen wat bestuurders terug naar school

En de afzetkegels zitten zowat op elkaar


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #72 Gepost op: 26 november 2011, 11:30:28
En de afzetkegels zitten zowat op elkaar

Wel, dat weet bijna geen enkelle HV'r. Maar ook zie je nog gewone "dag kegels" in HV voertuigen.
Voor de mensen die willen weten wat de afstand is bij lage gevaarzetting, om de streep. Bij een hogere gevaarzetting op elke streep. Dan blijft er ruimte genoeg over voor een HV voertuig om tussen te voegen.

Over het blauw gebruik, nee niet netjes. Maar recent zelf ook weer meegemaakt dat het wel een netter verkeersbeeld opleverd ten opzichte van het overige verkeer. Men doet voor blauw toch meer hun best dan voor amber.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #73 Gepost op: 27 november 2011, 20:37:28
Of alles goed stond, dat weet ik natuurlijk niet. Maar wel een voorbeeld van het belang van een buffervoertuig.

Snelweg A6 uren afgesloten
De snelweg A6 is zondagavond vanaf 20.00 uur enkele uren afgesloten voor een politie-onderzoek naar een ongeluk.

Het gaat om verkeer richting Emmeloord. dat bij Lelystad-Noord van de snelweg wordt afgeleid en de borden U14 moet volgen. Via de oprit Swifterbant kan het weer de snelweg op. Een en ander is het gevolg van een ongeluk.

Een 89-jarige automobilist is tussen Lelystad-Noord en Swifterbant op de A6 op een zogeheten buffer-auto van de politie gereden. Hij is gewond afgevoerd naar een ziekenhuis. De politie-auto stond er vanwege een eerder ongeluk, waarbij geen gewonden vielen. Er is een aanzienlijke schade.



http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/86257/snelweg-a6-enkele-uren-afgesloten


Gast

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 27 november 2011, 20:41:35
Ik had mazzel dan, ik ben erlangs gereden dat er één voertuig fendoff stond met een auto met knipperlichten er vlak voor, daarvoor een ambu bij een voertuig die tegen de vangrail stond en daarvóór een pitauto bij de vrachtwagen. Dit is een donker stuk snelweg in die bocht richting de Ketelbrug daar, de blauwe LEDs vielen toch niet écht geweldig op met een scheef-staand voertuig.
Op de terugweg vanuit Friesland een zee van blauwe lichten, een pitauto die vanaf het plaats ongeval via afrit Urk naar Lelystad Centrum reed en weer terug naar Lelystad noord , waar op de rechterrijbaan een motor stond met de blauwe pitten aan, maar zonder agent erbij.

Wat was daar aan de hand bij Lelystad noord??


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #75 Gepost op: 27 november 2011, 22:30:48
Of alles goed stond, dat weet ik natuurlijk niet. Maar wel een voorbeeld van het belang van een buffervoertuig.

Snelweg A6 uren afgesloten
De snelweg A6 is zondagavond vanaf 20.00 uur enkele uren afgesloten voor een politie-onderzoek naar een ongeluk.

Het gaat om verkeer richting Emmeloord. dat bij Lelystad-Noord van de snelweg wordt afgeleid en de borden U14 moet volgen. Via de oprit Swifterbant kan het weer de snelweg op. Een en ander is het gevolg van een ongeluk.

Een 89-jarige automobilist is tussen Lelystad-Noord en Swifterbant op de A6 op een zogeheten buffer-auto van de politie gereden. Hij is gewond afgevoerd naar een ziekenhuis. De politie-auto stond er vanwege een eerder ongeluk, waarbij geen gewonden vielen. Er is een aanzienlijke schade.



http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/86257/snelweg-a6-enkele-uren-afgesloten

Hmm mijn telefoonnummer nodig??? Ik had nog wel een pijltje in de aanbieding >:D 98uiye
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Ewald_TrafficS

  • beroepsverkeersregelaar traffic support
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #76 Gepost op: 7 februari 2012, 23:37:28
Ik ben er niet heel zeker van, maar heb wel eens gekeken naar diverse hulpverleningsvoertuigen, en viel me op dat ze de flitsers vaak alleen naar voren en achteren hebben en niet een set die opzij flitsen zoals ik zelf op me bedrijfswagen heb in amber/geel (verkeersregelaar) en dat als ze in FEND-OFF staan dus niet duidelijk zichtbaar zijn.
Correct me if i,m wrong? het was me laatst opgevallen namelijk.
Met wel een voetnoot dat ambu,s wel aan de zijkanten een grote vierkant blauw knipperend vlak hebben.
Beroepsverkeersregelaar Project Coördinator Bhv,er Event Security Officer en amateur fotograaf


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #77 Gepost op: 8 februari 2012, 13:40:51
Tja, er zijn mensen die in al hun wijsheid hebben bedacht dat er regelgeving moet zijn voor de hoeveelheid zwaailichten en flitsers die je op een auto mag hebben en hoe deze dan geconfigureerd moeten worden. Zijflitsers zijn dan ongetwijfeld toegestaan maar moeten dan volgens mij geschakeld zijn samen met de frontflitsers zodat ze één set vormen. En de regel bij IM is "frontflitsers" uit i.v.m. afleiding voor het verkeer van voren. En dus heb je aan de zijkant ook niets meer te flitsen, dus kun je ze net zo goed weglaten.

