Kun je 112 sms-en?

Auteur Topic: Kun je 112 sms-en?  (gelezen 7419 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hertog Jan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Gepost op: 1 januari 2010, 22:48:35
Is het mogelijk om een sms naar de meldkamer van 112 te sturen met je mobiel?
Voor doven mensen of als je niet in staat bent om te praten.




erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2010, 23:01:05
Is het mogelijk om een sms naar de meldkamer van 112 te sturen met je mobiel?
Voor doven mensen of als je niet in staat bent om te praten.
Ik heb dat e1n keer geprobeerd, i.p.v. te bellen. Dat is niet gelukt. Kreeg iets in de trant van "Een sms sturen naar dit nummer is niet mogelijk". Toen toch maar gebeld.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2010, 18:38:17
Is het mogelijk om een sms naar de meldkamer van 112 te sturen met je mobiel?
Voor doven mensen of als je niet in staat bent om te praten.

Voor dove mensen kan er via een teksttelefoon gebeld worden naar 0800-8112 (Spoed) of 0900-1844 (Geen spoed)


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2010, 03:07:43
Voor dove mensen kan er via een teksttelefoon gebeld worden naar 0800-8112 (Spoed) of 0900-1844 (Geen spoed)

klopt. Hier kun je meer nalezen over hoe 112 werkt voor doven en slechthorenden:  http://www.112.nl/onderwerpen/hoe-werkt-1-1-2#blw_Dovenenslechthorenden


Ghentian

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2016, 03:17:50
Samenvoeging topics
Wat vinden jullie goed idee? "In de toekomst kun je ook sms'en naar de noodcentrale, je moet gewoon de App 101/112 downloaden en personelijke gegevens invullen" http://nieuws.vtm.be/binnenland/203706-112-bellen-vanaf-kan-je-nu-ook-chatten


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2016, 09:09:36
Ben benieuwd wat Nederlandse hulpverleners hiervan vinden (ik ga er even van uit dat dit in NL nog niet mogelijk is?). Als gebruiker kan ik me situaties voorstellen waarin je 112-hulp nodig hebt maar het gebruik van de stem met een door de alarmcentrale verstaanbaar volume ongewenst is (inbraak heterdaad, ontvoering), en dan is een sms- of chat-app een goed alternatief (mits je nog kan typen). Maar inderdaad lijkt het me wenselijk dit aan persoonlijke gegevens te koppelen, al was het maar om misbruik tegen te gaan. Probleem(-pje) is dan dat je de app eerst daarop moet voorbereiden, lijkt het wel. Als je dat nog niet gedaan hebt is de app vermoedelijk niet direct bruikbaar.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Ghentian

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2016, 13:23:50
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1443682 date=1471849776
Ben benieuwd wat Nederlandse hulpverleners hiervan vinden (ik ga er even van uit dat dit in NL nog niet mogelijk is?). Als gebruiker kan ik me situaties voorstellen waarin je 112-hulp nodig hebt maar het gebruik van de stem met een door de alarmcentrale verstaanbaar volume ongewenst is (inbraak heterdaad, ontvoering), en dan is een sms- of chat-app een goed alternatief (mits je nog kan typen). Maar inderdaad lijkt het me wenselijk dit aan persoonlijke gegevens te koppelen, al was het maar om misbruik tegen te gaan. Probleem(-pje) is dan dat je de app eerst daarop moet voorbereiden, lijkt het wel. Als je dat nog niet gedaan hebt is de app vermoedelijk niet direct bruikbaar.
Ik vindt het wel een goed idee, dit wordt denk ik idd vooral gebruiken om grappe makers tegen te houden alhoewel ze nog steeds 112/101 kunnen bellen. En ik denk dat er ook een optie is om zonder gegevens te chatten met 112. Al weet ik dit niet 100% zeker.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2016, 14:52:14
Bellen werkt prima volgens mij. Bij chatten is het heel moeilijk om snel genoeg de juiste informatie te krijgen. Daarbij wil je de beller vaak ook instructie geven. Ik zie liever dat je ook kan videobellen. Dan kan de centralist direct een goed beeld vormen. Daarbij kan ook direct bewijs worden verzameld voor bijvoorbeeld een misdrijf of (brand)onderzoek.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2016, 22:53:16
Citaat van: Defender link=msg=1443725 date=1471870334
Bellen werkt prima volgens mij. Bij chatten is het heel moeilijk om snel genoeg de juiste informatie te krijgen. Daarbij wil je de beller vaak ook instructie geven. Ik zie liever dat je ook kan videobellen. Dan kan de centralist direct een goed beeld vormen. Daarbij kan ook direct bewijs worden verzameld voor bijvoorbeeld een misdrijf of (brand)onderzoek.

Ik zou de app enkel open stellen voor geregistreerde doven of mensen met een spraakgebrek, ter aanvulling van de sms-dienst.


Ghentian

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2016, 12:50:18
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1443804 date=1471899196
Ik zou de app enkel open stellen voor geregistreerde doven of mensen met een spraakgebrek, ter aanvulling van de sms-dienst.
Het kan natuurlijk ook van pas komen als je in een situatie zit dat je niet kan praten.