@Lt.Col.Me, OK, bedankt. Ik heb nog even gezocht en krijg inderdaad de indruk dat fend-off inmiddels in vele landen toch gebruikt wordt (VS) dan wel sterk aangeraden of voorgeschreven (GB, Ierland, Canada, Australië, zoek maar in Google "fend off incident"). In continentaal Europa daarentegen niet echt, m.u.v. Nederland.
Feit is wel dat inderdaad veel signaleringsbalken eerder op de as voor/achter gericht zijn, of moet ik zeggen "waren"? Ik heb de indruk dat de modernere LEDbalken door de enorm gestegen lichtopbrengst van LEDs meer spreiding van het licht toelaten en daarmee de 360°-eis beter benaderen dan in het verleden de oudere LED- of strobebalken (al dan niet met flashers, deze ook uitsluitend voor/achteruit gericht). Dus misschien is gebrek aan zichtbaarheid icm fend-off een verdwijnend probleem. An de andere kant - traffic advisors werken het best direct naar achteren en zijn daardoor, en door de hoek, bij het fend-off staan bijna onbruikbaar.
@Mattijs: bij LED is de stroomopname per lamp bij 12V ongeveer 0,4 A, dus twee stuks flitsers 0,8 A (voorbeelden van Hänsch). Dit zou een accu even moeten kunnen volhouden.
Strobes: 2 stuks flitsers: 2,4 A. Kleefpit strobe ook ongeveer 2,5 A.
Daartegenover is een Hella (roterende) kleefpit al gauw 5-6 A. (Een Hella dakkombinatie al naar gelang de uitrusting 10-25 A). Daarmee is inderdaad je accu snel leeg
@HIT: wat betreft
"Overigens, bij Fend-Off plaatsing met in werkingzijnde motor heeft minder effect dan wanneer het contact wordt uitgezet. Dit omdat de wiellen altijd willen draaien in de minste weerstand, bij geen contact heb je een stuurslot die dit grotendeels tegenhoudt." , is dat met moderne wagens met (veel) stuurbekrachtiging of drive-by-wire nog steeds een factor?