Maar als je exact wilt weten hoe het met dit soort regeltjes t.a.v. aantallen flitsers en positie op het voertuig zit, dan moet je bij medeforummer LSV zijn. Hij weet daar alles (maar dan ook echt alles) van af.

Ik ben het desondanks helemaal met je eens dat in fend-off de hulpdiensten nauwelijks zichtbaar zijn.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Ewald_TrafficS

  • beroepsverkeersregelaar traffic support
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #78 Gepost op: 8 februari 2012, 14:46:11
Op mijn bedrijfswagen staan ze schuin, dus zowel naar voren en opzij word geflitst met de strobo leds.
De balk heeft dus zowel voor en achter aan beide zijde schuine flitsers van Whelen, ben dus eigenlijk alle kanten zichtbaar indien ik deze aan zou zetten.
geen grill en bumperflitsers dus nodig of aan de zijkant flitsers niet aanwezig.
Beroepsverkeersregelaar Project Coördinator Bhv,er Event Security Officer en amateur fotograaf


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 8 februari 2012, 16:04:48
Hallo,

Er was mij via de mail gevraagd of ik even wilde reageren, met betrekking tot het gebruik van grille flitsers/flitslampen naar de zijkant van het voertuig.

Grilleflitsers zijn in NL een ruim begrip en ze vallen onder de categorie "secundaire set signaalverlichting".

Normaalgesproken is deze set alleen in/of uit te schakelen als de primaire set op het voertuig aanstaat.
De primaire set zorgt voor de 360 graden rondom zichtbaarheid (dit staat in de regeling optische en geluidssignalen beschreven welke regels hiervoor van toepassing zijn omtrend meet- en waarnemingsmethode)

Officieel mogen flitsers naar de zijkant (beter bekend als intersection warning) dus niet. Aangezien ze aan de verkeerde zijde van het voertuig gemonteerd zitten en te laag.

Echter, zou je ze in de dakrand plaatsen en ze gaan gemeenschappelijk met de verlichting op het dak aan en ze vallen als "set" onder primaire signaalverlichting, mag het weer wel. Er zit dus nog wat ruimte voor interpretatie....Dit is ook wat je dus vaak terugziet bij Ambulances.

De led modules waar Ewald het over heeft, zijn volgens mij gewoon de standaard corner (hoek) led modules. Deze staan bij whelen (en trouwens ook bij diverse andere fabrikanten) altijd onder een hoek in het frame. Hoop alleen niet dat je ze bij de apotheek in Apeldoorn gekocht hebt...dan heb je beduidend te veel betaald, maar dat terzijde. En inderdaad, als je deze aan het staan, komt er meestal al een enorme bak licht vanaf.

Verder zie je wel dat er veel verschil is qua afzekeren bij ongevallen en dat verschilt per land. Derhalve zijn ook de gekozen oplossingen anders dan in andere landen. In Duitsland, België, Oostenrijk, Engeland wordt recht naar achter afgezekerd. De politie voert daarvoor naast het bekende blauw, ook nog eens 2 rode lampen naar de achterzijde, om te attenderen op het feit dat er een bijzondere situatie gaande is.

In dat geval kan de dakset aan de voorzijde uitgeschakeld worden, om verblinding of kijkersfile te verminderen. In Nederland voor Fendoff niet altijd zinvol, aangezien een deel van de hoekmodules ook bijdraagt aan de zichtbaarheid van het voertuig indien deze schuin staat. Verder voldoet de balk niet aan ECE R65 als enkel de achterste leds branden (of strobes, wat je wil) en voldoe je niet aan de eis 360 graden rondom zichtbaar.

Per Land is ook bepaald wat de openingshoek van grille lampen mag zijn. In NL doen we er niet moeilijk over, maar in Duitsland mogen de flitsers in de grille echt alleen maar directioneel zijn (recht van voor zichtbaar). In NL zijn we daar iets losser in en kunnen we op die manier ook iets meer afstralen naar de zijkant, zodat het verkeer op kruisingen je eerder waarneemt (denk aan de Vama flitsers op de BMW politiemotoren en de MICU van Amsterdam)

Het enige nadeel van al die felle daksets is dat je de countouren van het voertuig niet meer goed kan waarnemen. Het idee van een fendoff is dat het voertuig een soort natuurlijke barrïere vormt, om het verkeer te geleiden. Het enige nadeel is dat de striping op onze voertuigen en soms ook de positie, niet eenduidig wordt gehanteerd.

Dit zou je, naar mijn mening, heel simpel kunnen oplossen. De striping voor deze voertuigen naar een hoger plan tillen en countourmarkering op de A stijl van het voertuig zilverkleurig te maken en op de D-stijl rood. Ook dit is niks nieuws, het is zo'n beetje standaard op elke engelse RPU (road policing unit/ verkeerspolitie voertuig)

Het enige nadeel is dat je ziet dat niet iedereen in de praktijk het voertuig de juiste kant op zet in fendoff, waardoor de striping op het voertuig niet de juiste kant op wijst om het verkeer te laten passeren.

Soms conflicteert de posiitie van het voertuig ook met het indraaien van de wielen. De reden dat de wielen ingedraaid worden bij afzekering is, wanneer de auto door
achteropkomend verkeer geraakt wordt, niet richting de hulpverleners wordt gekatapulteerd.

Groeten, Ruud